ضرورت اجتماع و سياست
بحث از ضرورت اجتماع بر بحث از ضرورت حکومت تقدم دارد، زيرا نهاد حکومت فرع بر وجود اجتماع بوده و در بستر اجتماع تحقق يافته، شکل مي گيرد. لذا از...
يکشنبه، 16 شهريور 1393
کليات فقه سياسي وحيد بهبهاني
از آن جا که علامه وحيد بهبهاني مؤسس مکتب اصولي و احياگر اجتهاد و استنباط به شيوه ي اصولي در سده ي دوازدهم هجري بوده، لازم است به روش علمي او...
يکشنبه، 16 شهريور 1393
مباني مشروعيت نظام جمهوري اسلامي (4)
يکي ديگر از مباني مشروعيت نظام جمهوري اسلامي بهره گيري اين نظام از برخي مؤلفه هاي مدرن نظام هاي سياسي است. اين مقوله اگرچه به طور مستقل به عنوان...
يکشنبه، 16 شهريور 1393
مباني مشروعيت نظام جمهوري اسلامي (2)
انقلاب اسلامي به طور کلي از جهات گوناگون مي تواند به عنوان يکي از مباني مشروعيت جمهوري اسلامي مطرح گردد. در مرتبه ي نخست اسلام به عنوان ايدئولوژي...
يکشنبه، 16 شهريور 1393
مباني مشروعيت نظام جمهوري اسلامي (3)
گفتمان اسلام گرايانه ي امام خميني (رحمه الله) در مقام برجسته ترين شاخه ي دروني کلان گفتمان اسلام گرايي، در دوره ي ظهور انقلاب اسلامي تجلي تام...
يکشنبه، 16 شهريور 1393
مشروعيت و نظام جمهوري اسلامي (3)
بديل ها و نظام هاي متفاوت و متضاد مطرود و باطل هستند و نظام حقيقي جمهوري اسلامي است که در برگيرنده ي تمام ارزش ها و کمالات اخلاقي و سياسي مي...
يکشنبه، 16 شهريور 1393
مباني مشروعيت نظام جمهوري اسلامي (1)
حکومت ها بدون برخورداري از مشروعيت پايدار نمي مانند. مشروعيت در واقع توجيه حکومتِ حکومت کنندگان و تبعيت حکومت شوندگان است که در صورت فقدان يا...
يکشنبه، 16 شهريور 1393
مشروعيت و نظام جمهوري اسلامي (2)
از مهم ترين اهداف مردم ايران طي مبارزات طولاني خود به ويژه در انقلاب اسلامي، دستيابي به « استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي » بود؛ هدفي که با پيروزي...
يکشنبه، 16 شهريور 1393
مشروعيت و نظام جمهوري اسلامي (1)
پس از پيروزي انقلاب اسلامي در بهمن 1357 به سرعت مقدمات شکل گيري و استقرار نظام جمهوري اسلامي فراهم شد. اولين گام در اين راه همه پرسي براي تعيين...
يکشنبه، 16 شهريور 1393
نظام سياسي از ديدگاه سيد يزدي
در بررسي نظام سياسي از ديدگاه سيد لازم است ابتدا نظام موجود زمان ايشان ( سلطنتي ) و نظام هاي مطرح شده در عصر او همانند مشروطه و مشروطه مشروعه...
شنبه، 15 شهريور 1393
حيات سياسي در گستره فقه سياسي
در اين مقاله به سلسله مباحثي در مورد حيات سياسي و چگونگي زندگي با حکومت هاي جائر در برخي از کشورهاي اسلامي حاکم اند و بي ترديد مکلف مجبور به...
شنبه، 15 شهريور 1393
قواعد فقه سياسي
قاعده مصلحت يا حفظ مصلحت را مي توان يکي از قواعد فقهي دانست که فقيه بر اساس آن عمل نموده، حکم شرعي را اعلام مي کند. گفتني است مواردي که مصالح...
شنبه، 15 شهريور 1393
دين و سياست
از ديدگاه سيد يزدي، سياست در معناي لغوي لازمه رياست بر جامعه است؛ يعني وي يکي از شرايط رئيس را سياست مي داند که همان علم تدبير امور جامعه مي...
شنبه، 15 شهريور 1393
نگاهي کلّي به فقه سياسي ابن ادريس حلّي
ابن ادريس که يکي از فقهاي اصولي شيعه در قرن ششم مي باشد؛ علاوه بر کاوش هاي دقيق در موضوعات فقهي، در بارور ساختن فقه سياسي شيعه نيز نقش اساسي...
جمعه، 14 شهريور 1393
حقوق اقليت ها و مخالفان حکومت اسلامي
شهروندان حکومت اسلامي، تنها مسلمانان نيستند، بلکه غير مسلمانان و پيروان اديان ديگر و مخالفان حکومت اسلامي نيز تحت شرايط خاص مي توانند به عنوان...
جمعه، 14 شهريور 1393
حقوق مردم بر حاکمان
در نظر ابن ادريس حاکمان اسلامي براي تدبير امور مردمان و تأمين مصالح عمومي ايشان نصب شده اند. بنابراين بايد وجه اهتمام آنان تأمين مصالح عموم مردم...
جمعه، 14 شهريور 1393
نظام سياسي عصر غيبت
از آراي ابن ادريس در سرائر چنين استفاده مي شود که وي سلطان عادل و حق را تنها سلطان اسلام و امام معصوم ( عَلَيهِ السَّلام ) مي داند، لذا در عصر...
جمعه، 14 شهريور 1393
حقوق حاکمان بر مردم
در نظام سياسي اسلام همواره بر يک رابطه ي دو سويه ميان مردم و حاکمان تأکيد شده است. مؤيد اين مطلب، سيره ي عملي پيامبر و امام علي ( عَلَيهِ السَّلام...
جمعه، 14 شهريور 1393
نظريه نظام حکومتي
وقتي در جامعه ي انساني، فردي يا جمعي به هر نام، صاحب قدرت اعمال حاکميت مي شود تا روابط بين مردم آن جامعه را طبق ضوابط و مقرراتي خاص اداره کند...
جمعه، 14 شهريور 1393
مباني انديشه سياسي ابن ادريس حلّي
گفته مي شود، نوع نگرش هر انديشوري به جهان و انسان و بالتبع، به روش هاي زندگي اش برخاسته از نوع شناخت و روش معرفتي اوست. مثلاً اين که فقيهي پيرو...
جمعه، 14 شهريور 1393