راهکارهای درمانی برای خشکی بینی (بخش دوم)

آب و نمک محلول خوبی برای رفع خشکی بینی به شمار می‌رود. اسپری آب و نمک کمک بسیار زیادی به رفع گرفتگی و خشکی بینی خواهد کرد. ما در این مطلب به راهکارهای خانگی برای درمان خشکی بینی اشاره خواهیم کرد.
جمعه، 5 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای درمانی برای خشکی بینی (بخش دوم)
استفاده از بخار یکی از آسان‌ترین درمان‌های خانگی برای خشکی بینی و هم‌چنین درمان خانگی رایجی است که بسیاری از آدم‌ها از آن بهره‌ می‌برند.
 

درمان‌های خانگی موثر برای خشکی بینی


1. روغن نارگیل
روغن نارگیل برای رفع خشکی پوست مفید است، بنابراین طبیعتا می‌تواند برای رفع خشکی بینی نیز کارایی داشته باشد. روغن نارگیل با خواص فراوان و مختلف‌اش به عنوان یک آنتی‌ بیوتیک طبیعی شناخته می‌شود و درمان موثر و ویژه‌ای برای خشکی بینی به شمار می‌رود. باید از میان تمام انواع روغن نارگیل، نوع ارگانیک و بکر آن را انتخاب کنید که به آسانی در بیش‌تر فروشگاه‌های مواد بهداشتی و عطاری‌ها یافت می‌شود.

روغن نارگیل دارای ترکیب متمایزی از اسیدهای چرب است که خواص دارویی منحصر به فردی به آن بخشیده‌اند. روغن نارگیل، در صورت استفاده‌ی خوراکی از آن، باعث تشکیل اسید لوریک و هم‌چنین گلیسریل لورات می‌شود که هر دوی این ترکیبات برای از بین بردن عوامل بیماری‌زای خطرناکی هم‌چون باکتری‌ها، قارچ‌ها، و ویروس‌ها موثر هستند. از این رو، روغن نارگیل می‌تواند بدون آسیب زدن به تعادل طبیعی بدن‌تان، عامل اصلی خشکی بینی‌تان را ریشه‌کن کند.

راه‌های زیادی برای استفاده از روغن نارگیل در رفع خشکی بینی وجود دارد. در این بخش، به برخی از این راه‌ها اشاره می‌کنیم.
الف. ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به فنجان چای یا قهوه‌تان اضافه کنید و آن را نوش جان نمایید.

ب. یا این‌که، برای شستشوی سوراخ‌های بینی‌تان با روغن نارگیل رقیق شده از قوری بینی‌شوی یا یک قطره چکان استفاده کنید. روغن نارگیل را با آب خالص و کمی جوش شیرین و / یا نمک مخلوط کنید و مجاری بینی‌تان را بشویید.

پ. نصف قاشق چای خوری روغن نارگیل را در ظرفی بریزید که مناسب استفاده در مایکروویو باشد. آن را به قدری گرما دهید که سفت شود (حدود ۱۰ ثانیه). فقط لازم است آن را به حالت نیمه جامد در بیاورید. سپس، نوک یک گوش پاک‌کن را به مقدار زیادی از روغن نارگیل آغشته کنید. آن را داخل سوراخ‌های بینی‌تان بمالید؛ به طوری که دیواره‌ی داخلی بینی‌تان را بپوشاند. این دستورالعمل را روزی سه بار انجام دهید.
 
2. روغن کنجد
درد و خارش شاید یکی از آزاردهنده‌ترین علائم مربوط به خشکی بینی باشد. طبق نتایج آخرین مطالعات، روغن کنجد تحریک و درد ناشی از خشکی بینی را آرام می‌کند. چنان‌چه روغن کنجد را با روغن‌های معطری نظیر روغن بابونه ترکیب کنید، می‌تواند خارش حاد و تحریک بینی را کاهش دهد. روغن کنجد مانند یک داروی قدرتمند می‌تواند تحریک و درد ناشی از خشکی بینی را کاهش دهد. روزانه ۲ الی ۳ مرتبه روغن کنجد را داخل بینی‌تان بمالید تا به طور طبیعی از شر خشکی بینی خلاص شوید.
 
3.گلیسیری
گلیسیرین مانند نرم‌ کننده‌ای عمل می‌کند که می‌تواند به پیشگیری از خشکی بینی کمک نماید. استفاده از گلیسیرین باعث می‌شود درد و خشکی داخل بینی‌تان تسکین یابد. به پشت بخوابید و چند قطره گلیسیرین داخل بینی‌تان بچکانید. نگران بلعیدن مقدار اندکی گلیسیرین نیز نباشد، زیرا خطری برای‌تان ندارد. این مورد نیز یکی دیگر از درمان‌های موثر برای رفع خشکی بینی به شمار می‌رود.
 
4. ژل پترولیوم یا وازلین
برای تسکین ناراحتی خشکی بینی می‌توانید از ژل پترولیوم یا وازلین استفاده کنید. وازلین به خاطر قابلیت‌اش در التیام خشکی پوست شهرت دارد. استفاده از وازلین می‌تواند فورا خشکی بینی‌تان را بر طرف کند. تنها کافی است با استفاده از یک گوش پاک‌کن وازلین را داخل سوراخ‌های خشک بینی‌تان بمالید. وازلین با تاثیرات گوناگون‌اش می‌تواند به طور جادویی پوست‌تان را درمان کند. هم‌چنین، می‌تواند خشکی بینی‌تان را به سرعت و به مدت طولانی بر طرف نماید.
 
احتیاط :
استفاده از وازلین به طور کلی بی‌خطر است. ولی گاهی اوقات استنشاق مواد چرب نظیر وازلین و هم‌چنین روغن‌های معدنی به مدت طولانی می‌تواند به ایجاد مشکلات ریوی منجر شود. معمولا، وازلین موجود در بینی‌تان به همراه ترشحات طبیعی بینی وارد حلق می‌شود و سپس بلعیده می‌شود. به مرور زمان، ممکن است وازلین در ریه‌تان انباشته شود، و به طور بالقوه می‌تواند باعث بروز التهاب خطرناکی شود که به ذات‌الریه‌ی چربی مشهور است. در برخی موارد، این مشکل باعث ایجاد هیچ گونه نشانه یا علامت نمی‌شود، ولی در برخی مواد دیگر، ممکن است به ایجاد درد قفسه‌ی سینه، سرفه، یا تنگی نفس منجر شود.

چنان‌چه در طول استفاده از وازلین برای رفع خشکی بینی با چنین مشکلاتی مواجه شدید، استفاده از آن را متوقف کنید. به جای استفاده از وازلین می‌توانید از بخار ساز استفاده نمایید. هم‌چنین می‌توانید از انواع روان‌ کننده‌های بهداشتی نیز استفاده کنید؛ نوعی از روان کننده‌ها را انتخاب کنید که بر پایه‌ی آب ساخته شده باشد.
 
5. بخار آب
استفاده از بخار یکی از آسان‌ترین درمان‌های خانگی برای خشکی بینی، و هم‌چنین درمان خانگی رایجی است که بسیاری از آدم‌ها از آن بهره‌ می‌برند. بخار می‌تواند غشاء مخاطی دردناک و خشک بینی را مرطوب کند. این کار می‌تواند به تسکین ناراحتی ناشی از خشکی بینی و پاکسازی آن از کثیفی‌ها و آلودگی‌ها کمک کند. با قرار دادن سرتان بالای ظرفی حاوی آب داغ و مقداری روغن نارگیل، بخارات آن را  استنشاق نمایید. این کار را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه، و به طور مرتب انجام دهید. با وجود این‌ها، به خاطر داشته باشید اثرات استفاده از بخار مدت زیادی دوام نمی‌آورند.
 
6. محلول نمک
آب و نمک محلول خوبی برای رفع خشکی بینی به شمار می‌رود. این محلول را می توانید به آسانی در خانه درست کنید. اسپری آب و نمک کمک بسیار زیادی به رفع گرفتگی و خشکی بینی خواهد کرد. اگر نمی‌خواهید محلول آب و نمک را در خانه‌تان درست کنید، برخی انواع ژل‌های نمکی در داروخانه‌ها موجود هستند که می‌توانید از آن‌ها برای درمان وضعیت‌تان استفاده کنید. این محلول را در ظرف اسپری بینی بریزید، و آن را داخل بینی خشک یا گرفته‌ی‌تان اسپری کنید. این محلول کمک‌ خواهد کرد درد و تورم ناشی از خشکی بینی‌تان کاهش یابند. این کار را روزی دو تا سه بار تکرار کنید تا مشکلات به شکل موثری درمان شود.

برای درست کردن محلول نمکی در خانه، می‌توانید از مراحل زیر پیروی کنید:

الف. ۲ تا ۳ قاشق چای خوریِ پر نمک بدون ید را در حدود یک لیتر آب استریل و مقطر حل کنید.

ب. ۱ قاشق چای خوری جوش شیرین نیز به این محلول اضافه کنید.

پ. محلول نمکی‌تان را در دمای اتاق نگهداری کنید، و پیش از مصرف آن را هم بزنید. اگر این محلول باعث سوزش بینی‌تان شد، دفعه‌ی بعد باید نمک کم‌تری در آن بریزید.

ت. می‌توانید این محلول را در قوری بینی‌ شوی یا یک سرنگ بزرگ بریزید و آن را داخل سوراخ‌های بینی‌تان اسپری کنید.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.