زیبایی و بی‌علاقگی
وقتی به گل رز به عنوان یك شیء زیبا فكر می‌كنم، اقدام بعدی من این نیست كه آن را در گنجه‌ای در كنج ذهنم كه عنوان «زیبایی‌ها» را دارد، جا دهم- درست...
جمعه، 26 شهريور 1395
خون و زیبایی
در یكی از صبح‌های كنفرانس «جامعه‌ی آمریكایی زیبایی‌شناسی» گروه كوچكی در ساعت 9 صبح در اتاقی جمع شده بودند. چیزی نگذشت كه این عده با تماشای اسلایدها...
جمعه، 26 شهريور 1395
بررسی الگوهای پیشرفت هنر در فرهنگ اسلامی
هنر یکی از نمودهای شگفت‌انگیز و سازنده‌ی حیات بشری است که همواره از دیدگاه‌های مختلف بررسی شده است. هنر، نوعی شایستگی جسمی یا روحی است که در...
يکشنبه، 21 شهريور 1395
دوره‌های عمده‌ی هنر مدرن
در زمان «هانری» چهارم دکوراسیون اثرت خود را بیشتر از یک طریقه‌ی ساختمانی به عاریت می‌گیرد که در آن، تضاد رنگ‌ها با هزینه اندک، سردرهایی شادمنظر...
پنجشنبه، 11 شهريور 1395
جنبش کلی هنر در ایتالیا
هنر گوتیک در ایتالیا فقط به صورت معماری وارداتی به وجود آمد: این هنر عنوان معماری «ژرمنیک» (آلمانی) را حفظ نمود و این اسم لااقل سرمنشأ خارجی...
پنجشنبه، 11 شهريور 1395
بناهای معماری مذهبی در عصر رنسانس
در عصر رنسانس ایتالیا، نظیر قرون وسطای فرانسه، تقریباً از همان عناصر معماری، چه در مورد کلیساها و چه در مورد کاخ‌ها، استفاده به عمل آمد: در همه...
پنجشنبه، 11 شهريور 1395
کارهای عام المنفعه: جاده‌ها، پل‌ها در معماری غیرمذهبی
کارهای عام المنفعه آن هم در اجتماعی از هم پاشیده نظیر جماعت اروپای فئودالی، نمی‌توانست اهمیت گسترده‌ای به خود گیرد. آخرین فعالیت بزرگی که در...
پنجشنبه، 11 شهريور 1395
معماری نظامی در قرون وسطی
رومیان، طی دوره‌ی صلح داخلی اوّلین قرون امپراتوری، کارهای دفاعی خارج از منطقه‌ی مرزی را به دست فراموشی سپرده بودند. در این سوی رود «رَن»، اکثر...
پنجشنبه، 11 شهريور 1395
معماری صومعه‌ای در قرون وسطی
هنر مذهبی، یعنی تنها هنری که تا این جا ما را به خود داشته است یا تمامی معماری قرون وسطی را تشکیل نمی‌دهد. در کنار کلیسا، بناهای دیگری نظیر کاخ،...
پنجشنبه، 11 شهريور 1395
ساختمان‌های صومعه‌ای
ما بیش از یک بار فرصت یافتیم تا طرحی را که در «سن گال» به جای مانده، با جزئیات چنان دقیق، ترتیبات داخلی یک صومعه قرن نهم را ترسیم می‌کند، مورد...
پنجشنبه، 11 شهريور 1395
نگاهی اجمالی به سرمنشأ و تشکیل معماری گوتیک
تا این جا معماری گوتیک را از نظر شیوه‌هایی که به کار می‌برد و برنامه‌هایی که به مورد اجرا درمی‌آورد، مدنظر قرار دادیم. اکنون وقت آن رسیده است...
پنجشنبه، 11 شهريور 1395
دکوراسیون تجسمی
در درهای ورودی و گاهی اوقات مقابل ستون‌های قسمت‌های داخلی، مجسمه‌هایی از شخصیت‌های مذهبی دیده می‌شد (مثل درهای ورودی کلیساهای «شارتر»، پاریس،...
پنجشنبه، 4 شهريور 1395
ترانسپ و آبسیدکلیساهای گوتیک
در معماری «رمان» رسم بود که ارتفاع سطح سقف دار در نقطه‌ای که دو شبستان با هم تلاقی می‌کنند، نمایان گردد: اگر شیروانی‌ها با چوب بست ساخته می‌شد،...
پنجشنبه، 4 شهريور 1395
خواص دورنمایی در معماری گوتیک
طریقه‌ی اجرایی ناموزون، طرق سنگ چینی و ضخامت‌های نامساوی قشرهای ملات، قانون طرح‌ها را پیچیده ساخته، آن را زیرپا می‌گذارد. با این حال قواعدی وجود...
پنجشنبه، 4 شهريور 1395
کلیساهای گوتیک
دوره‌ای که هنر گوتیک شکل می‌گیرد، دوره‌ی دگرگونی‌های عمیق است که در عین حال هم اجتماع مذهبی و هم جماعت غیرمذهبی را دربر می‌گیرد. در نظام مذهبی،...
پنجشنبه، 4 شهريور 1395
پنجره‌ها در معماری گوتیک
اکثر پنجره‌های «رمان» روزنه‌های ساده‌ای بودند که به صورت باز باقی می‌ماندند. کمتر پنجره‌های گوتیک یافت می‌شود که از بدو امر دارای شیشه نبوده...
پنجشنبه، 4 شهريور 1395
تریفوریوم و گالری اضطراری
تا اواسط قرن سیزدهم، شبستان جنبی به وسیله‌ی شیروانی شیب داری پوشش می‌یافت که این شیب، مستلزم یک دیوار تکیه گاهی بود. به منظور پوشانیدن همین دیوار...
پنجشنبه، 4 شهريور 1395
ستون در معماری گوتیک
ستون «رمان» مرکب بود از یک ستونچه در زیر هر رگه. در آن زمان فقط رگه‌های عرضی و کمان‌های مضاعف وجود داشت: بعدها رگه‌های دیگری رواج یافت و منطق...
پنجشنبه، 4 شهريور 1395
عناصر زینتی و تاریخچه‌ی فرم‌ها
دکوراسیون‌های «رمان» و فرم‌های گوتیک را نمی‌توان به عنوان برداشت‌های «آبستره» محسوب داشت.
پنجشنبه، 4 شهريور 1395
استفاده از شیروانی در موارد عمده معماری گوتیک
شیب تند موقعی که پای یک شبستان در میان می‌باشد و در آن هیچ گونه محدودیتی از نظر ارتفاع وجود ندارد، کوچک‌ترین مشکلی را به وجود نمی‌آورد: این امر...
پنجشنبه، 4 شهريور 1395