اندیشه سیاسی میرزای نائینی (2)
1- حکومت استبدادی که به دیگر الفاظ چون تمکلیه و دل بخواهانه و خودسرانه و اعتساف و استعبادیه نیز تعبیر میشود. مجموع آن لغات ویژگی های دولت استبدادی...
سه‌شنبه، 28 آذر 1391
اندیشه سیاسی میرزای نائینی (3)
نابودی نظام استبدادی و حاکمیت رژیم دموکراسی و مشروطه گری بر اساس تفکیک قوا و تقسیم قدرت بر مبنای قوه مقننه، قوه قضائیه و قوه اجرائیه، پی ریزی...
سه‌شنبه، 28 آذر 1391
اندیشه سیاسی میرزای نائینی (1)
[1]، امّا کم تر کسی به درستی به اصل معنا و مفهوم آن توجه داشت. جناح روشنفکری، ریشه واژه را یک کلمه لاتین(فرانسه) Lachart (لاشارت) میدانستند که...
سه‌شنبه، 28 آذر 1391
ارتباط فلسفه سیاسی و فقه سیاسی (2)
فلاسفه و فقهای اسلامی همواره در طول تاریخ به بحث عقل و نقل و تقدم و تاخر آن ها پرداخته اند. در این راستاست که برخی به فلسفه سیاسی و برخی دیگر...
سه‌شنبه، 28 آذر 1391
ارتباط فلسفه سیاسی و فقه سیاسی (1)
هدف فلسفه سیاسی کشف حقیقت سیاست توسط اندیشمندان است. فلسفه سیاسی را می توان به بنیادهای فکری با شیوه انتزاعی که به مباحثی هم چون غایات حکومت...
سه‌شنبه، 28 آذر 1391
ابعاد جهانی نظریه سیاسی اسلام (4)
مرحله سوم درواقع باز یافتن تاریخی طبیعت و ویژگیهای مرحله اول است. و مرحله دوم که ما در آن به سر میبریم امت اسلامی در حال تردد میان انبساط و انقباض...
سه‌شنبه، 28 آذر 1391
ابعاد جهانی نظریه سیاسی اسلام (2)
پیش از هرچیز باز در خصوص انسان و اندیشه باید گفت که زندگی انسان پدیده ای ایدئولوژیک است و جامعه سیاسی اسلامی بر محور عقیده استوار است و گرایش...
سه‌شنبه، 28 آذر 1391
ابعاد جهانی نظریه سیاسی اسلام (3)
امت مفهومی است وابسته به زندگی و در تمدن ها و مکتب های فکری گوناگون اختلاف پیدا میکند، و گاهی در علوم دانشگاهی مختلف نیز متفاوت میگردد؛ مثلاً...
سه‌شنبه، 28 آذر 1391
ابعاد جهانی نظریه سیاسی اسلام (1)
قبل از ورود به بحث تفصیلی درباره ابعاد جهانی نظریه سیاسی اسلام، لازم است به مقدمه ای در خصوص تصور اسلام از طبیعت و ماهیت زندگی انسانی بپردازیم....
سه‌شنبه، 28 آذر 1391
اسلام سیاسی (2)
ظهور اسلام به عنوان یک جنبش سیاسی در رویارویی با استعمار و صهیونیسم، ضرورت ِ برپایی ِحکومت اسلامی و ایجاد تشکیلات اجرایی برای پیاده کردن احکام...
سه‌شنبه، 28 آذر 1391
اسلام سیاسی (3)
تنها ت-أکید بر ضرورت تشکیل حکومت اسلامی و بیان ویژگی های حاکمیت اسلامیکافی نیست، بلکه تشکیل چنین حکومتی و بر پایی چنین نظامی بخشی از آن است....
سه‌شنبه، 28 آذر 1391
اسلام سیاسی (1)
اهمیت اسلام سیاسی پس از انقلاب بزرگ اسلامی ایران بیش تر نمایان شد و این در حالی بودکه جهان اسلام، ایدئولوژی های معاصر هم چون ملی گرایی، لیبرالیسم...
سه‌شنبه، 28 آذر 1391
اسلام و روابط با غیر مسلمانان
ما ایمان داریم که شالوده شرعی روابط با غیر مسلمانان در این دو آیه از کتاب خدای متعال نهفته است: «لا ینهاکم الله عن الَّذین لم یقاتلوکم فی الِّدین...
سه‌شنبه، 21 آذر 1391
ابن خلدون و حکومت
بدون شک ابن خلدون از تئوریسین های بزرگ اجتماعی است که نظریات ابتکاری او در زمینه مسائل اجتماعی و علم جامعه شناسی از اهمیت خاصی برخوردار است و...
دوشنبه، 13 آذر 1391
مقایسه آراء ابن خلدون و منتسکیو
منتسکیو، یکی از دانشمندان بنام و صاحب قلم قرن هجدهم فرانسه است. او به سال 1689 در نزدیکی شهر دی بورودو De Bordeaux تولد یافت و در سال 1755 در...
دوشنبه، 13 آذر 1391
جامعه شناسی سیاسی از دیدگاه ابن خلدون
قوم غالب پس از تسلط نظامی و سیطره سیاسی، سلطه فرهنگی خویش را برقوم مغلوب و مقهور و مستعمره، اعمال می کند و زبان و ادبیاتش را در آن جامعه حاکم...
دوشنبه، 13 آذر 1391
زادگاه دولت
نتیجه و محصول چنین «عصبیت» و همبستگی، حکومت و دولت می باشد، زیرا عصبیت و همبستگی، اساس و انگیزه همکاری ها، همیاری ها و «مدافعه و ممانعه» است...
دوشنبه، 13 آذر 1391
سیاست و کشورداری در نگاه سعدی
جایگاه بلند سعدی در ادب پارسی آشکارتر از آن است که نیازی به یادآوری و تأکید داشته باشد؛ زیرا سخنان روشن او، بی‌هیچ گمانی، گسترده تر از گفته‌های...
دوشنبه، 13 آذر 1391
نظریه توسعه و نوسازی
حتی از نظر مارکسیستها اینکه نظریه های انقلاب نمی توانند همه تغییرات را در جامعه تبیین کنند امری بدیهی است، اگرچه آنها استدلال می کنند که دگرگونی...
چهارشنبه، 8 آذر 1391
انقلاب و دگرگونی اجتماعی
«انقلاب» (1) اصطلاح دیگری است که صرف نظر از استفاده فراوان ادبی از آن مانند «انقلاب تکنولوژیک» (2) یا کاربرد تاریخی آن مانند «انقلاب کشاورزی»...
چهارشنبه، 8 آذر 1391