حل مشکلات رفتاری کودکان توسط والدین

نقطه مشترک زندگی اکثر کودکانی که برای مشاوره و بازی درمانی به کلینیک های روان درمانی مراجعه می کنند، معمولا یک چیز است و آن مشکلات و اشتباهات رفتاری پدر و مادرهای آنهاست. مشکلاتی که گاه خود همسران با یکدیگر دارند و یا اشتباهات موجود در شیوه های تربیتی و فرزند پروری آنهاست که آنها را به سختی انداخته و مجبور به مراجعه به مراکز مشاوره و گرفتن کمک تخصصی می کند. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 22 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حل مشکلات رفتاری کودکان توسط والدین
می توانید مقادیری از هزینه های سنگین چیدمان اتاق خواب کودک را صرف درمان و اصلاح روابط خود و کسب آگاهی های لازم کنید.
 

پدر و مادر آغازگر مشکلات رفتاری کودک

داستان مشکلات کودکان در ابتدا آنقدر پیچیده نیست که ما تصور می کنیم. بچه ها از زمانی که به دنیا می آیند، با این مشکلات وارد زندگی نمی شوند و این ما هستیم که از بدو تولد فرزندان با نحوه برخوردهای مان با آنها و یا در حضور آنها، مسایل و مشکلات جدیدی را در خانواده به وجود می آوریم. کودک نیز به طبع لابلای همین کم و کاستی های تربیتی و روانی رشد کرده و رفتارهایش شکل می گیرند و برآیند همه آنها به انواع مقاومت ها، نافرمانی ها و مشکلات رفتاری در او بدل می شوند.
 

آماده به استقبال کودک بروید

خوب است به عنوان پدر و مادر، بدانید که اولین درمان کودکان شما هستید و لازم است پیش از به دنیا آمدن آنها، همان اندازه که در چیدمان و تجهیز اتاق او دقت به خرج می دهید و کوچکترین نیازمندی هاش را تهیه می کنید، به نیازهای تربیتی و روانی او نیز توجه کنید.

کودک از بدو ورودش به دنیا، نیاز به حضور حرفه ای و آگاهانه پدر و مادرش را دارد و این صحیح نیست که با دیده ها و شنیده های ناکافی قبلی و بدون دانش صحیح و اضافه، به استقبال فرزند خود برویم. چرا که اگر بی دانش و اطلاعات لازم وارد عمل شیم، مشکلات در بهترین حالت از حدود دو سالگی کودک، دامن پدر و مادر را می گیرد و از آنجایی که نقش ها و دغدغه های پدر و مادری تاریخ انقضا ندارند. تا هر زمان که نفس بکشید، دردها و مشکلات مربوط به مشکلات کودکان گوشه ذهن تان مانده و هر از گاهی خود را نشان می دهند و آسایش تان را بر هم می ریزند.
 

مشکلات زناشویی تان را حل و فصل کنید

چنانچه تا امروز خیلی به این ‌مساله دقت نکرده بودید، می توانید از حالا شروع کنید. ابتدا ببینید با همسر خود چه مشکلاتی دارید و سعی در حل آنها کنید و در مرحله بعد، برای حل مشکلات رفتاری کودک تان اقدام ‌کنید. بدانید اگر حرفه ای ترین درمان های تخصصی برای کاهش مشکلات رفتاری کودک نیز صورت گیرد اما پدر و مادر تنها و با هم حال شان خوب نباشد، تاثیرگذاری لازم را نخواهد داشت و رفتارهای بچه ها اگه تا حدودی بهتر شوند، دوباره احتمال بازگشت آنها وجود دارد.
 

برای درمان و ارتقای سطح آگاهی خود هزینه کنید

خوب است برنامه ریزی مالی مناسبی صورت دهید و با تخصیص اعتبار برای افزایش آگاهی خود، سعی در ارتقای سطح دانش والدگری خود کنید. به عنوان مثال می توانید مقادیری از هزینه های سنگین چیدمان اتاق خواب کودک را که شاید تنها درصدش ناچیزش، نیاز واقعی کودک شما باشد و مابقی حتی زمینه ساز مشکلات رفتاری برای او می شود را صرف درمان و اصلاح روابط خود و کسب آگاهی های لازم کنید. کتاب بخوانید، در کارگاه های آموزشی شرکت کرده و به طور مداوم دانش خود را به روز کنید.

تجربه بسیاری از والدینی که جهت درمان به مراکز مشاوره مراجعه می کنند، نشان می دهد که حتی در دوره های سخت اقتصادی و فشارهای کاری و زمانی، با مدیریت کردن، حذف و یا به تعویق انداختن بسیاری از هزینه ها، می توان در این‌ بخش سرمایه گذاری کرد و ماحصل آگاهی های خود را وارد زندگی کرده و از نتیجه لذت برد. کافیست عمیق تر به آن فکر کنید و در لیست اولویت های خود بگذارید. مطمئن باشید که مسیر آگاهی به روی شما گشوده خواهد شد.

آنچه خواندید مطالب و تئوری های موجود در کتاب های روانشناختی نیست. مساله ای است که مشاوران و روانشناسان، در مراودات درمانی خود با کودکان و خانواده های آنها به وفور تجربه و دست و پنجه نرم می کنند. بنابراین به عنوان پدر و مادر لازم است در جهت کسب آگاهی و رشد فردی هر چی بیشتر خود و خانواده تان تلاش و سرمایه گذاری کنید و اعضای خانواده تان را نیز به مسیر روشن سلامت جان و اندیشه خود دعوت کنید.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب - افسانه احمدی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.