کاوش عناصر نظریه دولت در اندیشه سیاسی امام محمد غزالی
امام محمد غزالی به عنوان سنت شکن نواندیش و احیاگر دین و اندیشمند سیاست و منتقد قدرت، با گذشت حدود هزارسال، هنوز در تاریخ اندیشه دوران اسلامی...
چهارشنبه، 12 مهر 1391
علم مدنی از نظر خواجه نصیرالدّین طوسی
ابوجعفر محمد بن محمد بن حسن الطوسی، ملقب به خواجه نصیر، فیلسوف، کلامی، دانشمند اخلاق، منطقی، منجّم و ریاضیدان نامی قرن هفتم است که شهرت او به...
پنجشنبه، 30 شهريور 1391
اندیشه های سیاسی اخوان الصّفا
از نظر اخوان، جسم آدمی مورد تدبیر نفس اوست و چنانچه شخص بتواند از راه تهذیب و ریاضت به تدبیر جسم خویش بپردازد، خانواده و خدمتکاران خود را هم...
پنجشنبه، 30 شهريور 1391
مدینه های فاضله و جاهله نزد فارابی
فارابی اجتماعات بشری را به لحاظ خود بسنده بودن یا نبودن، به اجتماعات کامل و ناقص تقسیم می کند. آنگاه اجتماعات کامل را با در نظر گرفتن یک معیار...
پنجشنبه، 30 شهريور 1391
مشروعیت مبارزه با حکومت خودکامه
مقاله ی حاضر با عنوان «مشروعیت مبارزه با حکومت خودکامه» در مقام پاسخ به این پرسش است که قیام حسین بن علی (ع) بر کدام منطق دینی استوار بوده است،...
چهارشنبه، 29 شهريور 1391
قدرت از دیدگاه اسلام و غرب
به لحاظ لغوی قدرت را بایستی در مفاهیم توانستن، توانایی داشتن، استطاعت ( به معنای قوّه ای که واجد شرایط تاثیرگذاری باشد) و همچنین صفتی که تاثیر...
سه‌شنبه، 21 شهريور 1391
جایگاه تقیه در فلسفه سیاسی اسلام (4)
از آغاز ظهور اسلام، یهودیان ساکن در مدینه و یمن با این اندیشه ی الهی و رهایی بخش به تقابل شدید پرداختند که البته این تقابل، صرفاً در برابر مسلمانان...
دوشنبه، 20 شهريور 1391
جایگاه تقیه در فلسفه سیاسی اسلام (3)
مسلمانان، دارای یک هویت هستند، کلیت واحدی را تشکیل داده اند و آن کلیت عنوان «مسلمانان» است. مسلمانان در جغرافیای بزرگ اسلامی قرار دارند.
دوشنبه، 20 شهريور 1391
جایگاه تقیه در فلسفه ی سیاسی اسلام (1)
فلسفه ی سیاسی اسلام، مبتنی بر مفروضاتی عقلانی، فطری و وحیانی و در راستای ایجاد اقتداری عالی و معنوی برای جوامع اسلامی است. در فلسفه ی سیاسی اسلام
دوشنبه، 20 شهريور 1391
جایگاه تقیه در فلسفه سیاسی اسلام (2)
در قرآن مجید، آیاتی درباره ی تقیه نازل شده که به محتوا و مضمون این آیات، به عنوان یک تکلیف سیاسی برای مسلمانان اشاره می کنیم.
دوشنبه، 20 شهريور 1391
حکومت الهی و دولت دین در آیینه نهج البلاغه
نهج البلاغه امام علی علیه السلام در حوزه فلسفه سیاسی، پس از قرآن کریم و سیره ی سیاسی رسول اکرم صلی الله علیه و آله، بنیاد گذاری فلسفه سیاسی اسلام...
سه‌شنبه، 14 شهريور 1391
رؤیای ناامید اسلام رادیکال
در هیچ جا، کیفیات انسانی بیشتر از جهان اسلام، به ویژه خاورمیانه دیده نمی شود. مبارزه اسلام گرایان رادیکال علیه نیروهای قدرتمند و اغلب غیرشخصی...
شنبه، 11 شهريور 1391
بازگشت ملی گرایی قدرت بزرگ
امیدها برای یک عصر جدید تاریخ بشری بر مجموعه بی نظیری از شرایط بین المللی آرام گرفت؛ نبود موقت رقابت سنتی قدرت بزرگ. قرن ها، تنازع میان قدرت...
شنبه، 11 شهريور 1391
فضیلت سیاسی ماکیاولی
بشر غالباً از فضیلت بدون استعمال آن واژه سخن می گوید، لیکن به جای کاربرد آن واژه از «نحوه زندگی»، «جامعه بزرگ یا اخلاقی»، یا حتی «عادلانه» سخن...
سه‌شنبه، 7 شهريور 1391
آموزه های رساله ی مرد سیاسی افلاطون
همپرسه ی مرد سیاسی(1) بعد از همپرسه ی سوفیست(2) تألیف شده است و این یکی بعد از همپرسه ی تئاتیتوس(3). همپرسه ی ته ئه تتوس گفت وگو میان سقراط و
سه‌شنبه، 7 شهريور 1391
آموزه های رساله ی قوانین افلاطون
همپرسه های جمهوری و مرد سیاسی به روشهای متفاوت، امّا مرتبط از مدینه فراتر می رود. ابتدا نشان می دهند که اگر مدینه بخواهد ادعای خود را در مورد...
سه‌شنبه، 7 شهريور 1391
آموزه های رساله ی جمهوری افلاطون
سقراط در جمهوری درباره ماهیت عدالت با مردمان بسیاری به بحث می نشیند. البته گفت و گو درباره این موضوع کلّی در یک موقعیت خاص، در یک مکان و زمان...
سه‌شنبه، 7 شهريور 1391
فلسفه ی سیاسی افلاطون
سی و پنج همپرسه(1) و سیزده نامه، به عنوان آثار افلاطون(2)، به دست ما رسیده است، امّا امروزه همه آنها اصیل تلقی نمی شوند. برخی از دانشوران، به...
سه‌شنبه، 7 شهريور 1391
فلسفه سیاسی و تجدد
در اواخر جنگ اول جهانی، کتابی با عنوان مخاطره آمیز سقوط یا افول غرب(2) به بازار آمد. اشپنگلر(3) از غرب همان چیزی را مراد نمی کند که ما به عادت...
سه‌شنبه، 7 شهريور 1391
فلسفه ی سیاسی و تاریخ
فلسفه ی سیاسی یک رشته ی تاریخی نیست. پرسشهای فلسفی از ماهیت مقولات سیاسی و مباحث پیرامون بهترین یا عادلانه ترین نظم سیاسی اساساً با مسائل تاریخی...
سه‌شنبه، 7 شهريور 1391