توزیع قدرت جهانی
واقع گرایان دیگر خصوصا جان مرشایمر از واقع گرایان تهاجمی۔ تلاش می کنند تا این تغییر در اهداف را بر اساس جایگاه دولت در نظام بین الملل توضیح دهند....
دوشنبه، 27 خرداد 1398
نقش دین در نظام بین الملل
جدایی سکولاریستی بین سیاست و دین، پیامدهای زیادی برای سیاست بین الملل به همراه داشته است. همان طور که آنتونی مارکس استدلال کرده، جنگهای مذهبی...
دوشنبه، 27 خرداد 1398
دین و واقع گرایی
والتز، ساختار نظام بین الملل را به لحاظ اصل نظم دهنده ای تعریف می کند که تعداد واحدهای نظام، تفاوت های کارکردی و توزیع قدرت میان آنها را سازماندهی...
دوشنبه، 27 خرداد 1398
دین و روابط بین الملل
هانتینگتون با تعیین شکاف‌های تمدنی به لحاظ مذهبی، استدلال می کند که این مرزها خطوط اصلی تنش های آینده در عرصه روابط بین الملل را تعیین می کنند....
دوشنبه، 27 خرداد 1398
دین و بحث‌ سیاست
متون اصلی نظریه‌های روابط بین الملل به ندرت به دین اشاره دارند. بیشتر نوشته‌های معاصر درباره دین و سیاست بین الملل رویداد محور بوده و اغلب محدود...
دوشنبه، 27 خرداد 1398
چرا به امر سیاسی بیندیشیم؟(قسمت دوم)
انسان‌شناسان با تفسیرهای پی‌درپِی تحول انسانی به عنوان راهی ارادی یا غیرارادی به سوی تجدد و دولت، توانسته‌اند به کمک گونه‌شناسی‌ها و نوعی نسبی...
چهارشنبه، 23 آبان 1397
چرا به امر سیاسی بیندیشیم؟ (قسمت اول)
از دهه‌ی 1980، مفاهیم قومیت و قوم جایگاه نخست را در انسان‌شناسی جهانی اشغال کرده‌اند. قوم، در قلب اخبار مربوط به مطالبات «نژادی» یا منطقه‌ای...
چهارشنبه، 23 آبان 1397
آیا ایران آینده‌ای در ساحت مدرنیته دارد؟
از ابتدای سلطنت فتحعلی‌شاه قاجار و حضور روزافزون و گسترش نفوذ دولت‌های استعماری انگلستان، روسیه و فرانسه در دربار قاجار و نیز در دیگر سطوح مختلف...
چهارشنبه، 24 مرداد 1397
تاریخ فرهنگی و مارکسیسم
تعریف واژه‌ی «فرهنگ» کار ساد‌ه‌ای نیست. این واژه از نظر بسیاری از افراد به معنای ممارست و تولید هنر‌های عالی است، و آشنایی با آن می‌‌تواند باعث...
يکشنبه، 27 اسفند 1396
تاریخ نگاری و نازی‌ها
در سال 2005 میلادی، انجمن تاریخ (Historical Association, HA) با حمایت مالی دولت گزارشی منتشر کرد و در آن به آنچه که از آن به عنوان «هیتلری شدن»...
يکشنبه، 27 اسفند 1396
اخلاق دشمنی در اندیشه‌ی سیاسی اسلام
زندگی بشر بخشهای تلخ و شیرین زیادی دارد و از جمله بخشهای ناخوش و ناگوار زندگی انسانها، «دشمنی» بین آنهاست. دشمنی در زندگی بشر، اگرچه اصالت ندارد...
شنبه، 5 اسفند 1396
فردیت و واقعیت اجتماعی
بنابر باور تفکر غربی، عقیده بر این است که متعاقب رنسانس، ارتباط میان انسان و خدا دچار تغییرات سرنوشت‌سازی شده است. رستگار شدن، دیگر با میانجی‌گری...
يکشنبه، 21 آبان 1396
افولِ حاکمیت فکریِ انسان‌محوری (اومانیسم)
انسان موضوع اصلی در تفکر خصوصاً اندیشه‌ی فلسفی غرب بوده است. با این حال قبل و پس از رنسانس دو رویکرد متفاوت وجود داشته است. در قرون وسطی مسئله‌ی...
دوشنبه، 21 فروردين 1396
بحثی درباره‌ی اهمیت مردم‌سالاری
منطقه‌ی سانداربان كه به معنی جنگل زیباست، در جنوب بنگال در هند واقع شده است. آن جا محل سكونت طبیعی ببر شاهی معروف بنگال كه یك حیوان با اندام...
سه‌شنبه، 14 دی 1395
حقیقت‌گویی به قدرت
در اواسط دهه‌ی 1960 ، درست کمی قبل از اینکه مخالفت با جنگ ویتنام کاملاً پر طنین و فراگیر شود، با دانشجوی نسبتاً مسنی در دوره‌ی کارشناسی در دانشگاه...
دوشنبه، 13 دی 1395
یهودستیزی
این اصطلاح ابتدا در جنبش‌های سیاسی آلمان در دهه‌ی 1870 و 1880 بر سر زبان‌ها افتاد. در این جریان‌های سیاسی تلاش می‎شد آزادی‌های سیاسی و اجتماعی...
يکشنبه، 24 مرداد 1395
نظام سیاسی از منظر تالكوت پارسونز
پارسونز بر این باور بود كه منطق نظریه‌ی كنش، او را مجاز بلكه مجبور می‌كند كه همان مدل تحلیلی را كه برای نظام عموی كنش به كار برده است در مورد...
سه‌شنبه، 5 مرداد 1395
1984
آینده‌ای را که اُرول در سال 1948 م برای بشریت پیش‌بینی کرده است به لحاظ ظاهر با دنیای هاکسی متفاوت است اما وجوه اشتراک اساسی با یکدیگر دارند.
پنجشنبه، 19 آذر 1394
هشدارهای هاکسلی
با دو امکان و دو راه و روش و دو مکانیسم می‌توان روح یک فرهنگ را مورد تاخت و تاز قرار داد و آن را تخریب کرد. امکان راه و رسم اول را جرج اُروِل...
پنجشنبه، 19 آذر 1394
دنیای شگفت‌انگیز نو
هاکسی دنیای تخیلی خود را، که ثمره‌ی رشد تکنولوژی افسار گسیخته و عاری از اخلاق است، «دنیای قشنگ نو» (Brave New World) یا به برگردان یکی از مترجمین،...
پنجشنبه، 19 آذر 1394