آشنایی با بیماری های فصل سرما (بخش دوم)

یکی از بیماری‌های رایج و در عین حال مزمن وجود دارد که در طول ماه‌های پاییز و زمستان بسیار شایع است، عفونت گلو یک حالت دردناک، سوزشی و خارش دار است که باعث ایجاد ناراحتی می‌گردد. اکثر عفونت‌های گلو ناشی از یک عفونت پیشین یا برخی عوامل محیطی مانند خشکی هوا می‌باشد. با ما همراه باشید.
جمعه، 6 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با بیماری های فصل سرما (بخش دوم)
سینوزیت در هوای پاییز شیوع بیشتری داشته و درد ناشی از سردرد سینوسی در هوای سرد و مرطوب بدتر می‌شود.
 

آشنایی با بیماری های فصل سرما

1- برونشیت
برونشیت ایجاد شده توسط عفونت ویروسی باعث مختل شدن مسیر هوایی در ریه‌ها و برونشیت می‌شود، که به طور عمده در نوزادان بروز می‌یابد، اما بر بزرگسالان نیز تاثیر گذار است. در حالی که در ابتدا، بسیار شبیه یک سرماخوردگی به نظر می‌رسد، اما با پیشرفت بیماری، مشکلات تنفسی ایجاد می‌گردند. درمان سریع می‌تواند به جلوگیری از تبدیل شدن بیماری به حالت کشنده کمک کننده باشد. برخی از علائم رایج برونشیت عبارتند از:
- خستگی
- استفراغ
- سرفه کردن
- تنفس سریع
- ظاهر خسته
 
2- عفونت گلو
در این لیست یکی دیگر از بیماری‌های رایج و در عین حال مزمن وجود دارد که در طول ماه‌های پاییز و زمستان بسیار شایع است، عفونت گلو یک حالت دردناک، سوزشی و خارش دار است که باعث ایجاد ناراحتی می‌گردد. اکثر عفونت‌های گلو ناشی از یک عفونت پیشین یا برخی عوامل محیطی مانند خشکی هوا می‌باشد. خبر خوشحال کننده اینکه، این عفونت به راحتی قابل درمان است و هیچ خطر جدی برای سلامت شما نخواهد داشت. برخی از درمان‌های خانگی برای درمان عفونت گلو به شرح زیر است:
- کمتر صحبت کنید
- ترکیب عسل با چای بنوشید
- چای بابونه در درمان گلودرد موثر است
- ریشه شیرین بیان برای درمان این نوع عفونت‌ها مناسب است
- دو بار در روز با آب گرم غرغره کنید تا از شر موکوس‌های مزاحم در گلو خلاص شوید
 
3- آسم آلرژیک
آسم آلرژیک، همانطور که از نامش بر می‌آید، وضعیتی است که فرد از یک وضعیت آسمی به عنوان نتیجه یک واکنش آلرژیک رنج می‌برد. افراد مبتلا به آسم آلرژیک معمولا علائم را به محض این که در معرض استنشاق آلرژن قرار می‌گیرند، تجربه می‌کنند. بسیاری از پزشکان ادعا می‌کنند آسم آلرژیک یک بیماری مرگبار است که باید فورا فرد تحت درمان قرار بگیرد. موارد معمولی که با رعایت آن‌ها فرد تا حدودی می‌تواند جلوی حملات آلرژیک را بگیرد:
- تمیز و مرتب نگه داشتن محل
- یک برنامه درمانی موثر داشته باشید
- دست‌هایتان را به صورت منظم بشویید
- برای مدت طولانی در اطراف شومینه قرار نگیرید
- از خوردن غذاهایی که به آن حساسیت دارید اجتناب کنید
 
4- نورو ویروس‌ها Norovirus
یک ویروس بسیار مسری که می‌تواند از طریق غذا و نوشیدنی گسترش یابد. در صورت وجود اسهال چند روزه، باید به پزشک مراجعه کنید. ابتلای به این عفونت باعث می‌شود که فرد برای مدت یک الی دو روز احساس بی‌حالی و کسالت کند. برخی از علایم رایج آن عبارتند از: سردرد، خستگی، تب و لرز. آنتی بیوتیک‌ها معمولا برای کشتن عفونت باکتریایی تجویز می‌شوند. چند روش اصلی برای جلوگیری از ابتلای به نوروویروس‌ها عبارتند از:
_ آب بدن‌تان را تامین کنید
- یک فنجان دمنوش رازیانه می‌تواند کمک کننده باشد
- زنجبیل باعث کاهش استفراغ و تهوع می‌شود
- از رژیم غذایی سالم استفاده کنید
 
5- سندرم یا پدیده رینود Raynaud’s Syndrome
این بیماری، جریان خون به انگشتان دست، انگشتان پا، بینی و گوش‌ها را محدود می‌کند. معمولا زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی موجود در این مناطق منقبض می‌شوند. برخی علائم رایج آن عبارتنداز: تغییر رنگ پوست، درد زانو و استرس. به طور اکید توصیه می‌شود که شما نباید این علائم را بدون کمک پزشک سپری کنید. برای بهبود این وضعیت می‌توانید اقدامات متعددی انجام دهید از جمله:
- مدیتیشن می‌تواند تنش بدنی را تسکین دهد
- غذاهایی مانند مرغ، غذاهای دریایی و قارچ مصرف کنید
- زنجبیل باعث گرم شدن بدن می‌شود
- ورزش به بهبود جریان خون کمک می‌کند
- دستان و پاها را ماساژ دهید
- از مرکبات استفاده کنید.
 
6- آرتریت روماتوئید
بسیاری از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید ادعا می‌کنند که آب و هوای سرد و مرطوب باعث بروز علائم آن‌ها می‌شود. یک مطالعه نشان داد که کاهش 10 درجه‌ای در دمای هوا با افزایش درد همراه خواهد بود.
 
7- سینوزیت
سینوزیت در هوای پاییز شیوع بیشتری داشته و درد ناشی از سردرد سینوسی در هوای سرد و مرطوب بدتر می‌شود.
 
8- اختلالات احساسی فصلی
کمتر کسی از فصول سرد سال لذت می‌برد. موارد نادری از اختلالات احساسی در فصل تابستان رخ می‌دهد، اما اکثر مردم این نوع افسردگی را در فصول سرما تجربه می‌کنند. با تمرینات خوب، می‌توانید پاییز و زمستان را به سلامت بگذرانید. در صورت ابتلای به هریک از بیماری‌ها، از کمک‌های پزشکی استفاده کنید. درمان به موقع می‌تواند به داشتن یک زندگی سالم و ایمن کمک کند.

منبع: trita.org


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.