همه چیز درباره بارداری پس از سقط جنین (بخش دوم)

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای بسیاری از خانم های باردار پیش بیاید، سقط جنین است. سقط جنین می تواند مشکلات جسمی و روانی زیادی به همراه داشته باشد. با این وجود در بیشتر موارد این اتفاق، مشکلی جدی ایجاد ننموده و می توان پس از سقط جنین مجدداً باردار شد. در بخش اول این مقاله به برخی نکات در مورد بارداری پس از سقط جنین اشاره نمودیم، در این بخش نیز نکات دیگری را خدمت شما خواننده عزیز راسخون بیان می کنیم. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 17 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره بارداری پس از سقط جنین (بخش دوم)
اگر دو سقط جنین پشت سر هم داشته باشید، احتمال سقط جنین در بارداری بعدی حدود 28 درصد خواهد بود.
 

سقط جنین مکرر ممکن است چه خطراتی به همراه داشته باشد؟

بیشتر خانم ها پس از سقط جنین می توانند بدون هیچ مشکلی، بارداری بعد را تجربه کنند. در واقع، اگر تنها یک بار سقط جنین داشته اید، احتمال بروز سقط جنین در بارداری بعدی تنها 20 درصد خواهد بود.
 
با این حال، حدود 1 درصد از خانم ها ممکن است در بارداری های آتی نیز به صورت مکرر سقط جنین را تجربه کنند.
 
سقط جنین مکرر ممکن است علل مختلفی داشته باشد که از جمله آن ها می توان به مشکلات انعقاد خون، مشکلات هورمونی، برخی بیماری های خودایمنی، قند خون بالا و سندرم تخمدان پلی کیستیک، اشاره نمود.
 
اگر دو سقط جنین پشت سر هم داشته باشید، احتمال سقط جنین در بارداری بعدی حدود 28 درصد خواهد بود. پس از 3 سقط جنین نیز، خطر سقط جنین در بارداری بعدی تا 48 درصد افزایش خواهد یافت.
 
به همین خاطر پزشکان و متخصصان توصیه می کنند در صورتی که بیش از 3 سقط جنین متوالی را تجربه کرده اید، بهتر است به منظور انجام آزمایش های تشخیصی تخصصی، تحت نظر یک پزشک متخصص و متبحر باشید.
 

در صورت تکرار سقط جنین چه باید کرد؟

اگر این اتفاق برای شما افتاد و چند بار پست سر هم شاهد سقط جنین بودید، بهتر است به صورت منظم نزد پزشک بروید.
 
هر چند که در حدود 75 درصد از سقط جنین های مکرر ممکن است علتی ناشناخته داشته باشند، اما برخی بیماری ها و مشکلات وجود دارد که ممکن است احتمال بروز چنین مشکلی را افزایش دهند. اگر بتوانید این عوامل و مشکلات را تشخیص داده و به حل ریشه ای آن ها بپردازید، به احتمال بسیار زیاد می توانید پس از درمان یک بارداری سالم و بی خطر را تجربه نموده و پس از یک دوره 9 ماهه فرزندی سالم را به دنیا بیاورید.
 
 
آزمایش هایی که در این وضعیت توصیه می شود از این قرارند:
آزمایش های خون
این دسته از آزمایش ها به منظور بررسی سطح هورمون ها (تیروئید، پروژسترون)، مشکلات انعقاد خون و یا بیماری های خود ایمنی، انجام می شوند.
 
آزمایش های ژنتیک
آزمایش های ژنتیک که کاریوتایپ نامیده می شوند، به بررسی وضعیت ژنتیکی زوجین می پردازد.
 
سونوگرافی
سونوگرافی ترانس واژینال یا شکمی، به منظور بررسی رحم، تخمدانها و لوله های فالوپ، انجام می شود.
 
هیستروسالپنگوگرام
هیستروسالپنگوگرام، نوعی عکسبرداری مخصوص با اشعه x از رحم و لوله‌های آن است‌.
 
سونوهیستروگرام
سونوهیستروگرافی که با نام های هیستروسونوگرافی و سونوهیستروگرام شناخته شده، یک روش تصویربرداری از رحم است. سونولوژیست مایع نمکی (سالین) را از طریق دهانه رحم به رحم وارد می کند تا رحم را معاینه کند. این روش به آنها امکان می دهد ساختارهای بیشتری را نسبت به استفاده از سونوگرافی بدون تزریق مایع تشخیص دهند.
 
هیستروسکوپی
هیستروسکوپی یک روش تشخیصی‌درمانی است که در آن با استفاده از ابزار مخصوصی، مشکلات رحم را بررسی و در صورت لزوم همزمان آن را درمان می‌کنند. در موارد ناباروری، هیستروسکوپی جهت یافتن علت ناباروری و برطرف کردن چسبندگی‌های رحمی کاربرد دارد.
 
لاپاراسکوپی
لاپاراسکوپی یک روش جراحی تشخیصی و درمانی است که کاربردهای زیادی دارد و برای خانم ها در رحم و تخمدانها برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. درعمل لاپاراسکوپی رحم و تخمدانها بدون اینکه شکم را باز کنند، با دوربین داخل حفره شکم را می بینند و عمل جراحی را انجام می دهند.
 
با این حال، حتی پس از انجام همه یا برخی از روش های تشخیصی بالا، ممکن است علت اصلی مشکل شما همچنان ناشناخته بماند.
 
هر چند که این موضوع ممکن است برای شما ناراحت کننده باشد، اما خبر خوب این است که حتی پس از 3 سقط جنین متوالی، که علت آن نیز تشخیص داده نشده، احتمال بارداری در بیشتر موارد بالای 65 درصد خواهد بود.
 

چه کارهای دیگری می توان انجام داد؟

مهم است که بدانید، پیشگیری از سقط جنین لزوماً کار ممکنی نیست. حدود 50 درصد از سقط جنین ها به علت ناهنجاری های کروموزومی اتفاق می افتند.
 
از سویی احتمال سقط جنین در خانم های بالا 35 سال نیز بیشتر است، زیرا هر چه سن خانم ها بیشتر می شود، احتمال ایجاد ناهنجاری های کروموزومی در تخمک ها افزایش می یابد.
 
با این وجود انتخاب و پیروی از یک سبک زندگی سالم می تواند احتمال یک بارداری بی خطر و بدون سقط را در شما افزایش دهد. در ادامه به برخی مواردی که می توانید با رعایت آن ها احتمال سقط جنین را کاهش دهید، اشاره می کنیم.
 
- به اندازه کافی آب بنوشید و رژیم غذایی متعادل و متوازنی داشته باشید. متخصصان پیشنهاد می کنند که خانم ها در طول شبانه روز 10 لیوان مایعات نوشیده و 300 کالری مصرف کنند. اهمیت این کار در 30 ماهه دوم بارداری بیشتر است.
 
- در دوران بارداری لازم است  مصرف مولتی ویتامین های حاوی فولیک اسید را به صورت روزانه در برنامه خود بگنجانید.
 
- به صورت منظم و البته نه خیلی سنگین ورزش کنید. توصیه می شود در دوران بارداری، هر هفته حداقل 150 دقیقه فعالیت ورزشی داشته باشید. پیاده روی، شنا، یوگا و پیلاتس می توانند انتخاب های خوبی باشند. البته لازم است در دوران بارداری از انجام برخی فعالیت های بدنی مانند ورزش هایی که درگیری در آن ها وجود دارد، مانند ورزش های رزمی، فعلایت هایی که خطر افتادن و سقوط در آن ها زیاد است و هر فعالیتی که ممکن است در طی آن به شما و یا جنین درون شکمتان، آسیب وارد شود، به شدت خودداری کنید. با این حال لازم است قبل از انجام هر فعالیت بدنی و ورزشی، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید، چه بسا شما در شرایطی باشید که لازم باشد بیشتر استراحت نموده و فعالیت بدنی کمتری داشته باشید.
 
- نزدیک الکل، مواد مخدر و سیگار نشوید. کافئین نیز از موادی است که باید در مصرف آن احتیاط نمود. نوشیدن کافئین در دوران بارداری مشکلی ندارد اما نباید بیش از 200 میلی گرم از آن را در طول روز مصرف کنید. کافئین در قهوه، چای و برخی نوشابه های گازدار وجود دارد.
 
- اگر سابقه سقط جنین دارید، با مشاهده کوچکترین مشکلی، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید.
 
- اگر به بیماری مزمنی مانند فشار خون و یا دیابت مبتلا هستید، لازم است به خوبی و زیر نظر پزشک متخصص، آن را کنترل کنید.
 
در حالی که به وضعیت جسمی خود اهمیت می دهید و به صورت منظم آن را چک می کنید، از وضعیت روحی و روانی خود نیز غافل نشوید. اگر به تازگی سقط جنین کرده اید، احتمال بروز برخی مشکلات روانی مانند اضطراب و افسردگی در شما وجود دارد. در صورت مشاهده چنین مشکلاتی، بهتر است موضوع را با یک روانشناس و یا روانپزشک در میان بگذراید. از سویی ارتباط صمیمی با همسر، یک دوست و یا اعضای خانواده نیز می تواند بسیار کمک کننده باشد.
 
منبع: سایت هلث لاین


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.