معماری رُمان
در فرانسه، هنر قرون وسطی برای مدتی طولانی به فراموشی سپرده شد و نویسندگان گروه رمانتیک بودند که آن را از کُنج فراموشی بیرون آوردند. روش‌ها در...
يکشنبه، 31 مرداد 1395
مکتب‌ها و نفوذها در معماری اسلامی
کانون مشترک معماری اسلامی ایران است. پرتوافکنی آن به سوی آسیای صغیر و کرانه‌ی شمالی مدیترانه به معماری‌های گروه بیزانتین منجر می‌گردد و از انتشار...
يکشنبه، 31 مرداد 1395
بناها در معماری اسلامی
مهمترین بناهای اسلام یعنی مساجد عبارت است از اماکنی که در آن، پیروان دین در صف‌های طویل می‌ایستند و نگاه خود را به سوی اماکن مقدس اسلام معطوف...
يکشنبه، 31 مرداد 1395
تأسیسات دینی و ضمایم مساجد در معماری اسلامی
تصویر زیر نمایشگر بنایی کوچک است که رواق اصلی مسجد «کوردو» را به اتمام می‌رساند. این بنا در اکثر مساجد به یک آلونک ساده یا محراب مختصر می‌شود...
يکشنبه، 31 مرداد 1395
معماری‌های اسلامی
هنر اسلام که در قرن هفتم آغاز می‌شود، در لحظه‌ای که معماری‌های بیزانتین کاملاً شکل گرفته‌اند، به ظهور می‌رسد و تحت نفوذ آنها قرار می‌گیرد. اما...
يکشنبه، 31 مرداد 1395
اعضای عمده‌ی بنا از نظر دکوراسیون در معماری اسلامی
عناصر تزیینی مورد استفاده در معماری‌های مسلمانان، از همان منابعی سرچشمه می‌گیرد که شیوه‌های ساختمانی آنها، عناصر ایرانی یا بیزانتین است.
يکشنبه، 31 مرداد 1395
روابط و نفوذ معماری‌های امپراتوری قدیم
روی این نقشه نباید نقطه‌ی شروع این جنبش را نه در سرزمین‌های لاتین و نه در مناطق کاملاً یونانی جست و جو کرد. قرن چهارم برای تمامی امپراتوری روم...
يکشنبه، 31 مرداد 1395
خصوصیات کلیساها در سوریه مرکزی
در تصویر 1 دو نمونه‌ی ساختمانی مشاهده می‌شود که یکی منطبق است با دشت‌های جنوب دمشق و دیگری با درّه «اورونت»: بازیلیکی که در شکل A نمونه‌ی سقف...
يکشنبه، 31 مرداد 1395
ترتیبات داخلی کلیساها و ضمایم آنها
مکان مقدس در کلیساهای اولیه یک جایگاه واحد است که در وسط آبسید نهایی قرار دارد. در انتهای آبسید اریکه‌ی اُسقف واقع شده و جایگاه‌های معاونین در...
يکشنبه، 31 مرداد 1395
عصر «ژوستینین» و سیستم نهایی کلیساهای گنبدی
بناهای طاقدار مکتب بیزانتین اصلی را می‌توان بر حسب آنکه گنبد آنها روی یک سطح دایره مانند و هشت ضلعی یا مربع شکل قرار دارد، به سه گروه تقسیم نمود.
يکشنبه، 31 مرداد 1395
کلیساهای عصر امپراتوری آسیای صغیر
در امپراتوری یونان، طرح بنا با محراب مرکزی، ظاهراً طی اوّلین دوران هنر مسیحی نوعی عمومیت به وجود می‌آورد:
يکشنبه، 31 مرداد 1395
ابنیه‌ها و نفوذ آنها در تاریخ معماری
نفوذ مسیحیت بر معماری رومی، به هیچ وجه به صورت یک واکنش کامل و شدید نسبت به نمونه‌های معماری غیرمذهبی ظاهر نمی‌گردد. قریب به اکثریت عبادتگاه‌هایی...
يکشنبه، 31 مرداد 1395
دکوراسیون رنگی در انواع مکتب‌ها
تزیین داخلی منازل آسیایی همان پوشش دیواری است: شرقی‌ها اتاق‌های خود را با فرش زینت می‌دهند و مردم آسیای صغیر کلیساهای خود را با ورقه‌هایی از...
يکشنبه، 31 مرداد 1395
روش‌های خاص مکتب‌های سوریه، ارمنی و اسلاو
آنچه که نمایشگر خصوصیت مکتب‌های سوریه و ارمنستان است، همان استفاده تقریباً انحصاری از سنگ می‌باشد. اختلاف مصالح، بدون شک اختلاف‌های قابل توجهی...
يکشنبه، 31 مرداد 1395
معماری‌های اسلامی
هنر اسلام که در قرن هفتم آغاز می‌شود، در لحظه‌ای که معماری‌های بیزانتین کاملاً شکل گرفته‌اند، به ظهور می‌رسد و تحت نفوذ آنها قرار می‌گیرد. اما...
يکشنبه، 31 مرداد 1395
رستاخیز هنری در دوره‌ی مسیحیت: معماری لاتین؛ معماری ملل مسیحی مشرق زمین
ما اکنون به عصری قدم گذاشته‌ایم که در آن، دیانت مسیح بر معماری‌های اروپای کُهن مهر جاودانی خواهد گذاشت. ما معماری‌های مسیحی را به دو گروه تقسیم...
يکشنبه، 31 مرداد 1395
موسیقی
با این که رابطه‎ی میان موسیقی و جامعه توسط موسیقی شناسان، موسیقی شناسان قومی و جامعه شناسان مطالعه شده است، دستاوردهای هر سه رشته در این زمینه...
شنبه، 23 مرداد 1395
بازسازی شهری شهرهای فرهنگی
پایتخت و شهر فرهنگی مشهور نه پدیده‌ی جدیدی است و نه چیزی است که لزوماً از امپراتوری‌های مشخص (هال، 1998) و آثار اجتماعی و سیاسی و سایر عوامل...
شنبه، 2 مرداد 1395
صنعت فرهنگ: تولید فرهنگ یا فرهنگ تولید؟
اری در جاهای مصرف (1:150-1995) تغییر به مصرف پسافوردی را توضیح می‌دهد که در این نوع مصرف، سلطه‌ی مصرف کننده بیشتر است، مصرف یکدست نیست و بخش...
شنبه، 2 مرداد 1395
اقتصاد فرهنگی چیست؟
ظهور و پذیرش نوعی مبنای منطقی رفاه اجتماعی برای هنرهای عمومی و اقدامات فرهنگی مبتنی بر مفاهیم فرهنگ شهروندی و شکوفایی ملی و حمایت یک نیروی کار...
شنبه، 2 مرداد 1395