طرز تهیه چند نوع کیک خانگی (بخش سوم)

برای شروع به پخت کیک در خانه نیاز به مقدمات و آموختن طرز پخت صحیح تهیه کیک نیاز دارید، که در این مطلب برای شما آن را فراهم کرده ایم و طعم های مختلف را نیز آورده ایم که طبق میل خود می توانید با طعم های متفاوت در خانه کیک خوشمزه ای را بپزید. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 4 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه چند نوع کیک خانگی (بخش سوم)
کشمش قلب را تقویت می نماید، مرض را برطرف می سازد، حرارت بدن را از بین می برد و درون و باطن انسان را پاکیزه می سازد.
 

مقدمه

 کیک های خانگی سرشار از مواد مفید برای بدن بوده و انرژی زیادی را به همراه دارند، که می‌توانند یک میان وعده یا یک صبحانه کامل را برای شما فراهم کند و انرژی مورد نیاز بدن شما را تامین کند. این نوع کیک ها می توانند یک غذای مورد علاقه برای کودکان و نوجوانان باشند که علاوه بر فایده ای که برای آنها دارند برایشان بسیار لذت بخش بوده از خوردن آن امتناع ندارند. شما می توانید از بهترین و تازه ترین مواد در کیک خود استفاده کنیم و اطمینان خاطر خود را نسبت به سلامت آن کسب کنید و با این کار کیک خوشمزه تر از کیک های آماده نیز برای خود پخت می کنید.

 خانم های خوش سلیقه ایرانی همیشه دنبال یک نوع شیرینی یا کیک برای پذیرایی از مهمان های خود هستند که با معرفی این کیک ها شما می توانید چند نوع با طعم های مختلف کیک هایی داشته باشید که در مهمانی ها می توان از آن به عنوان شیرینی در کنار چای استفاده کرد.
 

کیک کره ای

مواد لازم:
- تخم مرغ ۶ عدد
- آرد سفید ده قاشق سوپخوری
- کره آب کرده ۱۵۰ گرم
- شکر  ۱۰ قاشق سوپخوری
- بکینگ پودر ۲ قاشق مرباخوری
- کشمش ریز سیاه( در صورت تمایل) ۳ تا ۴ قاشق سوپخوری
- گردوی خرد شده (در صورت تمایل)  ۳ تا ۴ قاشق سوپ خوری
- وانیل یا رنده پوست لیمو ترش یک سوم قاشق چای خوری
 
طرز تهیه :
 سفیده تخم مرغ ها را از زرده جدا کرده و سفیده ها را آنقدر با همزن بزنید که کاملا سفت شود و از ظرف نریزد. سپس شکر را با زرده مخلوط نموده و با همزن بزنید تا کرم رنگ شود و شکر ها یکنواخت به نظر بیایند و دانه دانه نباشند. سپس زرده و سفیده و کره آب کرده وانیل بکینگ پودر و در صورت تمایل کشمش یا گردو را مخلوط نموده. در پایان آرد را به آن اضافه نمایید و آن را با لیسک مخلوط نمایید. باید توجه داشته باشید که آنرا از قبل دو بار الک کرده باشیم، این کار باعث می‌شود که بافت های آرد از هم جدا شده، و کیک شما اسفنجی تر شود. [1]

وقتی آرد را با لیسک در مواد مخلوط کردید، زیاد هم نزنید. چون پف کیک نخوابد. سپس قالب را چرب کرده و کمی در آن  آرد بپاشید، یک سوم قالب را از مایه کیک پر کنید و در فر قرار دهید که از یک ساعت و ۴۰ دقیقه قبل آن را روشن نموده اید. در فر را موقع پف کردن کیک باز نکنید حدود نیم ساعت اول در این حالت درجه فر باید زیاد باشد. بعد از پف کردن درجه فر را کم کنید تا کیک برشته شود. سپس با چنگال امتحان نموده اگر مایه به چنگال نچسبید، کیک شما آماده است. از فر بیرون آورید وقتی سرد شد آن را از قالب در بیاورید.

در مورد خواص گردو باید گفت که این مغز بسیار مفید بر خلاف تصورات مردم که باعث چاقی می شود، باید گفت که گردو نه تنها باعث چاقی افراد نمی شود، بلکه چربی و انرژِی مفیدی را به بدن می‌دهد که از اضافه وزن جلوگیری می کند و هر کس که در هفته دو بار از این آجیل استفاده کرده است روند افزایش وزن او متوقف شده و به کاهش وزن کمک می کند. این مغز بسیار مفید یک فایده بارزی که در آن دیده می‌شود این است که از بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند و تنفسی را نیز بهبود می بخشد. [2]
 

کیک کشمشی

مواد لازم :
- تخم مرغ ده عدد
- بکینگ پودر ۱ قاشق مربا خوری
- آرد سفید ۱۲ قاشق سوپخوری
- گردوی خرد شده ۲ تا ۳ قاشق سوپخوری
- خاک قند 200 گرم
- کشمش سیاه ۲ تا ۳ قاشق سوپخوری
- کره ۲۰۰ گرم
- مربای خلال پرتقال ۲ قاشق سوپخوری
 
طرز تهیه :
 کره را کمی بزنید تا نرم شود خاکیه قند را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط نمایید. سپس زرده تخم مرغ ها را دانه‌دانه به کره اضافه کرده و مرتب هم بزنید. به این نکته توجه کنید که هر زرده ای که داخل کل مواد ریختید، خوب مخلوط کرده  سپس دیگری را اضافه نمایید. بعد از این مرحله بکینگ پودر و وانیل و کشمش و گردو و مربا را داخل ظرف بریزید. سفیده را آنقدر با همزن بزنید تا کاملا سفت شود و از هم زن  نریزد، کمی از آن را با زرده مخلوط کرده و آن را به سرعت داخل آن ریخته و مخلوط نمایید. ولی زیاد هم نزنید، سپس بقیه سفیده را هم به آن اضافه کرده و آرام به صورت دورانی آنها را مخلوط نمایید. قالب را که از قبل چرب و آماده کرده ایم دو سوم آن را مایه کیک ریخته و در فر قرار دهید.

وقتی کیک کاملا پف کرد و طلایی رنگ شد آن را از فر بیرون آورید. باید توجه داشته باشید که زمان پخت این کیک ۴۰ دقیقه است اما در نیم ساعت اول به آن سر بزنید و شعله را کم تر کنید. امام علی (علیه السلام) درباره خواص کشمش می فرمایند: «کشمش قلب را تقویت می نماید، مرض را برطرف می سازد، حرارت بدن را از بین می برد و درون و باطن انسان را پاکیزه می سازد.» [3]
 
پی نوشت :
[1] شمسی شعبانی، هنر آشپزی نمونه، تهران:حافظ نوین، 1392،صفحه 464.
[2] خدادای، مصطفی، طب سنتی، جلد دو، قم: سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 48.
[3] محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1407 ق، جلد 63، صفحه 151.


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.