فلسفه ی سیاسی کلاسیک
امروز مقام فلسفه ی سیاسی بسیار متزلزل و از زمان پدیداری اش در نقطه ای از یونان معنای آن بیش از هر وقت ابهام آمیز شده است. وضع فلسفه ی سیاسی در...
سه‌شنبه، 7 شهريور 1391
راه حل جدید فلسفه سیاسی
ممکن بود از راه حل کلاسیک برای مسئله فلسفه سیاسی صحبت کرد، زیرا یک توافق اساسی و در عین حال خاص در میان فیلسوفان سیاسی کلاسیک وجود داشت:
سه‌شنبه، 7 شهريور 1391
راه حل کلاسیک فلسفه سیاسی
سه‌شنبه، 7 شهريور 1391
فلسفه سیاسی چیست؟
معنی فلسفه سیاسی و خصیصه معنادار آن امروه به همان اندازه روشن است که از زمان بروز آن در آتن تا به حال مشهود بوده است. هر عمل سیاسی یا به هدف...
سه‌شنبه، 7 شهريور 1391
نگارش‏ها و گرایش‏هاى سیاسى ماوردى(2)
تبحر ماوردى در علوم مختلف اسلامى و بهره وى از تجارب، امکان ارائه نوشته‏هایى در مقوله‏هاى مختلف سیاست را به او مى‏داد. فقه را نزد استادان بزرگى...
دوشنبه، 6 شهريور 1391
نگارش‏ها و گرایش‏هاى سیاسى ماوردى(1)
ابوالحسن، على بن محمد بن حبیب الماوردى (450-364قمرى) از بزرگان صاحب‏نظر در مباحث سیاسى اسلام، شافعى مذهب، داراى تمایلات معتزلى [1] . و
دوشنبه، 6 شهريور 1391
مبانى اندیشه هاى سیاسى اهل سنت(4)
متعاقب تحولات ترکیه، کشورهاى عربى نیز که عموماً تحت نفوذ غرب بودند، ورود به دولت ملى و لوازم ادارى و پارلمانى آن را تجربه مى‏کردند. در چنین شرایطى...
دوشنبه، 6 شهريور 1391
مبانى اندیشه هاى سیاسى اهل سنت(2)
اهل سنّت در قلمرو فقه مذاهب زیادى داشتند و باید هم‏چنین مى‏بود، اما برخلاف منطق تکثرگرایى فقهى، که زاده عرف فقاهتى اهل سنت، و بعدها، نظریه ابوالحسن‏اشعرى...
دوشنبه، 6 شهريور 1391
مبانى اندیشه هاى سیاسى اهل سنت(3)
برخلاف فقه الخلافة قدیم که بر دو عنصر اقتدار و اطاعت تأکید داشت، اندیشه‏هاى جدید اهل سنت نوعاً تمایلات دموکراتیک دارند. و بنابراین، درگسست و...
دوشنبه، 6 شهريور 1391
مبانى اندیشه هاى سیاسى اهل سنت(1)
از دیدگاه بررسى‏هایى که امروزه با عنوان فرانظریّه (Meta theory) مشهورند، اندیشه‏هاى سیاسى اهل سنت وضعیت ویژه ‏اى دارند. با توجه به ملاک‏هاى تاریخى...
دوشنبه، 6 شهريور 1391
ارتباط فلسفه الهى و فلسفه سیاسى(4)
اگر ارزش اخلاقى و انسانى والایى که اسلام جامعه را به آن سمت سوق مى‏دهد بررسى کنیم، مى‏یابیم که بندگى و عبودیت خداى تعالى تنها ارزش بزرگ و والایى...
دوشنبه، 6 شهريور 1391
ارتباط فلسفه الهى و فلسفه سیاسى(3)
بى ‏تردید نخستین هدفى که طرح کلى فلسفه الهى حاوى آن است، هدفى صرفاً نظرى است، و اگر چنین است که غایت فلسفه چیزى است که قدما گفته اند: فلسفه،
دوشنبه، 6 شهريور 1391
ارتباط فلسفه الهى و فلسفه سیاسى(2)
روشن است که حکومت به طور کلى و بارزترین نمودش یعنى حاکمیت سیاسى گاهى بر اساس تمایل مردم به فرمانبردارى از زمامدارانشان اعمال مى‏شود، که
دوشنبه، 6 شهريور 1391
ارتباط فلسفه الهى و فلسفه سیاسى(1)
اساساً چرا باید مبانى حکومت بشرى را در جهانى جز این عالم خاکى جست وجو کرد؟ به بیان روشن‏تر آیا حتماً لازم است مبنا و منبع حاکمیت انسانى را
دوشنبه، 6 شهريور 1391
نگاهى به فلسفه سیاسى در اسلام(5)
از مهم‏ترین مسائل فقه و فلسفه سیاسى، کیفیت توزیع قدرت و ثروت مى‏باشد. در پایان مقاله حاضر، فرضیه‏اى نسبتاً جدید در این زمینه در حد «فرضیه» معرفى...
دوشنبه، 6 شهريور 1391
نگاهى به فلسفه سیاسى در اسلام(3)
خلط دیگرى که ممکن است در تبیین و تفهیم مبانى فلسفه سیاسى در اسلام رخ دهد، عدم تفکیک مرزهاى مشروعیت و کارآمدى مى‏باشد. بدین جهت ابتدا به ایضاح...
دوشنبه، 6 شهريور 1391
نگاهى به فلسفه سیاسى در اسلام(4)
در این که فلاسفه سیاسى همواره از جامعه خود متأثر بوده و فلسفه سیاسى خویش را همواره با عنایت به ارتباط دیالکتیک با واقعیات زمان و مکان خویش ترمیم...
دوشنبه، 6 شهريور 1391
نگاهى به فلسفه سیاسى در اسلام(1)
انگیزه اصلى مقاله حاضر، تبیین بستر برخى از مباحث مربوط به فلسفه سیاسى در اسلام است. درواقع ورود به مباحث مربوط به فلسفه سیاسى نیاز به ایضاح مسائلى...
دوشنبه، 6 شهريور 1391
نگاهى به فلسفه سیاسى در اسلام(2)
از مهم ترین مسائلى که در طراحى نظریات کلان و فلسفه سیاسى در اسلام باید مورد توجه قرار گیرد، تقدم یا تأخر مبانى عقلى- کلامى و مبانى فقهى است.
دوشنبه، 6 شهريور 1391
مبانی کلامی شهروندی در اسلام
شهروندی یکی از مفاهیمی است که به ویژه پس از تحولات جوامع در عصر جدید مورد توجه نظریه پردازان سیاسی قرار گرفته است.
دوشنبه، 16 مرداد 1391