نظریه نسبی‌گرایانه زیبایی در تاریخ یونان
نظریه نسبیت هنر و زیبایی در ارتباط تنگاتنگ با فلسفه کلی سوفسطائیان بود؛ اما ملک طلق آن‌ها نبود، بلکه در آراء کستوفانس، یکی از اولین فیلسوفان،...
شنبه، 30 فروردين 1399
نظریه گرگیاس درمورد خیال انگاری
مشکل اصلی دیدگاه‌های سقراط در این حقیقت نهفته است که او چیزی ننوشته و کسانی که مانند کستوفون و افلاطون درباره او مطالبی را نوشته‌اند، اطلاعات...
شنبه، 30 فروردين 1399
نظریه سقراط درمورد آرمان گرایی در هنر
سقراط فکر می‌کرد که نقاشی و مجسمه سازی یک ویژگی تقلیدی و بازنمودی دارند که آن‌ها را از هنرهای دیگر متمایز می‌سازد.
شنبه، 30 فروردين 1399
زیبایی و سازگاری با غایت‌های زیباشناختی
کسنوفون در تائید گفته استادش (سقراط) مدعی شد که زیبایی اشیاء به هدفی که دارند مربوط است و بدن انسان و حیوان در صورتی زیباست که طبیعت آن‌ها را...
شنبه، 30 فروردين 1399
زیباشناسی پیش از افلاطون
چند تن از سوفسطائیان درباره رابطه میان هنر و زیبایی و همچنین لذت و سودمندی ابراز عقیده کردند. رابطه میان استعداد و هنر رابطه‌ای بود که سوفسطائیان...
شنبه، 30 فروردين 1399
تفکر و فعالیت فیثاغورثی‌ها
دامون و افلاطون طرفداران آتنی فیثاغورث گرایی بودند. اما در عین حال نماینده فرهنگ و فلسفه متفاوت و مخالف آیونی نیز بودند.
شنبه، 30 فروردين 1399
تغییر شکل در هنر یونان باستان
دموکریتوس که در میان فیلسوفان باستان از عمیق‌ترین ذهنیت علمی برخوردار بود، و در زمینه پژوهش تاریخی نیز فعالیت می‌کرد، می‌گوید، موسیقی تاریخی...
شنبه، 30 فروردين 1399
هنرهای تجسمی یونان باستان
در هنر کلاسیک یونانیان فرض بر این است که برای هر اثر، قانون وجود دارد، به عبارت دیگر فرمی که هنرمند بدان متعهد است.
پنجشنبه، 14 فروردين 1399
معیار قوانین مجسمه سازی یونانی‌ها
معماران یونانی از انحراف خط مستقیم هم پا را فراتر نهادند. آنها خطوطی را که انتظار می‌رفت خطوط مستقیم باشند، کج می‌کردند.
پنجشنبه، 14 فروردين 1399
معماری کلاسیک یونان باستان
در مواردی خاص، قانون معماری دوران باستان بر آن بود که نه تنها بر چشم بلکه بر گوش مخاطبانش نیز تاثیر بگذارد.
پنجشنبه، 14 فروردين 1399
قانون مجسمه سازی یونانی
قانون مجسمه سازان نه تنها نسبت‌های بدن، بلکه نسبت میان اجزاء بدن و به ویژه اجزاء صورت را شامل می‌شد.
پنجشنبه، 14 فروردين 1399
زیباشناسی و فلسفه
از آنجایی که فیلسوفان در آغاز به مسائل مربوط به طبیعت پرداختند، درباره مسائل زیباشناختی اظهار نظری نمی‌کردند.
پنجشنبه، 14 فروردين 1399
زیباشناسی هنر کلاسیک یونان
نقاشی قرن پنجم، مانند مجسمه سازی آن زمان، گرایش کلاسیکی را نشان می‌داد و به واسطه فرم‌های طبیعی و بعد انسانی متمایز شده بود.
پنجشنبه، 14 فروردين 1399
زیباشناسی فیثاغورثی
فیثاغورثی‌ها از زیباشناسی به عنوان یک علم مستقل تصوری نداشتند. در نظر آنها هارمونی خصوصیتی از جهان است و آنها در چهارچوب جهان شناسی بدان می اندیشیدند.
پنجشنبه، 14 فروردين 1399
تاثیر اخلاقی موسیقی
اصل بنیادین فیثاغورثیان در رابطه با قدرت تأثیر موسیقی، ریشه در دین یونانی، یا به عبارت دقیق تر، ریشه در باورهای اورفئهای داشت.
پنجشنبه، 14 فروردين 1399
انعطاف پذیری معماری یونانی
مجسمه سازان کلاسیک آشکال زنده بدن انسان را به نمایش می‌گذاشتند، اما تلاش می‌کردند که نسبت‌های ثابت آن را پیدا کنند.
پنجشنبه، 14 فروردين 1399
مبانی هنرهای تجسمی یونان
معماری یونانیان عناصر خاصی را از ممالک و سرزمین‌های دیگر وام گرفته بود. به ویژه از مصر و سرزمین‌های شمالی.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
مفهوم شعر در فرهنگ یونانی
یونانیان تجربه زیباشناختی را همچون آفرینش هنری میدانستند و آن را از انواع دیگر آفرینش‌ها و تولیدات انسان دارای تفاوتی اساسی نمی‌دیدند
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
شعر و حقیقت
سولون شاعران را متهم میکرد که حقیقت را نمی گویند و از خودشان چیزی را جعل میکنند و در نتیجه دروغ می‌گویند.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
زیباشناسی شاعران دوران باستان
ویژگی کلی اندیشه‌های هومر درباره شعر اینست که در آن نشانه‌ای از حضور یک درک هنری خود سامان و مستقل وجود ندارد.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399