راهکارهای درمانی عفونت گلو (بخش دوم)

لازم نیست عفونت گلو را تحمل کنید. بسیاری از درمان ها و داروهای خانگی می توانند به شما کمک کنند تا از درد و ناراحتی رهایی پیدا کنید. اگر درد بهبود نمی یابد، به پزشک مراجعه کنید. در ین مطلب به روش های درمانی برای عفونت گلو اشاره خواهیم کرد.
يکشنبه، 4 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای درمانی عفونت گلو (بخش دوم)

داروهای عفونت گلو

از رطوبت ساز استفاده کنید
تنفس در هوای مرطوب می تواند به تسکین بافت متورم در بینی و گلو شما کمک کند. یک مرطوب کننده غبار سرد را روشن کنید تا میزان رطوبت اتاق شما بیشتر شود. در اکثر داروخانه های می توانید دستگاه مرطوب کننده خریداری کنید.
 
به خودتان بخار دهید
اگر رطوبت ساز ندارید، می توانید از هوای مرطوب استفاده کنید. برای کمک به کاهش تورم و تسکین درد گلودرد از تنفس بخار استفاده کنید. همچنین می توانید با جاری کردن آب بسیار گرم درون سینک بخار ایجاد کنید. یک حوله را روی سر خود بکشید و به سینک تکیه دهید تا در بخار نفس بکشد. برای چند دقیقه نفس عمیق بکشید و در صورت لزوم تکرار کنید تا عفونت گلو خود را کاهش دهد. ممکن است 30 دقیقه جوشاندن مقداری آب در ظرفی روی اجاق گاز باشد تا رطوبت خانه شما بیشتر شود. یک قاشق غذاخوری پماد منتول مانند Vicko VapoRub را به آب در حال جوش اضافه کنید تا هوا با رایحه های معطر دریافت کنید.
 
سر خود را بلند کنید
هنگامی که احتقان همراه با عفونت گلو دارید، یک بالش اضافی را زیر سر خود قرار دهید. ارتفاع اضافی به شما کمک می کند تا راحت تر نفس بکشید. با برطرف شدن احتقان خود، مجبور نخواهید شد که دهان خود را باز کنید، که می تواند گلو شما را خشک کند و باعث صدمه بیشتر آن شود.
 
دریافت نسخه
ویروس ها بیشتر گلودرد را ایجاد می کنند، اما بعضی اوقات مقصر این بیماری می تواند باکتری هایی مانند استرپتوکوک باشد که باعث ایجاد گلودرد می شود. اگر گلودرد شما از بین نمی رود یا بدتر می شود، یا تب دارید،به پزشک خود مراجعه کنید تا آزمایش استرپ را انجام دهد. ممکن است به آنتی بیوتیک احتیاج داشته باشید.
 
اگر پزشک شما آنتی بیوتیک تجویز کرده است، کل دوره را تمام کنید. مصرف دارو را متوقف نکنید، حتی اگر علائم شما از بین رفته و احساس بهتری می کنید. متوقف کردن آنتی بیوتیک می تواند برخی از باکتری ها را باقی بگذارد تا شما را مجدداً آلوده کند، و این باکتری های زنده مانده ممکن است دیگر به آنتی بیوتیک پاسخ ندهند.
 

عفونت گلو در کودکان

عفونت گلو یک بیماری شایع در دوران کودکی است. آنها اغلب در اثر ویروس ها ایجاد می شوند و در چهار یا پنج روز بهبود می یابند. اگر کودک شما تب 101 درجه فارنهایت (38.3 درجه سانتیگراد) یا بالاتر دارد، به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. تب می تواند نشانه ای از گلو استرپت باشد. از آنجا که استرپ ناشی از باکتری ها است، باید با آنتی بیوتیک درمان شود. می توانید گلودرد کودک را با داروهایی مانند استامینوفن (Tylenol کودکان) یا ایبوپروفن (مشاوره کودکان ، Motrin کودکان) تسکین دهید. کافی است ابتدا کودک زیر شش ماه خود را به پزشک متخصص اطفال برسانید تا او را معاینه کند. به دلیل خطر ابتلا به یک بیماری نادر اما جدی به نام سندرم ریه، آسپیرین (بافرین) را به کودکان کمتر از 18 سال ندهید.
 
در اینجا چند روش دیگر برای تسکین درد گلو فرزند شما وجود دارد:
- 1/4 تا 1/2 قاشق چایخوری نمک و 8 اونس آب گرم را مخلوط کنید و فرزندتان آن را غرغره کند. بچه های بالای 6 سال معمولاً به اندازه کافی بزرگ هستند که بدون بلع غرغره کنند.

- مایعات گرم مانند آبگوشت مرغ یا چای به کودک خود بدهید. بچه های بالای یک سال می توانند از کمی عسل مخلوط شده در چای برای تسکین گلو خود استفاده کنند.

- بگذارید فرزند شما مانند سرماخوردگی، چیز سرد بخورد.

- از استفاده از اسپری های گلودرد بر روی کودکان خودداری کنید. این محصولات حاوی بنزوکائین بی حسی (Anbesol) هستند که می توانند در بعضی از کودکان واکنش آلرژیک ایجاد کنند.
 

چه زمانی برای عفونت گلو به پزشک مراجعه کنید ؟

لازم نیست عفونت گلو را تحمل کنید. بسیاری از درمان های OTC و داروهای خانگی می توانند به شما کمک کنند تا از درد و ناراحتی رهایی پیدا کنید. اگر درد بهبود نمی یابد، به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر علائم زیر را دارید به پزشک مراجعه کنید:
_ هنگام بلع درد شدید دارید
_ تب شدید ایجاد کنید
_ حالت تهوع یا استفراغ دارید
 

درمان پزشکی برای عفونت گلو

مراقبت از عفونت گلو شامل معالجه درد، کمبود آب بدن یا مشکل در تنفس است (مشکلات مجاری هوایی با کروپ یا اپیگلوتیت همراه است).
 
آنتی بیوتیک ها
- وقتی ویروس عامل عفونت گلو است، آنتی بیوتیک ها مفید نیستند.

- بعضی اوقات تشخیص اینکه علت ویروسی یا باکتریایی است دشوار است، بنابراین ممکن است آنتی بیوتیک به عنوان یک احتیاط تجویز شود. به توصیه پزشک خود مبنی بر نیاز به آنتی بیوتیک اعتماد کنید.

- آنتی بیوتیک ها به طور متوسط ​​تنها در 1.5 روز گلودرد را از بین می برند.

- آنتی بیوتیک ها در جلوگیری از تب روماتیسمی مفید هستند (یک عارضه غیر شایع اما شدید عفونت استرپتوکوکی، که ممکن است باعث التهاب شدید عضلات قلب و دریچه های قلب شود).

- کورتیکواستروئیدها می توانند در معالجه چند نوع انتخاب گلودرد مفید باشند. اگرچه آنها عملکرد سیستم ایمنی را مختل می کنند، اما اثر ضد التهابی می تواند بسیار مفید باشد. آنها بیشتر در موارد ابتلا به لوزه های شدید، صرع و یا در موارد کروپ استفاده می شود.
 

روش های دیگر برای درمان عفونت گلو

مانند سایر بیماری ها، اگر فردی با وجود درمان بدتر شود باید با پزشک معالج تماس بگیرید. گاهی اوقات تعیین اینکه آیا یک وضعیت به دلیل طبیعی بودن بیماری بدتر شده است یا به دلیل عارضه جانبی دارویی که بیمار مصرف می کند می تواند مشکل باشد. (به عنوان مثال، هم عفونت باعث گلودرد و هم واکنش به دارو می تواند باعث حالت تهوع شود.)
 
جراحی عفونت گلو
در موارد نادر نیاز به جراحی آبسه پشت لوزه (آبسه پیریتونسیل) یا بین ستون فقرات و حلق (آبسه خلفی) است. تونسیلکتومی یا برداشتن جراحی لوزه ها گاهی اوقات برای لوزه ها نشان داده می شود که اغلب (یک بار در ماه) برمی گردد و یا باعث تنفس یا مشکلات خواب می شود. 
 

عفونت گلو در بارداری

زنان باردار که دچار عفونت گلو می شوند هنوز هم می توانند این بیماری را درمان کنند. بیماری های ویروسی فقط نیاز به درمان حمایتی دارند و داروهای خانگی و مراحل مراقبت از خود (در بالا توضیح داده شده) به طور کلی در بارداری ایمن هستند. در صورت لزوم با پزشک خود در مورد انتخاب صحیح برای داروهای درد صحبت کنید. برخی از آنتی بیوتیک ها برای زنان باردار بی خطر هستند. اگر شما یک عفونت باکتریایی دارید، پزشک می تواند آنتی بیوتیک هایی را که ثابت شده برای مادر و نوزاد بی خطر است، تجویز کند. بسیار مهم است که از درمان عفونت باکتریایی خودداری کنید. در صورت عدم درمان، عفونت ممکن است عوارض جدی ایجاد کند.
 

جلوگیری از عفونت گلو

جلوگیری از تماس نزدیک با افراد بیمار می تواند به فرد در جلوگیری از ابتلا به عفونت گلو کمک کند. به نظر می رسد ویروس های سرماخوردگی نسبت به عفونت های استرپتوکوکی به آسانی منتقل می شوند. فقط برخی از اعضای خانواده در معرض استرپتوکوک دچار گلو استرپت می شوند. معمولاً فرد مبتلا به گلو استرپت ظرف 24 ساعت پس از اولین دوز آنتی بیوتیک درمان می شود. دوره نقاهت (مدت زمان قرار گرفتن در معرض میکروبهای استرپ تا شروع بیماری) معمولاً 2-5 روز است. کودکان باید در دوره های عفونی در خانه بمانند و به مدرسه نروند.
 
هوشیاری در مورد شستشوی دست بهترین راه برای جلوگیری از هر نوع عفونت است. ویروس های زیادی با آلودگی سطوح مشترک قابل انتقال هستند. این مهم است که به کودکان اهمیت شستشوی دست با استفاده از صابون و آب و یا ضدعفونی کننده دستی را یاد دهید. جلوگیری از اشتراک وسایل آشامیدنی و سایر وسایل شخصی نیز می تواند یک اقدام پیشگیرانه مؤثر باشد.

منبع : سایت دکتر سلام


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما