روش هایی برای افزایش شانس بارداری

یکی از مشکلات شایع این روزهای همسران تازه مزدوج بحث بچه دار شدن است. بسیاری از همسران با وجودی که چند سال از ازدواجشان می گذرد نتوانسته اند صاحب فرزند شوند. در بسیاری از موارد تنها با رعایت چند نکته ساده می توان این مشکل را به آسانی حل نمود. در این مقاله شما را با روش های افزایش شانس بارداری آشنا می کنیم.
دوشنبه، 8 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
روش هایی برای افزایش شانس بارداری
عمر تخمک پس از آزاد شدن حدود 24 ساعت است.  
 

مقدمه

وقتی خانم ها تصمیم به بارداری می گیرند، بسیاری از آن ها سعی می کنند هر کاری کنند تا لقاح صورت گرفته و در نتیجه حامله شوند. اما لازم است این نکته را در ذهن داشته باشید که حامله شدن و بارداری ممکن است به زمان نیاز داشته باشد.
 
یک زن سالم و 30 ساله در هر ماه تنها 20 درصد شانس بارداری دارد. پس طبیعی است از زمان تصمیم گیری تا باردار شدن چند ماه و یا حتی بیشتر زمان ببرد.
 
اگر شما نیز تصمیم گرفته اید تا باردار شوید اما موفق نشده و کلافه شدیه اید، بهتر است به راهکارها و نکاتی که در ادامه می آید به دقت توجه و عمل نمایید تا شانس بارداری تان بیشتر شود.
 

چند اصل

احتمالاً از نوجوانی اینطور در گوش شما گفته اند که هر بار رابطۀ جنسی کامل به بارداری منجر خواهد شد. اما واقعیت این است موضوع به همین سادگی ها نیست.
 
هر ماه مجموعه ای از تغییرات هورمونی در بدن زن اتفاق می افتد که  باعث بلوغ و رشد یک تخمک نابالغ در تخمدان می شود. سیکل ماهانه هر خانم متفاوت است. این فرآیند حدوداً دو هفته به طول انجامیده و همزمان با پریود زن شروع می شود.
 
وقتی تخمک بالغ شد در فرآیندی به نام تخمک گذاری از تخمدان خارج می شود. سپس تخمک از لوله فالوپ به سمت رحم حرکت می کند. عمر تخمک پس از آزاد شدن حدود 24 ساعت است.  
 
اگر در این 24 ساعت تخمک بوسیله اسپرم بارور شد پس لقاح صورت گرفته و تخمک بارور شده به سمت رحم حرکت کرده در دیوارۀ رحم لانه گزینی می کند.
 
پس کلیدی ترین نکته این است که رابطه جنسی قبل و یا همزمان با تخمک گذاری انجام شود. در این صورت وقتی تخمک وارد لوله فالوپ می شود، اسپرم در لوله فالوپ قرار دارد. اسپرم قادر است 4 تا 5 روز در دستگاه تناسلی زن زنده بماند.
 

تشخیص زمان تخمک گذاری

بهترین راه برای افزایش احتمال بارداری این است که زمانی مناسب برای رابطل جنسی انتخاب کنید.
 
اگر پریود منظمی دارید، تخمک گذاری حدوداً دو هفته قبل از پریود شدن شما اتفاق می افتد. بنابراین زمان باروری شما 7 روز قبل از زمان تخمک گذاری است.
 
اگر پریود نامنظمی دارید، تخمین زمان تخمک گذاری اندکی دشوار خواهد بود. تکنیک های مختلفی وجود دارد که می توانید به کمک آن ها زمان تخمک گذاری خود را مشخص کنید.
 
کیت تخمین تخمک گذاری
این کیت های درست شبیه کیت های تست بارداری هستند. برای استفاده از این کیت باید ادرار خود را هر روز آزمایش کنید. این کار را چند روز قبل از زمانی که حدس می زنید تخمک گذاری تان در آن روز انجام می شود، امتحان کنید.
 
کیت تخمک گذاری هورمون جسم زرد را تشخیص می دهد. سطح این هورمون درست قبل از تخمک گذاری افزایش می یابد. وقتی نتیجل تست مثبت شد، می توانید در همان روز و روزهای بعد با همسر خود رابطه برقرار کنید. این کیت ها بدون نسخه در داروخانه ها در دسترس هستند.
 
دمای پایه بدن
با اندازه گیری دمای پایه بدن، هر روز صبح و قبل از برخاستن از رختخواب می توانید یک کاهش اندک و سپس یک افزایش اندک را سه روز پشت سر هم تشخیص دهید.
 
البته باید توجه نمایید این افزایش دمای بدن تنها به اندازه نیم درجه است. این افزایش دمای بدن ممکن است نشان دهنده تخمک گذاری باشد. باز هم یادآوری می کنیم که تخمک تنها 24 ساعت پس از تخمک گذاری زنده می ماند، بنابراین این روش تشخیص خیلی به کمکتان نمی آید چرا که ممکن است فرصت را از دست بدهید.
 
یکی دیگر از علل که باعث می شود این آزمایش خیلی معتبر باشد این است که عوامل مختلفی در افزایش دمای بدن مؤثر است. از جملۀ این عوامل می توان به وجود عفونت در بدن اشاره نمود. همچنین تشخیص دقیق دمای بدن برای بسیاری از خانم ها دشوار است.
 
تغییر در ترشحات واژن
وقتی فولیکول تخمدانی (یک کیسه کوچک در تخمدان که حاوی تخمک بالغ است) رشد می کند، سطح هورمون استروژن بالا می رود. بالا رفتن هورمون استروژن باعث افزایش و غلیظ شدن ترشحات واژن می شود.
 
وقتی این تغییرات را مشاهده نمودید باید هر روز یا یک روز در میان رابطه جنسی برقرار کنید تا روز تخمک گذاری فرا برسد.
 
پایش فولیکولی
اگر در تعیین زمان تخمک گذاری با استفاده از روش های بالا با مشکل روبرو شدید، می توانید موضوع را با یک متخصص زنان در میان بگذارید. پزشک با بررسی منظم هورمون های خونی و یا سونوگرافی از تخمدان می تواند زمان دقیق تخمک گذاری را برای شما مشخص کند.
 

پوزیشن رابطه، ارگاسم و روان کننده ها

افسانه های زیادی درباره رابطه میان پوزیشن جنسی، لقاح و افزایش احتمال بارداری مطرح شده است. در برخی از این فرضیه ها عنوان می شود برای اینکه احتمال بارداری افزایش یابد بهتر است برای مدت زمانی باسن زن بالاتر از سطح زمین قرار گیرد تا مایع منی بیرون نریزد.
 
برخی دیگر ادعا می کنند اگر زن به ارگاسم برسد، احتمال بارداری اش افزایش می یابد. متأسفانه هیچ مطالعه مطالعه علمی این ادعاها را تأیید نکرده است.
 
یکی دیگر از موضوعاتی که در اینجا مطرح می شود، خیسی واژن است. برخی محصولاتی که برای خیس نمودن واژن مورد استفاده قرار می گیردن می توانند به افزایش عمر اسپرم کمک کنند. بنابراین استفاده از این لوبریکانت ها برای حامله شدن ممکن است کمک کننده باشند.
 
باید از این نوع لوبریکانت ها (روان کننده های واژن) استفاده نشود:
 
- استروگلاید
- ژل  K-Y
- روغن زیتون
 
اگر نیاز به لوبریکانت دارید از این موارد استفاده کنید:
 
- پری سید
- روغن های معدنی
- روغن کانولا
 
این روان کننده ها تآثیری منفی بر اسپرم مرد ندارند.
 

بدن سالم، بارداری سالم

قبل از اینکه تصمیم به بارداری گرفته و اقدام کنید، باید تا می توانید به خودتان برسید و از لحاظ جسمی سالم باشید. در حقیقت پزشکان توصیه می کنند قبل از اقدام به بارداری بهتر است حتماً با یک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.
 
در ملاقات با پزشک متخصص زنان و زایمان در مورد بیماری های کنونی و یا بیماری های ژنتیکی خود، همسر و خانواده هایتان، صحبت کنید.
 
ممکن است پزشک توصیه کند قبل از بارداری تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد نمایید. برخی از این تغییرات ممکن است شامل موارد زیر باشد:
 
- رسیدن به وزن ایده آل و مطلوب
- اصلاح عادت های تغذیه ای و ورزشی
- ترک سیگار و قلیان و ...
- قطع مصرف کافئین
 
اگر عادت دارید نوشابه و قهوه فراوان می نوشید، بهتر است از همین امروز مصرف خود را قطع کرده و یا کاهش دهید. امروزه توصیه می شود مصرف کافئین را تا 200 میلی گرم در روز کاهش دهید. این میزان معادل یک فنجان قهوه است.
 
همچنین باید مصرف ویتامین های مورد نیاز پیش از بارداری را آغاز کنید. مهمترین این ویتامین ها فولیک اسید است که باید هر چه سریعتر مصرفش را شروع کرده و روزانه حداقل 400 میکروگرم از این ویتامین را مصرف نمایید. مصرف فولیک اسید به کاهش احتمال برخی بیماری مادرزادی کمک می کند.
 
منبع: سایت هلث لاین


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.