همه چیز درباره شیردهی در روزهای کرونایی

یکی از دغدغه های مادران شیرده در این روزهایی که بیماری کرونا در سرتاسر جهان شیوع یافته، شیر دادن به فرزندانشان است. آن ها نگرانند در صورتی که خودشان به بیماری کرونا مبتلا باشند، از طریق شیردادن، آن را به فرزند خود نیز منتقل کنند. در این مقاله نکاتی را در این زمینه خدمت شما خواننده عزیز راسخون بیان می کنیم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 24 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره شیردهی در روزهای کرونایی

مقدمه

احتمالاً شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که سعی می کنید از خود و اطرافیانتان در برابر ویروس کرونا، محافظت نمایید. از دستورالعمل های ارائه شده توسط متخصصین پیروی می نمایید، فاصله اجتماعی را رعایت می کنید و دست هایتان را مرتب با آب و صابون می شویید. اما اگر نوزاد شیرخواری دارید و خودتان به او شیر می دهید، چه نکاتی را برای محافظت از نوزادتان رعایت می کنید؟
 
خوشبختانه محافظت از کودک شیرخوار، چیزی شبیه محافظت از خودتان است و تفاوت چندانی ندارد.
 
این نکته را در ذهن داشته باشید که این ویروس، کاملاً جدید بوده و دانشمندان در حال بررسی و تحقیق بر روی آن هستند و هر روز به مطلب تازه ای دست می یابند. اما از آنچه تا کنون کشف کرده اند، اینگونه فهمیده می شود که شیردهی در این روزهای کرونایی هیچ مشکلی ندارد. اما در هر حال در این زمینه نیز باید احتیاط هایی را مد نظر قرار دهید، خصوصاً اگر علائمی شبیه علائم بیماری کرونا را در خود احساس می کنید.
 

آیا ویروس کووید 19 از طریق شیر مادر می تواند به بچه منتقل شود؟

محققان تا کنون تأیید نکرده اند که این ویروس می تواند از طریق شیر مادر منتقل شود، اما در هر صورت تحقیقات در این زمینه محدود است.
 
دو مطالعه موردی به بررسی شیر دو زن مبتلا به کووید 19 پرداخت و اثری از ویروس در آن ها نیافت. البته همانطور که می دانید پژوهشی که تنها بر روی 2 نفر انجام شود، کافی نیست و برای دستیابی به نتایج مطمئن تر، به تحقیقات و پژوهش های بیشتری نیاز داریم.
 

بنابراین چه دستورالعملی را برای شیر دادن به نوزاد باید رعایت کرد؟

اگر توانایی شیر دادن فرزند خود را دارید، لازم است در این روزهای کرونایی نیز آن را ادامه دهید. اما با توجه به شرایط پیش آمده لازم است دستورالعمل هایی را در این زمینه رعایت کنید.
 
محققان امروزه می دانند که ویروس کرونا اساساً از طریق قطرات تنفسی خارج شده از دهان یک فرد آلوده به ویروس، در هنگام عطسه، سرفه و یا حتی حرف زدن، خارج شده و به فرد دیگری منتقل می شود. ویروس ها دوست دارند اول از هر جا وارد بینی فرد شوند و حتی پیش از بروز علائم بیماری، مدتی در بینی می مانند.
 
بنابراین، باید بگوییم متأسفانه ویروس کرونا حتی قبل از بروز علائم و حتی اگر فرد مبتلا، هیچ گاه علائم بیماری را بروز ندهد، باز هم قابل انتقال و سرایت به افراد دیگر است.
 
در بالا گفتیم ویروس کرونا نمی تواند از طریق شیر مادر به نوزاد شیرخوار منتقل شود ولی اگر شما به این بیماری مبتلا باشید و حتی علامتی نداشته باشید، احتمال سرایت بیماری به نوزاد از طریق قطرات تنفسی شما، ممکن است اتفاق بیافتد.
 
بنابراین، اگر علائم بیماری کرونا را دارید و یا در معرض فردی آلوده قرار داشته اید و یا به هر دلیلی گمان می کنید که ممکن است به این بیماری مبتلا باشید، لازم است هنگام شیر دادن به نوزاد، دستورالعمل های زیر را به خوبی رعایت کنید:
 
دست های خود را بشویید
لازم است قبل از دست زدن به نوزاد، به خوبی و با دقت دست های خود را با آب و صابون بشویید. در این روزها لازم است شمایی که بچه کوچک دارید، قبل از هر بار تماس با کودک خود، شیر دادن به او و یا حتی بازی کردن با او، دست های خود را بشویید.
 
ماسک بزنید
شاید شما و اطرافیانتان وقتی می خواهید از خانه خارج شوید، ماسک می پوشید، اما در خانه چطور؟ اگر به بچه شیر می دهید، باید بگوییم در هنگام شیر دادن نیز لازم است ماسک بزنید. اگر هر کدام از علائم کووید 19 که شبیه علائم آنفلوآنزا و سرماخوردگی هستند را دارید یا احتمال می دهید به این بیماری مبتلا باشید، لازم است در هنگام شیر دادن به بچه، ماسک بزنید. حتی اگر به این بیماری هم مبتلا نیستید، از آن جا که بیماری کرونا در تعداد زیادی از افراد جامعه بی علامت است، باز هم لازم است وقتی می خواهید به بچه شیر دهید، از ماسک استفاده کنید.
 
همچنین در مواقعی که نمی خواهید به بچه شیر دهید و فقط می خواهید او را در آغوش گرفته و یا با او بازی کنید، باز هم استفاده از ماسک ضروری است. ممکن است این کار برای شما دشوار باشد، اما در هر حال می تواند تا حد زیادی از ابتلای کوچولوی شما به بیماری کرونا، پیشگیری کند.
 
سطوح را ضد عفونی کنید
هر آنچه را که در دسترس شما و فرزند دلبندتان است، با محلول های ضد عفونی کننده پایه الکل، ضد عفونی کنید. یادتان باشد که این ویروس 48 تا 72 ساعت می تواند بر روی سطوح زنده بماند.
 
شیرتان را بدوشید
همچنین می توانید شیر خود را بدوشید و آن را به همسر و یا یکی از اعضای خانواده داده تا با شیشه شیر به کودک بدهد. نگران نباشید، این وضعیت موقتی است. قبل از دوشیدن شیر، دست ها، سینه و شیر دوش را به خوبی بشویید.
 
مطمئن شوید که شیشه شیر استریل است. برای استریل کردن شیشه شیر لازم است بعد از هر بار استفاده، آن را با آب جوش بشویید.
 

آیا شیر مادر می تواند نوعی واکسیناسیون باشد؟

همانطور که می دانید شیر مادر مزایای بسیار زیادی برای کودک دارد که یکی از آن ها محافظت از ابتلا به بیماری های مختلف است. شیر مادر نه تنها فرزند دلبند شما را سیر نموده و شکمش را پر می کند، بلکه می تواند بدن او را در برابر برخی باکتری ها و ویروس ها، ایمن کند.
 
بنابراین تا زمانی که کودک شیر مادر می خورد، در برابر بیشتر بیماری های مسری به نحوی مصون و ایمن خواهد بود.
 
مطالعه ای که در سال 2004 بر روی نوعی دیگر از ویروس کرونا انجام شد، در شیر مادر نوعی آنتی بادی این ویروس را یافت. آنتی بادی ها، مانند سربازان کوچکی هستند که قبل از اینکه میکروب ها و ویروس ها بتوانند به بدن فرد آسیب برسانند، آن ها را از بین می برند. وقتی انسان به یک بیماری مبتلا می شود، بدن، آنتی بادی مختص آن بیماری را تولید می کند و دیگر شخص به همان بیماری مبتلا نخواهد شد.
 
هنوز در زمینه ویروس جدید کووید 19، چنین پژوهش هایی انجام نشده، اما اگر این موضوع در مورد این ویروس هم درست باشد، شما تنها با شیر دادن به فرزند خود می توانید او را از ابتلا به بیماری کرونا (کووید 19) محافظت کنید.
 

سخن پایانی

در این روزهای کرونایی که بسیاری از مردم در سرتاسر جهان نگران هستند، مادران شیرده ممکن است به خاطر فرزندان دلبندشان، بیش از دیگران نگران باشند.
 
آمار نشان می دهند، احتمال ابتلا به کرونا و آسیب در کودکان، بسیار پایین است، اما در هر صورت احتیاط شرط عقل است. بهتر است در صورتی که به کودک خود شیر می دهید، دستورالعمل های  مربوطه را حتماً رعایت کنید، اما هرگز از شیر دادن به او صرف نظر نکنید.
 
جالب است بدانید که در شیر مادر نوعی آنتی بادی وجود دارد که می تواند فرزند شما را از ابتلا به بیماری های مسری مختلف مصون دارد.
 
منبع: هلث لاین


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.