نگاهی به مسابقات بین المللی قرآن کریم ایران (2) / ازرشدشرکت کنندگان تاحضورداوران خارجی

ستاد خبری سی و سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ؛ در آستانه برگزاری این دوره از مسابقات (22 تا 28 اردیبهشت ماه)، مقاله نگاهی به سی و دو دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام را طی روزهای آتی منتشر می کند که در شماره دوم آن رویدادهای دوره...
پنجشنبه، 26 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: اخبار و تحلیل راسخون
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به مسابقات بین المللی قرآن کریم ایران (2) / ازرشدشرکت کنندگان تاحضورداوران خارجی

ستاد خبری سی و سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ؛ در آستانه برگزاری این دوره از مسابقات (22 تا 28 اردیبهشت ماه)، مقاله نگاهی به سی و دو دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام را طی روزهای آتی منتشر می کند که در شماره دوم آن رویدادهای دوره...
 
به گزارش راسخون به نقل از ستاد خبری سی و سومین دوره مسابقات قرآن کریم، توسعه و ترویج فرهنگ غنی قرآن در سطح ایران وجهان اسلام و دنیا و معرفی اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به برنامه های قرآنی، افزایش تبادل فرهنگی در سایه قرآن در بین مسلمانان جهان وبه وجود آوردن زمینه وحدت ؛ همگرایی و بيداري امت اسلامی حول محور قرآن از اصلی ترین اهداف برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم است
 
همچنین افزایش تبادل فرهنگی در سایه قرآن در بین مسلمانان جهان و به وجود آوردن زمینه وحدت، همگرایی و بیداری امت اسلامی حول محور قرآن از دیگر هداف برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است.
 
نگاهی گذرا به برنامه‌های متنوع فرهنگی و قرآنی اجرا شده در این دوره ها نشان می‌دهد که در حد امکان به موضوع تنوع برنامه‌ها، استفاده مناسب از ظرفیت‌های موجود و بهره برداری لازم از این فرصت ارزشمند برای ایجاد انس و ارتباط بیشتر آحاد جامعه با زیبایی، آموزه‌ها و هنرهای قرآنی و بهره مندی از مفاهیم و معارف قرآنی با محوریت دیدگاه‌های رهبر فرزانه انقلاب توجه شده است،اگر چه در این میان وجود برخی کاستی‌ها هم اجتناب‌ناپذیر بوده است.
 
حضور اقشار مختلف مردم در این برنامه‌ها، برگزاری مراسم افتتاحیه با حضور روسای جمهور و سخنرانی آنها ، حضور بالاترین مقام‌های کشور در تمامی ایام برگزاری مسابقات، برگزاری مراسم اختتامیه در محضر مقام معظم رهبری و رهنمودهای ارزشمند معظم له، انتخاب مکان‌هایی چون حسینیه ارشاد و سالن همایش‌های بین المللی به عنوان محل برگزاری، همزمانی مسابقات با ایام عید مبعث و آغاز نزول قرآن، حضور مستمر میهمانان خارجی بویژه سفرا، اجرای برنامه‌های جذاب توسط نونهالان، برگزاری نمایشگاه قرانی، ایجاد فر صت مناسب برای معرفی حافظان و قاریان جهان اسلام به ویژه قاریان ممتاز کشور مصر و بهره مندی جامعه از قرائت‌های زیبا و جذاب آنان و کیفیت بالای داوری مسابقات بین‌المللی که جایگاه آن را به سطح بزرگترین رویداد قرانی جهان اسلام ارتقا داده است از جمله دیگر ویژگی‌هایی است که می‌توان برای مسابقات بین المللی قرآن کریم در ایران برشمرد.
 
در ادامه نگاهی کوتاه به رویدادهای برگزاری دوره های چهارم تا ششم مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران می اندازیم و دوره های بعد نیز در گزارش های بعدی بازخوانی خواهد شد:
 
* دوره چهارم؛ میزبان متسابقین 19 کشور
 
چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از 12 تا 17 فروردین ماه 1365 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 56 نفر از 19 کشور جهان شرکت کردند که چهار داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.
 
حائزین امتیاز در رشته حفظ کل:
 
1- علی الحفاف از عربستان
 
2- آیت الله خزعلی از ایران
 
3- توفیق رفیق مروش از لبنان
 

حائزین امتیاز در رشته قرائت:
 
1-محمد کاظم محمدزاده از ایران
 
2- نورالدین بن ادریس از مالزی
 
3-عیسی احمد از زئیر

 
در مراسم اختتامیه حضرت امام خمینی (ره) در دیدار با متسابقین کشورهای اسلامی فرمودند: قرآن یک سفره گسترده‌ای است که از ازل تا ابد از او همه قشرهای بشر استفاده می کنند.
 
* دوره پنجم مسابقات، میزبان 17 کشور
 
پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 12 تا 17 بهمن 1366 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 45 نفر از 17 کشور جهان حضور داشتند که دو داور خارجی به همراه هفت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.
 
حائزین امتیاز در رشته حفظ کل:
 
1- آقای شهریار پرهیزکار از ایران
 
2- آقای دکتر حفیجی از آفریقای جنوبی
 
3- آقای محمد عبدالله از پاکستان
 

حائزین امتیاز در رشته قرائت:
 
1- محمد حسین سعیدیان از ایران
 
2- نور الدین کنعان از تانزانیا
 
3- صلاح الدین الغزاوی از سوریه

 
در این دوره متسابقین پس از پایان برنامه به دیدار امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران شتافتند که آن پیر فرزانه در سخنانی فرمودند:
 
هیچ کتابی نظیر قرآن نیست و هیچ کتابی سابقه ندارد که اینطور عرفان داشته باشد، اینطور فلسفه داشته باشد.
 
* شرکت 25 کشور جهان در مسابقات دوره ششم
 
ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از 12 تا 17 فروردین ماه 1368 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 68 نفر از 25 کشور جهان شرکت کردند که سه داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی این مسابقات را قضاوت کردند.
 
حائزین امتیاز در رشته حفظ کل:
 
1- آقای الحافظ انصاری از هندوستان
 
2- آقای کاظم بافتی گرامی از ایران
 
3-آقای احمد عبدالفتاح شهاب از لبنان
 

حائزین امتیاز در رشته قرائت:
 
1- آقای حسن رضائیان از ایران
 
2- آقای سید صداقت علی از پاکستان
 
3- آقای حسین حمدان از لبنان

 
متسابقین در پایان مسابقات با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) دیدار کردند که ایشان در سخنانی فرمودند: « ای حوزه های علمیه و دانشگاه های اهل تحقیق به پا خیزید و قرآن کریم را از شر جاهلان متنسک و عالمان متهتک که از روی علم و عمد به قرآن و اسلام تاخته و می تازند نجات دهید».
/2759/



اخبار مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.