رابطه شريعت و سياست در حکمت متعاليه (2)
حركت جوهري صدرالمتألهين، خواه در دايره ي طبيعي آن يا در دايره و حدود ارادي، بيشترين مسايل و دغدغه‌هاي فكري را حل كرده است. حركت جوهري نه تنها...
پنجشنبه، 10 دی 1388
رابطه شريعت و سياست در حکمت متعاليه (1)
از ديرباز، رابطه ي شريعت و سياست، دغدغه ي فيلسوفان و دين‌پژوهان بوده است. صدرالمتألهين نيز علي‌رغم تصور صوفي مسلكان و دنياگرايان- كه قائل به...
پنجشنبه، 10 دی 1388
انسان شناسي صدرا و اثبات مسئله ولايت
صدرا فيلسوفي است كه به اصول و مباني شيعه، اعتقاد راسخ دارد و در مواضع متعددي به تبيين و توجيه آنها مي پردازد. عقيده به وجود ولي و امام، به عنوان...
پنجشنبه، 10 دی 1388
انسان‌شناسي در فلسفه ي سياسي متعاليه(2)
عقلانيت، به معناي تبعيت كامل از استدلال صحيح است. هنگامي حكمي عقلاني است كه همراه با احساسات، عواطف، تعبد يا گزينش‌هاي خودسرانه و بي دليل نباشد(1)....
پنجشنبه، 10 دی 1388
انسان‌شناسي در فلسفه ي سياسي متعاليه(1)
معرفت نفس، گام آغازين براي رسيدن به شناختي دقيق از اجتماع و در نهايت، خداوند است. از آن جا كه حكمت متعاليه، منظومه‌اي دقيق و سامانه ي فكري سنجيده‌اي...
پنجشنبه، 10 دی 1388
تحرك و پويايي در نظام سياسي صدرايي
در رويكرد صدرايي به حوزه ي اجتماعي و سياسي، ضمن پافشاري بر ضرورت آزادانديشي و وجود امنيت براي عالمان و انديشوران كه حيات جامعه، مرهون نظريه‌پردازي...
پنجشنبه، 10 دی 1388
سياست متعاليه و دولت هادي (2)
غايت همه ي اين وظايف «سعادت» است، و وظيفه ي اصلي حكومت به سعادت رساندن مردم است. سعادت مراحل و مراتب مختلفي دارد، ضمن اين كه گاهي نيز سعادت حقيقي...
پنجشنبه، 10 دی 1388
سياست متعاليه و دولت هادي (1)
حكمت سياسي متعاليه، مكتبي خدامحور است. در اين مكتب، خداوند متعال، حضور جدي و اصلي در متن زندگي فردي و اجتماعي دارد. عناصر جدي هستي در اين تفكر...
پنجشنبه، 10 دی 1388
حكمت متعاليه و تدوين فلسفه سياسي اسلامي
فلسفه سياسي به عنوان دانشي مشتمل بر سه ضلع اصلي (تحليلي، توصيفي و تجويزي) مجال آن را دارد كه در چارچوب مباني و ارزش‌ها و انسان‌شناسي اسلامي تدوين...
چهارشنبه، 9 دی 1388
فلسفه سياسي ملاصدرا و مارتين هايدگر (1)
اين مقاله درصدد مقايسه دو تن از فيلسوفان بزرگ فلسفه اسلامي و فلسفه مدرن غربي، ملاصدرا و مارتين هايدگر با هدف يافتن برخي عناصر احياناً مشترك در...
چهارشنبه، 9 دی 1388
فلسفه سياسي ملاصدرا و مارتين هايدگر (2)
علي رغم شهرت و دسته بندي هايدگر در فيلسوفان اگزيستانسياليسم منكر خدا، هايدگر در زندگي شخصي اش، يك مؤمن باقي مانده بود و اصرار بر اين داشته كه...
چهارشنبه، 9 دی 1388
قواعد فهم سيره سياسى امير مؤمنان ( ع ) ( 2 )
ترديدى نيست كه در پسِ احكام شرعى و قوانين و مقرّرات, اهداف و مقاصدى نهفته است كه جوهر و جان شريعت به شمار مى روند و تمامى احكام و قالب هاى ظاهرى,...
يکشنبه، 29 آذر 1388
قواعد فهم سيره سياسى اميرمؤمنان (ع) (1)
انسان هاى بزرگ, به جهت بسط وجودى, عرصه هاى زندگى شان بسيار متنوّع و گسترده است. اينان, به سبب احاطه علمى بر زواياى تاريك و ناپيداى انسان و جهان,...
يکشنبه، 29 آذر 1388
اسلام و دموكراسى
تاریخ اسلام به دو بخش تقسیم مى شود: دوره تكوین و دوره تأسیس دولت و تشریع. در دوره تكوین كه در مكه از نزول وحى آغاز شد, پیامبر اسلام به دستور...
دوشنبه، 18 آبان 1388
روش شناسى اسلامى در علم سياست (2)
يكى از معانى ضمنى روش شناسى كه قبلا ذكر شد, آن است كه علم سياست نمى تواند به تنهايى بر واقعيت هاى خارجى بنا شود; زيرا واقعيت هاى رفتار بشرى بى...
شنبه، 9 آبان 1388
روش شناسى اسلامى در علم سياست (1)
(*) دانش اسلامى كه زمانى به تمدن و جامعه اسلامى زندگى و حركت بخشيد; هم اكنون در ديوارهاى مدارس قديمى و كتب قطور كلاسيك زندانى شده است. برخى روشنفكران...
شنبه، 9 آبان 1388
قانون گذارى در حكومت اسلامى (2)
(سمت هاى مهم فقیه جامع الشرایط عبارت اند از افتا, قضا و ولاء)24 و سایر شئون به نحوى به همین سه شأن برمى گردند. براساس آن كه فقیه مفتى است حق...
شنبه، 9 آبان 1388
قانون گذارى در حكومت اسلامى (1)
از آن جا كه (قانون) در جوامعى كه صرفاً به وسیله افراد جامعه اعتبار و مشروعیت مى یابد (جوامع با حاكمیت غیردینى) با (قانون) در جوامعى كه بر مبناى...
شنبه، 9 آبان 1388
تئورى هاى عدالت در فلسفه سياسى خواجه نصير (2)
خواجه بر آن است كه ((حفظ عدالت در ميان خلق, بى اين سه چيز صورت نبندد; يعنى: ناموس الهى و حاكم انسانى و دينار(38) كه همان دين, و قانون الهى منتج...
شنبه، 9 آبان 1388
تئورى هاى عدالت در فلسفه سياسى خواجه نصير (2)
خواجه بر آن است كه ((حفظ عدالت در ميان خلق, بى اين سه چيز صورت نبندد; يعنى: ناموس الهى و حاكم انسانى و دينار(38) كه همان دين, و قانون الهى منتج...
شنبه، 9 آبان 1388