درمان درد مفاصل در کودکان

علت رشد استخوان کودکان و حساس بودن آنها در سن رشد، امکان وجود داشتن دردهای مفصلی در آنها او بسیار شایع است. برای تسکین و درمان این نوع درد ها می توانید از راهکارهای بسیار ساده و گیاهی استفاده کنید، که برخی از راهکارهای آن را برای شما آورده ایم.
سه‌شنبه، 21 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
درمان درد مفاصل در کودکان
رزماری، گل سرخ و روغن زیتون را با هم مخلوط کرده و روی موضع مخصوص قرار دهید. این کار باعث تسکین دردهای مفصلی کودک تان می‌شود.
درمان درد مفاصل در کودکان

مقدمه

بسیار نادراست که کودک دچار اختلالات مفصلی خطرناک یا مزمنی گردد و معمولاً در حول محور کشیدگی، گرفتگی، پیچیدگی عضلات، یا رباط هایی که دور یک مفصل ایجاد می گردد.
گاهی می تواند به علت اضافه وزن، شکستگی های قبلی و تحرک زیاد دچار این درد شوند.
وقتی کودکی از درد پا یا درد مفصل شکایت می کند این موضوع ممکن است باعث نگرانی والدین بچه شود. به طور معمول این ناراحتی به سادگی و با شدت کم، ناشی از دردهای رشد است، که خود به خود برطرف می شوند. در هر حال مردم باید در مورد نشانه ها و علایمی که نشان دهندۀ موضوعات جدیتر هستند هشیار باشند.
دردهای مربوط به رشد یک علت شایع درد پا در کودکان به شمار می‌روند
اما اگر در کودک مداوم و ادامه دار شود و یا علائم دیگری مثل تب و ناخوشی نیز به آن اضافه شد، باید جدی گرفته شود.
 

دلیل انواع این نوع درد ها

_ اگر پس از ضربه مفصل ورم کردیا اصلا تغییر نکرد و محدودیتی نداشت و فقط درد می کرد، علت احتمالی آن کشیدگی عضله یا رباط نزدیک مفصل است.
_ اگر کودک دچار ضربه و یا زمین خوردگی شد و محدودیت حرکتی مفصل، به همراه درد نیز دارد و شکل ظاهری مفصل نیز تغییر کرده است ،علت احتمالی آن در رفتگی مفصل و یا شکستگی استخوان نزدیک به آن می تواند باشد.
_ اگر بدون ضربه مغزی مثلاً زانو درد می گیرد، علت کبودی به همراه ناخوشی ها قرمزی و داغی و تورم مفصل نیز داشت. علت احتمالی آن عفونت مفاصل است که در این صورت بسیار خطرناک بوده و در اولین فرصت باید به پزشک مراجعه شود.
_ اگر چند مفصل مختلف درد می‌کنند و کودک تب و بیحالی و ناخوشی دارد، مفاصل درد دار هم متورم هم داغ است و هم قرمز شده علت احتمال آرتریت است، که باید سریعاً به پزشک مراجعه شود.
_ اگر مفصل زانو درد می کند، چند علت احتمالی وجود دارد. مهم‌ترین علت کشیدگی جزئی ماهیچه و رباط است، یا عفونت استخوان، عفونت مفصل است ،یا احتمال نرمی غضروف کشکک زانو یا بیماری آسگود است، که باید رسیدگی گردد.
_ اگر مفصل ران کودک دردناک است و یا کودک می لنگد ،علت احتمالی در کودکانی که تازه شروع به راه رفتن می کنند، دررفتگی مادرزادی مفصل ران است که از شایع‌ترین دلیل هاست. اما در کودکان بزرگتر ممکن است، بیماری پرتس یالغزش سر استخوان ران و یا عفونت استخوان یا عفونت مفصل و یا آماس مفاصل از احتمالات ممکن آن باشد.
_ اگر کودک درد مفاصل دارد و جوش های مایل به ارغوانی روی دست و پای او موجود است احتمالاً پورپورای هنوخ _شونلاین است.[1]
 

راه های تقویت و درمان درد مفاصل

_ برای تسکین دردهای مفصلی سر سیر متوسط را رنده کرده و له نمایید، سپس کمی نمک و فلفل و زردچوبه را با روغن کامفره که در عطاری ها می توانید آن را تهیه نمایید، خوب مخلوط کنید و روزی دو بار روی موضع قرار دهید.
_ سیب سرشار از ویتامین c و b و a است و دارای اسید مالیک، سلولز، آهن، فسفر، منیزیم ، پتاسیم و سدیم، سیلیس ، آهک ،کلسیم و غیره است. این میوه برای تقویت و تسکین درد مفاصل بسیار موثر است. شما می توانید پوست سیب های ارگانیک را بجوشانید، سپس صافی کرده و با عسل شیرین نموده و هر ۴ ساعت ۱ فنجان به کودک بدهید و یا روزی دو عدد سیب را هر ۱۲ ساعت رنده و با عسل شیرین کنید و بگذارید کمی خنک شود و میل کنید و یا اینکه سیب را خشک و پودر نمایید، با عسل خمیر کنید و هر هشت ساعت یک قاشق غذاخوری به کودک بخورانید.
_ ۲۰۰ گرم مرزنگوش را پودر کنید و در نیم لیتر روغن زیتون بریزید، بگذارید شب تا صبح بماند، سپس یک لیوان آب و یا عرق میخک به آن اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید، سعی کنید در حرارت غیر مستقیم باشد، بگذارید به آرامی بجوشد تا کمی و آب آن تبخیر شود، سپس آن را صاف کنید و روی مواضع درد و مفاصل روزی ۴ بار ،۵ تا ۱۰ دقیقه ماساژ دهید ،عالی عمل می کند.

در راهکار بعدی شما می توانید یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در فنجان آب جوش دم کرده و آثار آن را روزی سه بار و هر دفعه یک قاشق غذاخوری به کودک خود بدهید. [2]
_ رزماری، گل سرخ و روغن زیتون را با هم مخلوط کرده و روی موضع مخصوص قرار دهید. این کار باعث تسکین دردهای مفصلی کودک تان می‌شود.
_ یک عدد سیب زمینی را رنده کنید و با روغن زیتون مخلوط و روی مفاصل دردناک قرار دهید.
_ بادکش کردن اطراف مفاصل یکی از راهکار های تسکین درد دست شما می توانید هر شب پنج دقیقه باران سیاه دانه حوزه و اطراف آن را ماساژ دهید سپس با دستگاه بادکش خانگی سه دقیقه اطراف مفصل را به آرامی بادکش نمایید.
 

توصیه های غذایی

مصرف روغن های جامد ، نباتی و سرخ کردنی برای مفاصل بسیار مضر و خطرناک است. از نظر طب سنتی یکی از دلایل شروع به مشکلات مفاصل در کشور است.
نور آفتاب برای افزایش ویتامین دی در بدن بسیار مفید است. به کودکان تان عادت دهید، روزی نیم ساعت از نور مستقیم آفتاب استفاده نمایند.
کرفس، شیره انگور، میوه تمر هندی، شیرین بیان ،گل کلم، چغندر، روغن زیتون، سویا، آووکادو و گزنه نیز سید هستند.
در حدیثی ار امام رضا علیه السلام برای فایده چغندر آمده است: « اگر چنین است ، بر تو باد چغندر ؛ چرا که بر ساحل فردوس می روید . در آن، شفای هر دردی است، استخوان را درشت می کند و گوشت می رویاند». [3]
خوراکی‌هایی مانند آجیل‌های خام و ماهی مصرف کنید. خوردن انواع کلم بروکلی، انواع سبزی‌ها، اسید چرب امگا سه، استفاده از انواع ماهی، نخود فرنگی، حبوبات، کدو سبز، گردو، بادام، لبنیات، سیب زمینی و ذرت و آناناس، انگور قرمز، توت‌فرنگی، هلو، کدو تمشک، انبه، کیوی، پرتقال، طالبی، زنجبیل، زردچوبه و روغن زیتون مفید است.
فاطمه زهرا شادمان

پی نوشت
[1] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم: شهید کاظمی، 1396، صفحه 90.
[2] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد یک، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 16.
[3] احمد بن محمد بن خالد برقی، المحاسن، قم : مجمع جهانی اهل بیت ( علیهم السلام ) 1374، جلد 2 ، صفحه 327 ،حدیث 2109.
 

بیشتر بخوانید :
درد مفاصل در کودکان
برخی علل درد مفاصل در کودکان
درد دست و پا در کودکان، علل و درمان آن​​​​​​​
درمان طبیعی جهت تسکین از درد مفاصل



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.