دلایل خودکشی و نگاه اسلام به خودکشی

انسان ها با ضعف روحی و جسمی که دارند در بسیاری از موارد کم می‌آورند و برای نجات از این بن بست تنها راه چاره وصل شدن به خدای یگانه است، در این مقاله علت های خودکشی و نگاه اسلام به آن را بیان کردیم.
چهارشنبه، 5 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
دلایل خودکشی و نگاه اسلام به خودکشی
یک راه چاره برای کسانی که احساس افسردگی دارند، نماز خواندن است .
 
چکیده: انسان ها با ضعف روحی و جسمی که دارند در بسیاری از موارد کم می‌آورند و برای نجات از این بن بست تنها راه چاره وصل شدن به خدای یگانه است، در این مقاله علت های خودکشی و نگاه اسلام به آن را بیان کردیم.

تعداد کلمات 1166 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

دلایل خودکشی و نگاه اسلام به خودکشی

سجاد رستمی چورتی

مقدمه

شخصیت انسانها مستعد آسیب پذیری است و این استعداد را عوامل نامطلوب محیطی، ناکامی و محرومیت‌ها از مرحله قوه به فعلیت تبدیل می‌کند. در این حین بعضی ها با مدیریت سالم، سعی بر کنترل اتفاقات می‌کنند و با تلاش خودشان، پیروز می‌شوند و بعضی ها در مقابل این بحران ها، کمر خم می‌کنند و برای رهایی از این بن بست، سعی بر خودکشی می‌کنند.
زمینه خودکشی؛ معمولا بعد از یک اتفاق تلخ، که احساسات طرف پایمال شده و پیش خود فکر می‌کند که توان مقابله با مشکلات دیگر را ندارد، دست به خودکشی می‌زند. 
متاسفانه هر روز بیشتر از روزهای دیگر در مورد خودکشی می‌شنویم، اما تفکری نمی کنیم که چه علتی باعث این اتفاق شده و فرد را به بن بست رسانده.  ما در این مقاله سعی داریم، علت‌های بوجود آمدن این فاجعه را بررسی کنیم. (اینکه چه عاملی باعث به فعل در آوردن افکار خودکشی در یک فرد می‌شود، معلوم نیست، <گرین کر="">اعتراف می‌کند،هنوز نتوانستیم نیروهای که، بیمار را از فکر خودکشی به عمل می‌کشاند، بشناسیم) [1] 

اما چند دلیل عمده که بودن یا نبودن آنها باعث می‌شود انسان به بن بست برسد. 

1 . کم رنگ شدن نقش دین در زندگی:

طبق آمارهای رسمی که وجود دارد، کمترین خودکشی را کشورهای اسلامی دارند و افرادی که دارای ایمان قوی باشند، در سخت ترین مشکلات دنبال روزنه ای هستند تا مشکل را حل بکنند  نه اینکه تسلیم آن بشوند و خودکشی بکنند. 
(داشتن اعتقادات مذهبی باعث بازداری فرد از خودکشی می‌گردد، ایمان یعنی، آگاهی از معنای زندگی انسانی، همین آگاهی هست که مانع می‌شود انسان خود را از بین ببرد و به زندگی ادامه دهد، این نیروی زندگانی است<تولستوی>) [2]
اگر می‌بینیم، امروزه در ایران ما هم آمار خودکشی بیشتر می‌شود یکی از شایع ترین دلیل ها کم شدن نقش دین در زندگی آنهاست .
 

2 . افسردگی

برای فردی که تمام دنیای خودش را روی دوست داشتن یا نداشتن یک دختر و پسر خلاصه کرده، اگر روزی بیاید که طرف مقابل از او ابراز تنفر بکند، این فرد احساس پوچی می‌کند و خود را خار و ذلیل می‌بیند و چاره ای برای خودش نمی‌بیند، به غیر از خودکشی. در حالی که این مدل افراد باید بدانند که یک منبعی وجود دارد، اگر به آن وصل شویم برای تمام مشکلات ما راه چاره ای دارد و اون کسی نیست جز خداوند منان. 
یک راه چاره برای کسانی که احساس افسردگی دارند، نماز خواندن است . نماز به واسطه ای تاثیری که در ایجاد آرامش روحی، کاهش استرس و افزایش انگیزه و امید به زندگی دارد،نقش مهمی در کم کردن استرس دارد که استرس یکی از عامل های اصلی خودکشی است. 
شاید برای آنهای که وجهه مذهبی نداشته باشند، این راهکار خنده دار باشد، اما نباید زود قضاوت کرد. 
شمائی که با استفاده کردن از قرص های فراوان آرامش خودتان را بدست نیاوردید، هزینه های زیادی هم انجام دادید و به نتیجه نرسیدید، آیا کسی شما را سرزنش کرد؟ 
راهی وجود دارد که نه هزینه ای از شما می‌گیرد، نه بیمارستان می‌روید که جمله ای فلانی مریض است یا ببخشید، فلانی روانی است را بشنوید. آن راه اتصال و پیوند به خداوند، نماز است می‌تواند مشکل شما را تا حد زیادی حل بکند و به آرامش برسید. 
 

 3 . شکست

احساس اینکه در هیچ کاری موفق نمی‌شویم ،یا توانایی انجام هیچ کاری را نداریم. با فکر کردن به همین مسائل و مدام ذهن خود را درگیر این مسائل بکنیم، زمینه را برای خودکشی کردن فراهم می کنیم. این را باید بدانیم که توانایی های هر انسانی با دیگری متفاوت است اگر دوست یا آشنایی ما در یک زمینه ای موفق شد و ما شکست خوردیم نباید دلیل بر این باشد که ما خودکشی بکنیم، بلکه باید تلاش های خودمان را بیشتر کنیم و اگر هم به نتیجه نرسیدم، به خودمان بگوییم که من تلاش خودم را کردم و عذاب وجدان ندارم. 
نکته :  تفکرات منفی باعث بروز استرس می‌شود و استرس های زیاد هم، همانند نفتی روی آتش است که باعث شعله ور شدن تفکرات منفی می‌شود و نتیجه آن ضعف فکری می‌شود و تنها راه پیش روی آن شخص، خودکشی است. 

4 . اعتیاد

برخی از افراد هم با استفاده کردن از مواد مخدر و مشروبات الکلی یا روانگردان ها، به مرور زمان به پوچی می‌رسند و اقدام به خودکشی می‌کنند. 
 

آخر کلام:

در انتها می خواهم یک نگاهی داشته باشیم که نگاه اسلام در مورد خودکشی چیست! 
قرآن در برخی از آیات به صورت مستقیم حرام دانسته، عمل خودکشی را و در بعضی آیات به طور کلی قتل نفس را حرام دانسته[3] 
در آیه 29 سوره نساء؛ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَکُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْکُمْ ۚ وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُمْ رَحِیمًا(ای اهل ایمان، مال یکدیگر را به ناحق مخورید مگر آنکه تجارتی باشد که از روی رضا و رغبت کرده (و سودی برید)، و یکدیگر را نکشید، که البته خدا به شما بسیار مهربان است) در این آیه، خداوند مستقیما حرام دانسته خودکشی را و در آیه 30 سوره نسا، به کسی که این عمل را انجام بدهد وعده ای عذاب جاویدان در جهنم را داده(وَمَنْ یَفْعَلْ ذَٰلِکَ عُدْوَانًا وَظُلْمًا فَسَوْفَ نُصْلِیهِ نَارًا ۚ وَکَانَ ذَٰلِکَ عَلَى اللَّهِ یَسِیرًا… و هر کس از روی دشمنی و ستمگری چنین کند، پس او را به زودی در آتش دوزخ درآوریم، و این کار برای خدا آسان است) 
یک فردی که دین در زندگیش حاکم باشد، هیچ وقت فکر خودکشی را هم نمی کند.


پاورقی : 
[1] علی اسلامی، بحران خودکشی، چاپخانه تابش، تهران: فردوس، 1371، صفحه80
[2] همان منبع، صفحه95
[3]آیه 32 سوره مائده؛ مِنْ أَجْلِ ذَٰلِکَ کَتَبْنَا عَلَىٰ بَنِی إِسْرَائِیلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا ۚ وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَیِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ کَثِیرًا مِنْهُمْ بَعْدَ ذَٰلِکَ فِی الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ(بدین سبب بر بنی اسرائیل حکم نمودیم که هر کس نفسی را بدون حق و یا بی‌آنکه فساد و فتنه‌ای در زمین کرده، بکشد مثل آن باشد که همه مردم را کشته، و هر کس نفسی را حیات بخشد (از مرگ نجات دهد) مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده. و هر آینه رسولان ما به سوی آنان با معجزات روشن آمدند سپس بسیاری از مردم بعد از آمدن رسولان باز روی زمین بنای فساد و سرکشی را گذاشتند) 
آیه 93 سوره نساء:وَمَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِیهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِیمًا
 هر کس مؤمنی را به عمد بکشد مجازات او (آتش) جهنم است، که در آن جاوید (معذّب) خواهد بود و خدا بر او خشم و لعن کند و عذابی بسیار شدید بر او مهیا سازد

منبع :
قرآن کریم
علی اسلامی، بحران خودکشی، چاپخانه تابش، تهران: فردوس، 1371
 

بیشتر بخوانید :
بررسی مفهوم خودکشی و انواع آن
نقش تاثیرگذار اعتیاد بر خودکشی (بخش اول)
اختلالات روانی، اصلی ترین عامل خودکشی
علل و عوامل خودکشی
نگرش جامعه شناختی به معضل خودکشی در جامعه



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.