چه کنیم تا در مورد تصمیماتمان احساس پشیمانی نکنیم؟ (بخش دوم)

برای همۀ ما در زندگی شرایطی پیش می آید که از گذشته خود و تصمیماتی که گرفته ایم احساس پشیمانی و تأسف می کنیم. این احساس ممکن است در صورت افراطی شدن آسیب هایی را برای فرد به همراه داشته باشد. در بخش اول این مقاله به راهکارهایی برای غلبه بر این احساس منفی اشاره نمودیم. در این بخش نیز نکات دیگری را برای شما خواننده عزیز راسخون بیان می کنیم. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 16 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چه کنیم تا در مورد تصمیماتمان احساس پشیمانی نکنیم؟ (بخش دوم)

1. به خودتان اجازه غصه خوردن بدهید

گاهی اوقات که شرایط بر وفق مراد نیست نیاز داریم تا هیجان غم را تجربه کنیم. به خودتان اجازه دهید تا برای مدت زمانی معقول و مناسب احساس ناامیدی کنید. مطمئن باشید پس از گذراندن این دوره حالتان بهتر خواهد شد.
 
غم، خیلی به پشیمانی شباهت دارد؛ غم یکی از هیجانات منفی به شمار می آید که می تواند برای انسان بسیار مفید باشد. احساس غم موجب تمرکز بسیار زیاد ذهن شود و این تمرکز به ارزیابی مشکل و چگونگی فائق آمدن بر آن کمک فراوانی خواهد نمود.
 
خیلی طبیعی است که انسان در مواجه شدن با شرایط منفی و دشوار احساس غم و اندوه کند. اجتناب از چنین هیجانی و مقاومت در برابر آن می تواند دورۀ تأسف و پشیمانی را طولانی تر کرده و در دراز مدت احساس خشم را در شما شعله ور سازد.
 
وقتی در زندگی با شکستی مواجه شدید، حداقل یک هفته به خودتان اجازه غمگساری دهید.
 

2. روابط خود را ارزیابی کنید

بسیار از اوقات لحظات تأسف آور زندگی ما ریشه در روابط بدمان با دوستان، خانواده، همکاران و افراد مهم زندگی مان دارد.
 
اگر شرایط سختی را تجربه می کنید و به خاطر آن درگیر هیجاناتی منفی همچون غم و تأسف و پشیمانی هستید، آیا دوستانتان به فکر این هستند که برایتان کاری کنند؟ کدام یک از دوستان یا اعضای خانواده تلاش می کند با حمایت های خود حالتان را بهتر کند؟
 
ببینید در موقعیت های سخت گذشته چه کسی از شما حمایت کرده و چه کسی رهایتان ساخته و یا حتی سرزنشتان کرده است.
 
گاهی اوقات خود رابطه می تواند حال آدم را بد کند. چرا که برخی آدم ها با رفتار و حرفهایشان نه تنها کمکی به آدم نمی کنند بلکه اوضاع روحی شما را نیز بدتر می کنند. بهتر است به جای پشیمانی از شروع و ادامۀ چنین رابطه ای به فکر قطع آن باشید. نهایتاً مدتی ناراحت هستید اما یک عمر راحت خواهید شد. البته منظورم از این روابط، روابط زن و شوهری نیست. چرا که در روابط همسری قبل از اینکه به فکر جدایی باشید لازم است بر رفع مشکلات و تقویت ارتباط تمرکز کنید.
 

3. در مورد اقداماتی که باید انجام دهید، تصمیم بگیرید

همانطور که در بالا اشاره کردیم، لازم است پشیمانی را فرصتی ببینید برای حرکت در مسیر موفقیت. وقتی انسان پشیمان می شود و تأسف می خورد معنایش این است که اشتباهی رخ داده، پس بهترین کار این است که از این اشتباهات درس گرفته و در بر اساس آن برای آینده تصمیمات جدیدی اتخاذ کنید. غم و غصه لازم است اما در هر حال باید دوباره از جایی شروع کنید و خود را برای اقدامات آتی و حرکتی رو به جلو آماده سازید. پیش از آن شاید لازم باشد اشتباهات خود را جبران کنید.
 
آیا تصمیم و اقدامات اشتباهتان موجب شده کسی این وسط آسیب ببیند؟ آیا پیامدهای رفتارتان گریبان اعضای خانواده و یا دوستانتان را گرفته است؟ شاید لازم باشد برای افرادی که باعث آسیب یا ناراحتی شان شده اید نامه نوشته و یا به آن ها تلفن بزنید. در هر صورت در صورت لزوم حتماً عذر خواهی کنید.
 
سعی کنید تمام هیجانات منفی ای که تجربه کرده اید را بنویسید. مثلاً بنویسید: "من ناراحتم زیرا فلان اتفاقات برایم افتاده." من عصبانی هستم به این دلیل که ..." وقتی نوشتنتان پایان یافت، بهتر است برگردید و آنچه را یادداشت کرده اید، ارزیابی کنید. ببینید برای اینکه در آینده باز هم اشتباهات خود را تکرار نکنید، چه کارهایی می توانید انجام دهید.
 
ببینید چه شرایطی موجب شده این هیجانات بوجود آیند؟ پس مسئولانه تلاش کنید آن عوامل را از بین برده و از بوجود آمدن آن ها در آینده پیشگیری کنید.
 

4. ذهن آگاهی را تمرین کنید

ذهن آگاهی حالتی ذهنی است که در آن فعالانه از لحظه ای که در آن هستید، آگاهید. درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی با موفقیت زیادی توانسته نوعی افسردگی که منشأ آن احساس تأسف است را درمان کند.
 
ذهن آگاهی یعنی اینکه بتوانید افکار خود را زیر نظر بگیرید. شما قادرید به شکلی هدفمند گذشته و اشتباهات خود را ارزیابی کنید و همین باعث می شود از تأثیر مثبت پشیمانی بر زندگی تان بهره ببرید.
 
میدتیشن می تواند به ذهن آگاهی کمک کند. بر تنفس خود و یا یک کلمه تمرکز کنید. اجازه دهید افکار وارد ذهنتان شوند و بدون هیچ قضاوتی تلاش کنید تا فقط آن ها را تجربه کنید.
 
به تمام حواس خود از جمله احساس درد، خارش و یا حتی تنفس خود توجه کنید. همچنین بر تمام حواس پنج گانۀ خود تمرکز نمایید. سعی کنید بو، مزه، صدا و منظره هایی را که می بینید با دقت تمام تحت نظر بگیرید. تمام تلاش خود را بکنید تا لحظه ای را که در آن به سر می برید، به نحو تام و کامل دریابید.
 
هیجانات را بدون قضاوت تجربه کنید. به خودتان اجازه دهید غم، ترس، خشم و درد را بدون اینکه بخواهید جلویشان را بگیرید، به درونتان راه یابند.
 
یک ذهن آگاهیِ موفق به شما کمک می کند بر لحظۀ کنونی تمرکز کنید. این تکنیک به شما کمک می کند تا با افکار مربوط به گذشته از پای در نیایید. تمرکز بر آنچه در حال حاضر تحت کنترل شماست، می تواند قضاوت در مورد تصمیمات و یا اتفاقات گذشته را کاهش دهد.
  
درمان مبتنی بر ذهن آگاهی برای مراجعین بزرگسالی که در طول زندگی به صورت مزمن با احساس تأسف و پشیمانی درگیر بوده اند، بسیار مفید و تأثیرگذار خواهد بود.
 

5. دربارۀ آن صحبت کنید

وقتی انسان با ناامیدیِ ناشی از پشیمانی دست به گریبان است، یک نظام حمایتی، بسیار کمک کننده خواهد بود. صحبت کردن در مورد احساسات می تواند به شما کمک کند تا مشکلات و شکست های خود را ارزیابی کنید و از منظر بیرونی به آن ها نگاه کنید.
 
در مورد احساسات و ناامیدی های خود با یک دوست و یا یکی از اعضای خانوادۀ خود صحبت کنید. اگر مشکلاتتان را درون خود بریزید ممکن است در طول زمان احساسات و ناراحتی های شما به غده ای بدخیم تبدیل شود. افرادی را برای گفتگو انتخاب کنید که تجربیاتی شبیه تجربیات شما داشته باشند و بتوانند به خوبی درکتان کنند.
 
منبع: سایت ویکی هاو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.