حکومت غير فاضله ابن رشد
ابن رشد در اشکال حکومت، حکومت فاضله را به لفظ مفرد آورده و اقسام آن را به لحاظ ماهيت از يک سنخ مي داند، درحالي که حکومت هاي غير فاضله را به لفظ...
يکشنبه، 29 تير 1393
حکومت فاضله ابن رشد
حکومت فاضله، از ديدگاه ابن رشد، حکومتي است که محصول سياست فضيلت جويانه اتباع و حکّام مي باشد و در آن الزاماً از علم و حکم به غايت انساني انسان...
يکشنبه، 29 تير 1393
مفهوم و خاستگاه حکومت
حکومت و سياست از مفاهيم کلّي مي باشند که پس از تجريد از همبستگي هاي مادي در خارج از ذهن تحقق مي يابند. حکومت در نظر ابن رشد، يکي از صنايع است...
يکشنبه، 29 تير 1393
سياست و ابعاد آن
ابن رشد سياست را به تدبير مدينه تعريف کرده است. درنگرش وي سياست ناظر به بررسي عقلايي راه هاي رسيدن به هدف با توجه به مقدورات مي باشد، اموري که...
يکشنبه، 29 تير 1393
رابطه فرد و اجتماع
ابن رشد در بحث انسان شناسي، انسان را معجوني از خير و شر معرفي کرد که خيرش بر شرش غلبه دارد و براي انجام دادن فعلي مخصوص آفريده شده است؛ بنابراين...
يکشنبه، 29 تير 1393
منابع انديشه سياسي ابن رشد
منظور از منابع، مخزن هايي است که فرد با رجوع به آن منابع و استفاده از آن، انديشه ي خويش را صورت بندي مي کند. مسائل مورد تأکيد، به ويژه نقطه ي...
يکشنبه، 29 تير 1393
مفاهيم بنيادين فلسفه ي سياسي ابن رشد
ابن رشد سياست را « تدبير نفوس اهالي مدينه براي بر آوردن غايتشان » تعريف مي کند که از آن اداره، مديريت و مدير مشتق مي شود و آن را در پيوند با...
يکشنبه، 29 تير 1393
نظام سياسي در جامعه ي جاهلي
از نظر عرب جاهلي، قبيله يک واحد سياسي به شمار مي آمد. قبيله متشکل از گروهي از مردم بود که انتساب به يک نياي مشترک عامل تجمع و وحدت آنها مي شد...
شنبه، 21 تير 1393
اسلام و وحدت بخشيدن به جامعه
اسلام از طريق وضع قانون الهي، القاي ارزش هاي اخلاقي به پيروانش و ايجاد حلقه هاي ارتباطي، نقش عمده اي در وحدت بخشيدن به جامعه ي اسلامي ايفا کرده...
پنجشنبه، 12 تير 1393
اسلام و برده داري
اسلام زماني پا به عرصه ي وجود گذاشت که برده داري وجود داشت و تقريباً در تمامي ديگر جوامع نيز رواج داشت. قرآن و حديث نسبت به مهرباني با بردگان...
پنجشنبه، 12 تير 1393
ساختار جامعه ي اسلامي
بي ترديد تمامي جوامع اسلامي کاملاً مثل هم نيستند و اگر بخواهيم تمامي بخش هاي امت را موشکافانه بررسي کنيم، عادلانه تر آن است که از جوامع اسلامي...
پنجشنبه، 12 تير 1393
جامعه آرماني (مطلوب) اسلامي
ضرورت دارد که تفاوت بين جامعه ي مطلوب توصيف شده در قرآن و حديث و جامعه ي اسلامي تاريخي را مشخص کنيم. اگر اين دو مفهوم يکي باشند، هيچ شرّي در...
پنجشنبه، 12 تير 1393
شريعت، قانون الهي و انساني
در اواسط قرن نوزدهم در بسياري از کشورهاي اسلامي حکومت شرعي به نظام حقوقي اي محدود شد که مقررات شخصي حاکم بر خانواده، ارث و غيره را در بر مي گرفت...
پنجشنبه، 12 تير 1393
مفهوم امت، دارالاسلام ودارالحرب
«مردم يک امت بودند، پس خدا پيامبران بشارت دهنده و ترساننده را بفرستاد و بر آن ها کتاب بر حق نازل کرد تا آن کتاب در آنچه مردم اختلاف دارند ميانشان...
پنجشنبه، 12 تير 1393
تعاليم سياسي اسلام
قرآن ساختار سياسي ويژه اي را مشخص نمي کند؛ اما اصولي را به عنوان قانون تعيين مي کند که مهم ترين آن ها شورا است. چنان چه در اين آيه مي فرمايد:...
پنجشنبه، 12 تير 1393
راهکارهای مقابله با وابستگی اقتصادی در اندیشه و عمل حاج محمدحسین کازرونی
حاج محمدحسین کازرونی، از تجار سرشناس و معتبر اصفهان در عصر قاجاری بود. وی عقیده داشت در صورت ادامه روند استعمارگری دول بیگانه که با انعقاد قراردادهایی...
جمعه، 9 خرداد 1393
سیری در آرمان شهر فارابی (1)
در این نوشتار می خواهیم ببینیم که فارابی جامعه های انسانی را، به طور عام و آرمان شهر را، به طور خاص، چگونه تصوّر کرده است. نیز می خواهیم نظر...
پنجشنبه، 8 خرداد 1393
سیری در آرمان شهر فارابی (2)
فارابی گونه هایی از جامعه های غیرآرمانی را وصف و اندیشه های شهروندان آنها را مطرح کرده است. از این رو، گروهی از پژوهشگران گمان کرده اند که او...
پنجشنبه، 8 خرداد 1393
مقایسه اندیشه سیاسی اخوان المسلمین با جنبش اسلامی شیعی ایران (1)
جنبش های اسلامی ایران و مصر به دلیل سوابق تاریخی در رستاخیز دینی برای احیای اسلام، در دو مذهب شیعه و سنی از اهمیت زیادی برخوردارند و آثار بسیاری...
دوشنبه، 22 ارديبهشت 1393
مقایسه اندیشه سیاسی اخوان المسلمین با جنبش اسلامی شیعی ایران (2)
در دولت اخوان المسلمین، البنا ایده ی خلافت را با نظام پارلمانی و نمایندگی موافق می داند. سیره و میراث فکری البنا نشان می دهد که وی نظام پارلمانی...
دوشنبه، 22 ارديبهشت 1393