نگاهی به مسابقات بین المللی قرآن کریم ایران (1) / از رشد و شکوفایی تا اولین حضور بانوان در مسابقات

ستاد خبری سی و سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ؛ در آستانه برگزاری این دوره از مسابقات (22 تا 28 اردیبهشت ماه)، مقاله نگاهی به سی و دو دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام را طی روزهای آتی منتشر می کند که در شماره نخست آن رویدادهای سه...
چهارشنبه، 25 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: روابط عمومی راسخون
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به مسابقات بین المللی قرآن کریم ایران (1) / از رشد و شکوفایی تا اولین حضور بانوان در مسابقات

ستاد خبری سی و سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ؛ در آستانه برگزاری این دوره از مسابقات (22 تا 28 اردیبهشت ماه)، مقاله نگاهی به سی و دو دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام را طی روزهای آتی منتشر می کند که در شماره نخست آن رویدادهای سه...
 
به گزارش راسخون به نقل از ستاد خبری سی و سومین دوره مسابقات قرآن کریم، توسعه و ترویج فرهنگ غنی قرآن در سطح ایران وجهان اسلام و دنیا و معرفی اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به برنامه های قرآنی، افزایش تبادل فرهنگی در سایه قرآن در بین مسلمانان جهان وبه وجود آوردن زمینه وحدت ؛ همگرایی و بيداري امت اسلامی حول محور قرآن از اصلی ترین اهداف برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم است
 
همچنین افزایش تبادل فرهنگی در سایه قرآن در بین مسلمانان جهان و به وجود آوردن زمینه وحدت، همگرایی و بیداری امت اسلامی حول محور قرآن از دیگر هداف برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است.
 
همچنین آشنا کردن مسلمانان با تحولات و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی و کسب تجربه از فعالیت‌های قرآنی سایر کشورها، سازمان اوقاف و امور خیریه را بر آن داشت تا از سال 1360 اقدام به برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم نماید.
 
البته در سال‌های 1361 و 1364 به علت شرایط خاص جنگ در کشور، بمباران و موشک باران شهرها و نا امن بودن حریم هوایی کشور مسابقات بین المللی قرآن کریم برگزار نشد.
 
علاوه بر این مسابقات بین المللی نقش بسزایی در وحدت مسلمان، نزدیکی و تبادل اندیشه ها وبیداری اسلامی و تغییر نگاه آنان به جمهوری اسلامی ایران داشته است.
 
نگاهی گذرا به برنامه‌های متنوع فرهنگی و قرآنی اجرا شده در این دوره ها نشان می‌دهد که در حد امکان به موضوع تنوع برنامه‌ها، استفاده مناسب از ظرفیت‌های موجود و بهره برداری لازم از این فرصت ارزشمند برای ایجاد انس و ارتباط بیشتر آحاد جامعه با زیبایی، آموزه‌ها و هنرهای قرآنی و بهره مندی از مفاهیم و معارف قرآنی با محوریت دیدگاه‌های رهبر فرزانه انقلاب توجه شده است،اگر چه در این میان وجود برخی کاستی‌ها هم اجتناب‌ناپذیر بوده است.
 
در ادامه نگاهی کوتاه به رویدادهای برگزاری سه دوره نخست مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران می اندازیم و دوره های بعد نیز در گزارش های آتی بازخوانی خواهد شد:
 
* دوره اول؛ نمو و شکوفایی
 
در این دوره که از 16 تا 20 بهمن ماه 1360 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد، 24 قاری و حافظ از 12 کشور جهان شرکت داشتند که پنج داور خارجی به همراه چهار داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند کشورهای شرکت کننده عبارت بودند از: بنگلادش، جمهوری عربی صحرا، الجزایر، سوریه، مالزی، هندوستان، لیبی، پاکستان، افغانستان، ایران، گینه، عراق.
 
در این دوره نفرات برتر مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در رشته حفظ کل و قرائت به این ترتیب معرفی شدند:
 
1- محمد سالم الهروس از لیبی
 
2- محمد الحبش از سوریه
 
3- السعید خصیری از الجزایر
 
در رشته قرائت هم افراد ذیل به عنوان نفرات برتر معرفی شدند:
 
1- محسن خدام حسینی از ایران
 
2- محمد ابوسنینه از لیبی
 
3- محمد بن آونج طاهر از مالزی.

 
گزیده‌ای از سخنان امام خامنه‌ای را در مراسم افتتاحیه می‌خوانید:
 
کتاب انقلاب ما قرآن کریم مجیدی است که از وحی حکیم خبیر منشأ گرفته و در اختیار عامی و عالم، بزرگ و کوچک بوده و قابل فهم و استفاده همگان است.
 
* حضور بانوان در دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم
 
دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از 12 تا 17 فروردین ماه 1362 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 30 نفر از 13 کشور جهان شرکت داشتند که چهار داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.
 
در این دوره که بانوان کشورهای اسلامی هم حضور داشتند نتایج به این شرح اعلام شد:
 
حفظ کل:
 
1- خانم ام الفخر علامه از ایران
 
2-آقای عبدالحکیم محمد ملیطانی از لیبی
 
3- آقای شیخ احمد غفیر از سوریه
 
حائزین امتیاز در رشته قرائت:
 
1- آقای مرتضی سادات فاطمی از ایران
 
2- آقای عبدالحمید بشیر از لیبی
 
3- آقای حسن مهدی از لبنان

 
گزیده‌ای از سخنان امام خمینی (ره) پس از پایان مسابقات:
 
لسان قرآن که از برکات بعثت است، از برکات بزرگ رسول خداست، لسانی است که سهل و ممتنع است. اگر قرآن نبود باب معرفت الله بسته بود الی الابد.
 
* سومین دوره میزبان 11 کشور
 
سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از 12 تا 17 فروردین ماه 1363 برای سومین بار در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 35 نفر از 11 کشور شرکت داشتند که پنج داور خارجی به همراه چهار داور ایرانی قضاوت این مسابقات را برعهده داشتند.
 
حائزین امتیاز در رشته حفظ کل :
 
1- آقای واصف رضا خطیب از لبنان
 
2- آقای شیخ احمد غفیر از سوریه
 
3- آقای سید مهدی فاطمیان از ایران
 
حائزین امتیاز در رشته قرائت:
 
1- آقای هاشم روغنی از ایران
 
2- آقای عبدالشکور فلاح از افغانستان
 
3- آقای امداد الله ابو سعود احمد از هندوستان

/2759/



اخبار مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.