قواعد امروز هنر
بنا به عقیده‌ای بنیادین و کمابیش فراگیر در عالم هنر، هنر معاصر از فرط پیچیدگی و تنوع شناخت‌ناپذیر است. تنوع قالب‌ها، اسلوب‌ها و موضوع‌ها در هنرمعاصر...
سه‌شنبه، 17 فروردين 1395
تناقض‌های هنر معاصر
به گفته‌ی مارکس و انگلس، ایدئولوژی چیزها را واژگون جلوه می‌دهد. هنر معاصر هر آنچه را بر ما تحمیل شده نشانه‌ی آزادی می‌داند و می‌ستاید. حق هم...
سه‌شنبه، 17 فروردين 1395
مدرن‌سازی هنر
نشانه‌هایی در دست است حاکی از این که با وقوع تحول در عرصه‌ی اقتصاد و فناوری هم اکنون عالم هنر با پدیده‌ی تحمیلی مدرن‌سازی رو به روست. نوآوری...
سه‌شنبه، 17 فروردين 1395
قواعد بازار هنر
هنر پیشتاز تازگی‌ها امریکایی صفت شده، چون اولین بار است که تا اسمش را می‌شنویم به یاد پول می‌افتیم. علتش هم این است که موفق شده‌اند اهداف مرموز...
سه‌شنبه، 17 فروردين 1395
هنر و فرهنگ مصرفی
اگر نمود اقتصادی لیبرالیسم را تشدید نابرابری و نمود سیاسی آن را حذف نظارت دولت و خصوصی‌سازی بدانیم، نمود فرهنگی آن قطعاً مصرف‌گرایی بی‌رویّه...
سه‌شنبه، 17 فروردين 1395
دین و زیباشناسی
ادیان بشر و هنرهای آفریده‌ی او همواره درهم تنیده بوده‌اند؛ فهم و درک هریک از آن‌ها، مستلزم توجه به دیگری است. اغلب دین‌ها در مناسک و مراسم خود...
سه‌شنبه، 17 فروردين 1395
اخلاق و زیباشناسی
هنر و اخلاق در سراسر تاریخ به گونه‌های مختلفی با یکدیگر پیوند داشته‌اند. بخش اعظم هنر اولیه در خدمت هدف‌های دینی بوده است، که نه تنها احترام...
سه‌شنبه، 17 فروردين 1395
سیاست و زیباشناسی
هنر و سیاست همواره در طول تاریخ با یکدیگر پیوند داشته‌اند و پیشینه‌ی این پیوند کم‌وبیش به آغاز تشکل‌های سیاسی بازمی‌گردد. در سراسر تمدن‌های باستانی،...
سه‌شنبه، 17 فروردين 1395
تولستوی و هنر
غیر از افلاطون، نویسندگان و فلاسفه‌ی دیگری از این عقیده که هنر صرفاً در صورتی خوب یا مفید است که از لحاظ اخلاقی مثمرثمر باشد، قویاً دفاع کرده‌اند....
سه‌شنبه، 17 فروردين 1395
عرضه و فروش آثار هنری
هنرمندان پس از ساختن آثار هنری، نیازمند فروش آن‌ها هستند، و برای این منظور باید سازوکاری را بیابند که بتوانند ساخته‌های‌شان را در دسترس علاقه‌مندان...
سه‌شنبه، 17 فروردين 1395
جامعه‌شناسی در برابر زیباشناسی
جامعه‌شناسی به طور ضمنی، و گاه صریح و آشکار، زیباشناسی سنتی را به چالش می‌طلبد. شیوه‌های مختلفی برای پاسخ گفتن به این چالش وجود دارد. برای این...
سه‌شنبه، 17 فروردين 1395
جایگاه اجتماعی هنرمند در رنسانس
تقاضای روزافزون برای آثار هنری در رنسانس موجب شد که هنرمند از سطح استادکاری، خرده بورژوا، به سطح کارورزی فکری و آزاد صعود کند و طبقه‌ای را تشکیل...
سه‌شنبه، 17 فروردين 1395
هنرمندان
تصوری که همگان از هنرمند در ذهن دارند این است که او نابغه‌ای خارق‌العاده است که آثار خود را در تنهایی و جدا از هنرمندان دیگر می‌آفریند. عامه‌ی...
سه‌شنبه، 17 فروردين 1395
مارکسيسم ساختارگراي ماشري
زيباشناسي ادبي، در نگر ماشري، در خط مقدم پيکار طبقاتي خواهد بود. متن‌هاي داستاني چنان چه به طور انتقادي خوانده شوند، تضادهاي دروني آن نظام ايدئولوژيک...
سه‌شنبه، 17 فروردين 1395
مارکسیسم ساختارگرای آلتوسر
مارکسیسم ساختارگرا تا حد زیادی از نوشته‌های لوئی آلتوسر، فیلسوف فرانسوی، مایه می‌گیرد که در صورت‌بندی تازه‌اش از نظریه‌ی مارکسیسم رویکردی به...
دوشنبه، 16 فروردين 1395
مارکسیسم ساختارگرای ماشری
زیباشناسی ادبی، در نگر ماشری، در خط مقدم پیکار طبقاتی خواهد بود. متن‌های داستانی چنان چه به طور انتقادی خوانده شوند، تضادهای درونی آن نظام ایدئولوژیک...
دوشنبه، 16 فروردين 1395
تئاتر حماسی برتولت برشت
چنان نیست که همه‌ی نظریه‌پردازان زیباشناسی مارکسیستی خط سیر رئالیسم معطوف به ارزش را دنبال کرده باشند، بلکه سنت متضادی را می‌توان بازشناخت که...
دوشنبه، 16 فروردين 1395
آدورنو و مدرنیسم در موسیقی
مدرنیسم در وجه کلی‌اش گویی برای نظریه‌پردازان مارکسست مسئله‌آفرین است و مدرنیسم در موسیقی استثنایی بر این قاعده‌ی کلی نیست. درگیر شدن‌های شوستاکویچ...
دوشنبه، 16 فروردين 1395
ژدانف: هنر همچون مهندسی اجتماعی
محدودیت‌های مشابهی بر هنرهای دیگر نیز اعمال می‌شد. سخن اصلی درباره‌ی رئالیسم سوسیالیستی، خطابه‌ی ژدانف در کنگره‌ی نویسندگان شوروی در 1934 بود...
دوشنبه، 16 فروردين 1395
رئالیسم انتقادی لوکاچ
رئالیسم سوسیالیستی ژدانف‌گرا تا حد زیادی به ضرورت‌های داوری و رهبری فراورده‌های هنرمندان خلاق سوسیالیست نظر داشت. ولی رئالیسم انتقادی لوکاچ،...
دوشنبه، 16 فروردين 1395