نگاهی به مسابقات بین المللی قرآن کریم ایران (5) / عبدالباسط ایران رخ نمود

کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی سی و سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ؛ در آستانه برگزاری این دوره از مسابقات (22 تا 28 اردیبهشت ماه)، مقاله نگاهی به سی و دو دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام را طی روزهای آتی منتشر می کند که در شماره پنجم...
سه‌شنبه، 31 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: روابط عمومی راسخون
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به مسابقات بین المللی قرآن کریم ایران (5) / عبدالباسط ایران رخ نمود

کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی سی و سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ؛ در آستانه برگزاری این دوره از مسابقات (22 تا 28 اردیبهشت ماه)، مقاله نگاهی به سی و دو دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام را طی روزهای آتی منتشر می کند که در شماره پنجم...
 
به گزارش راسخون به نقل از ستاد خبری سی و سومین دوره مسابقات قرآن کریم، توسعه و ترویج فرهنگ غنی قرآن در سطح ایران وجهان اسلام و دنیا و معرفی اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به برنامه های قرآنی، افزایش تبادل فرهنگی در سایه قرآن در بین مسلمانان جهان وبه وجود آوردن زمینه وحدت ؛ همگرایی و بيداري امت اسلامی حول محور قرآن از اصلی ترین اهداف برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم است
 
نگاهی گذرا به برنامه‌های متنوع فرهنگی و قرآنی اجرا شده در این دوره ها نشان می‌دهد که در حد امکان به موضوع تنوع برنامه‌ها، استفاده مناسب از ظرفیت‌های موجود و بهره برداری لازم از این فرصت ارزشمند برای ایجاد انس و ارتباط بیشتر آحاد جامعه با زیبایی، آموزه‌ها و هنرهای قرآنی و بهره مندی از مفاهیم و معارف قرآنی با محوریت دیدگاه‌های رهبر فرزانه انقلاب توجه شده است،اگر چه در این میان وجود برخی کاستی‌ها هم اجتناب‌ناپذیر بوده است.
 
حضور اقشار مختلف مردم در این برنامه‌ها، برگزاری مراسم افتتاحیه با حضور روسای جمهور و سخنرانی آنها ، حضور بالاترین مقام‌های کشور در تمامی ایام برگزاری مسابقات، برگزاری مراسم اختتامیه در محضر مقام معظم رهبری و رهنمودهای ارزشمند معظم له، انتخاب مکان‌هایی چون حسینیه ارشاد و سالن همایش‌های بین المللی به عنوان محل برگزاری، همزمانی مسابقات با ایام عید مبعث و آغاز نزول قرآن، حضور مستمر میهمانان خارجی بویژه سفرا، اجرای برنامه‌های جذاب توسط نونهالان، برگزاری نمایشگاه قرانی، ایجاد فر صت مناسب برای معرفی حافظان و قاریان جهان اسلام به ویژه قاریان ممتاز کشور مصر و بهره مندی جامعه از قرائت‌های زیبا و جذاب آنان و کیفیت بالای داوری مسابقات بین‌المللی که جایگاه آن را به سطح بزرگترین رویداد قرانی جهان اسلام ارتقا داده است از جمله دیگر ویژگی‌هایی است که می‌توان برای مسابقات بین المللی قرآن کریم در ایران برشمرد.
 
در ادامه نگاهی کوتاه به رویدادهای برگزاری دوره های دهم تا دوازدهم مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران می اندازیم و دوره های بعد نیز در گزارش های بعدی بازخوانی خواهد شد:
 
* رقابت 75 قاری و حافظ در مسابقات دوره سیزدهم
 
سیزدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 18 تا 24 آذر 1375 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 75 نفر از 31 کشور جهان حضور داشتند که شش داور خارجی به همراه هشت داور ایرانی قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند.
 
سوریه، پاکستان، تانزانیا، فیلیپین، بلغارستان، پرتغال، ترکیه، آفریقای جنوبی، چین، بوسنی و هرزگوین و لبنان از جمله کشورهای شرکت کننده بودند.
 
حائزین امتیاز در رشته حفظ کل:
 
1- امیر آقائی از ایران
 
2-عدنان محمد سلیم سعد الدین از سوریه
 
3-فوذی بشیر مختار از لیبی
 

حائزین امتیاز در رشته قرائت:
 
1-محمد لطفی نیا از ایران
 
2-احمد سلیمان یوسف زاد از افغانستان
 
3-لحم الدین مکابوآت از فیلیپین

 
گزیده‌ای از بیانات امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دوره از مسابقات را می‌خوانید:
 
فهم قرآن و درک معارف قرآن کاری فنی است. این جور نیست که هر کسی با یک نگاه ساده بتواند معارف عالی قرآن را بدست بیاورد. اما مفاهیمی در قرآن هست که احتیاج به استنباط علمی ندارد.
 
عبدالباسط ایران رخ نمود در  چهاردهمین دوره مسابقات
 
چهاردهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 6 تا 12 آذر 1376 در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد. در این دوره 86 نفر از 41 کشور جهان شرکت کرده بودند که هشت داور خارجی به همراه 11 داور ایرانی این دوره از مسابقات را بر عهده داشتند.
 
برگزیدگان رشته حفظ کل:
 
1-عریف الدین معروف از بنگلادش
 
2-احمد سمره یاسین از امارات متحده عربی
 
3-امیر ناصر الفقیه از آمریکا

 
برترین‌های رشته قرائت:
 
1- کریم منصوری از ایران
 
2- عبداللطیف داود از فیلیپین
 
3-سلیمان جعفری از افغانستان

 
* رقابت 45 قاری و حافظ در پانزدهیمن دوره مسابقات قرآن
 

پانزدهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم 25 تا 30 آبان 1377 در سالن همایش های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در حالی برگزار شد که 45 نفر از 22 کشور جهان به علاوه ششش داور خارجی به همراه ده داور ایرانی جهت قضاوت این مسابقات حضور داشتند.
 
نفرات برتر در رشته حفظ کل:
 
1-محمد جواد نعمت الهی از ایران
 
2-مصطفی حنفی محمد القصاص از مصر
 
2- عبدالرحمان احمد المشاش از کویت
 

نفرات برگزیده رشته قرائت:
 
1-مهدی صیاف زاده از ایران
 
2-شیخ احمد دویدار از آمریکا
 
3-محمد معروف محمد ناجی از لبنان

 
اختتامیه:
 
گزیده‌ای از بیانات امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم اختتامیه:
 
امروز همه بشر محتاج قرآنند اما ما مسلمان ها اگر به قرآن عمل نکنیم خسارت ما بیشتر از دیگران است. چون ما این نسخه را داریم، تجربه تاریخی آن را هم داریم.
/2759/



اخبار مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.