سینمای تراز انقلاب اسلامی
سینمای پس از انقلاب، از نقطه صفری شروع شد که بر بستر همان مسیر قبل از انقلاب (البته با شتاب و سرعت بسیار کمتر) قرار داشت. به بیانی دیگر، سینمای...
شنبه، 28 تير 1399
دوگانگی حقیقت و واقعیت
فیلم‌های حارم ایرانی، معمولاً از کاراکترهایی با پوشش کامل و البته غیر عفیفانه برای پیشبرد هدف خود بهره می‌برند. روند روابط در این تولیدات از...
چهارشنبه، 6 فروردين 1399
هنر در شرایط جنگ نرم
هر اندیشه‌ای بقاء خود را در تاریخ مدیون هنر است. هیچ دین، مذهب یا مکتب و اندیشه‌ای را نمی‌یابید که بدون تکیه بر هنر، راه خود را در تاریخ گشوده...
سه‌شنبه، 29 بهمن 1398
مبانی مطالعات سینمایی
ماهیت چیزی که امروزه ما آن را سینما می نامیم در اواسط دهه 1980، در این سال های نخستین حیات سینما، شکل گرفت. سینما بیش از هرچیزی پویاست. دنیای...
شنبه، 27 بهمن 1397
بعثی‌ها جنگ را چگونه معنا کردند؟
سینمای جنگ در ایران، که به نام «سینمای دفاع مقدس» شناخته می‌شود، کارنامه‌ی روشن و بارها پژوهش‌شده‌ای در روایت‌گری و مستندسازی جنگ دارد. با این...
چهارشنبه، 25 مهر 1397
آنها در آنجا نبودند
مشخصه‌ی آثار نسل سوم مستندسازان جنگ در ایران این است که مستندساز «در آنجا» (صحنه‌ی نبرد) نیست یا نبوده است، اما گویی می‌خواهد به گذشته برود و...
چهارشنبه، 25 مهر 1397
مستندهای پژوهش در تاریخ
این مقاله، فهرستی از مستندهای سینمای جنگ را در ایران تهیه کرده است که عمدتاً مستند پژوهشی خوانده می‌شوند. آنها می‌کوشند فراتر از روایت‌گری یا...
چهارشنبه، 25 مهر 1397
نهادهای خبری و سینمایی در جنگ
فعالیت سینمایی و مستندسازی در جنگ، آن هم از سوی کسانی که پیش از آن تجربه‌ی نزدیکی از جنگ واقعی نداشتند و در واقع، سینماگر حرفه‌ای نیز به شمار...
چهارشنبه، 25 مهر 1397
خیالی حقیقی‌تر از واقعیت
«رابطه دو متن» از قواعد بسیاری پیروی می‌کند که برخی از محققان مانند باختین، کریستوا، بارت و ژنت به آن پرداخته‌اند. چگونگی نسبت میان دو فیلم «آژانس...
چهارشنبه، 25 مهر 1397
دیالوگی پنهان بین سفیدی و سیاهی
فیلم «من یک مزدور سفید هستم»، با عنوانی تناقض‌آمیز بیان دو روایت متفاوت درباره‌ی طول مدت فیلم با‌ این پرسش اصلی مواجه می‌کند که آیا سعید به عنوان...
چهارشنبه، 25 مهر 1397
بهترین مجسمه‌ی دنیا
مستند «بهترین مجسمه‌ی دنیا» درباره‌ی شهید «دریاقلی سورانی» است. در مقاله‌ی حاضر کوشش می‌شود تا تحلیلی نشانه شناسانه از ‌این مستند ارائه شود....
چهارشنبه، 25 مهر 1397
فرزند خرمشهر
سینمای مستند ایران در طول دوران جنگ و پس از آن، فیلم‌هایی فراهم کرده که اکنون به متن‌هایی برای مطالعه‌ی فرهنگی تبدیل شده‌اند. در این میان، عنوان‌بندی...
چهارشنبه، 25 مهر 1397
خودی یا دیگری؟
وقتی بخواهیم سینمای مستند مقاومت را مورد تحلیل نشانه شناختی قرار دهیم، کلیدواژگان این سینما می‌تواند لحاظ شود. در این مقاله کلیدواژگان مرز، حاشیه،...
چهارشنبه، 18 مهر 1397
نشانه‌شناسی سینما چیست؟
نشانه‌شناسی قرن بیستم به شدت کلام‌محور بود و به سراغ نظام‌های دیگر مانند سینما نمی‌رفت؛ به مرور زمان نشانه‌شناسی از سیطره‌ی زبان‌شناسی رهایی...
چهارشنبه، 18 مهر 1397
اقدامات هنری رسانه‌ای غرب ضد اسلام
غرب و به‌طور بارزتر آمریکا، سالیانی است که اسلام را به عنوان مانعی در دستیابی به اهداف منفعت‌طلبانه خود دانسته و سعی در برداشتن این مانع کرده‌اند....
چهارشنبه، 27 تير 1397
سینمای جهانی، ملی و بین‌المللی
در دنیای سینما، برخی از داستان‌ها و گونه‌های سینمایی دارای بافت‌های ملی و برخی جهانی هستند. آلن ویلیامز به عنوان پژوهشگر عرصه‌ی سینما در این...
يکشنبه، 24 تير 1397
سینماهای ملی و امر ملی
سینماهای ملی در راه رشد و پیشرفت خود نیاز به حمایتی ملی دارند. حمایتی که هم از جانب دولت باشد و هم ملت. برای دریافت این حمایت نیز خود سینما باید...
پنجشنبه، 21 تير 1397
سینماهای تجاری جهان سومی ‌و اروپایی
سینمای هنری و سینمای سوم، تنها واکنش در قبال هالیوود نیستند. هم اروپا و هم جهان سوم فیلم‌های تجاری هم تولید می‌کنند که با درجات مختلفی از موفقیت،...
چهارشنبه، 20 تير 1397
راه‌های بازاریابی برای سینماهای ملی
گرایشی در تئوری‌ها و کتاب‌های تاریخ سینما رایج است که بر آن‌چه تقریبا برای همه تهیه‌کنندگان سینما مهم است، سرپوش می‌گذارد: یعنی بازار. در‌حالی‌که...
چهارشنبه، 20 تير 1397
آشفتگی سینماهای ملی
گاهی در مسیر تهیه و تولید فیلم‌های ملی مشکلات و موانعی به وجود می‌آید که باعث آشفتگی سینمای ملی می‌شود. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به رعایت سلیقه‌های...
چهارشنبه، 20 تير 1397