تنظیم کردن انتظاراتمان از زندگی
انتظارات ما از زندگی، یعنی خواسته‌ها و آرزوهای مادی در زندگی؛ یعنی چیزهایی را که دوست داریم، به دست آوریم و اموری که دوست نداریم، اتفاق نیفتند.
دوشنبه، 5 اسفند 1398
تفسیر عینی فقر و غنا
چه بسا فقیرانی که بی‌نیازند و ثروتمندانی که نیازمندند لذا بسیاری از فقیران، از توانگران بی‌نیاز‌ترند!
دوشنبه، 5 اسفند 1398
پیامدهای دل‌بستگی به دنیا
می‌توان در همین دنیای ناپایدار، راحت زندگی کرد؛ به شرط آنکه راه آن را بدانیم و یکی از راه‌های آن، دل نبستن به دنیاست.
دوشنبه، 5 اسفند 1398
اهتمام به آخرت، راهی برای رسیدن به بی‌نیازی و غنا
تصور نادرست و غیرواقعی مردم این است که همت گماشتن برای آخرت، موجب کم شدن روزی می‌شود و کوشیدن برای دنیا موجب افزایش آن می‌گردد.
دوشنبه، 5 اسفند 1398
معیارهای زهد و رغبت چیست؟
هر یک از امور پایدار و ناپایدار، همانند سکه، دورو دارند: یک روی سکه ناپایدار، لذت آنی و روی دیگر آن، محنت پایدار آینده است.
يکشنبه، 4 اسفند 1398
متعادل ساختن لذت‌جویی
اگر آدمی متوجه حقیقت ملک خدای تعالی بشود و آن ملکیت را نسبت به خود حساب کند، می‌بیند که خودش ملک مطلق پروردگارش است.
يکشنبه، 4 اسفند 1398
تنظیم رغبت‌های دنیوی
یاد مرگ، موجب تعدیل لذت‌گرایی می‌شود و به همین دلیل، موجب تعدیل واکنش‌های منفی می‌گردد.
يکشنبه، 4 اسفند 1398
واکنش‌های منفی انسان به موقعیت‌های خوشایند و ناخوشایند
افرادی که از خدا غفلت می‌کنند و همه چیز را در توانمندی خود و اسباب مادی می‌دانند و هیچ نقشی برای خدا قائل نیستند، به هنگام بلا و سختی که همه...
شنبه، 3 اسفند 1398
واکنش‌های منفی از نظر قرآن کریم (قسمت اول)
چون به مردم زیانی برسد، پروردگار خود را در حالی که به درگاه او توبه می‌کنند، می‌خوانند، و آن‌گاه که از جانب خود، رحمتی به آنان چشانید، به ناگاه،...
شنبه، 3 اسفند 1398
واکنش‌های منفی از نظر قرآن کریم (قسمت دوم)
دلیل این‌که حرص، موجب جزع در بلایا می‌گردد، «شر» ارزیابی کردن بلاهاست.
شنبه، 3 اسفند 1398
نیازمندی انسان به تکیه‌گاهی محکم
هر تکیه‌گاهی نمی‌تواند قابل اعتماد باشد. تقریبا همه انسان‌ها برای خود تکیه‌گاهی قرار میدهند؛ تفاوت آن‌ها در انتخاب تکیه‌گاه است.
شنبه، 3 اسفند 1398
واجب بودن صبر بر مؤمنان
اگر آدمی متوجه حقیقت ملک خدای تعالی بشود و آن ملکیت را نسبت به خود حساب کند، می بیند که خودش ملک مطلق پروردگارش است.
شنبه، 3 اسفند 1398
عاقبت‌اندیشی در اسلام
درک خیر بودن قضای الهی، متوقف بر نظام ارزیابی خیرگراست و نظام ارزیابی خیرگرا، متوقف بر فضیلت حزم و عاقبت‌اندیشی. بنابراین، برای شناخت و درک خیر...
شنبه، 3 اسفند 1398
شکرگزاری خداوند
بسیاری از کسانی که در مصیبت‌های فقدان، بی تاب می‌شوند و از خدا شکایت می‌کنند، چنین می‌پندارند که خداوند، به زور، آنچه را مال آنان و حق مسلم آنان...
شنبه، 3 اسفند 1398
دین اسلام، لذت ستیز نیست
به عنوان یک واقعیت، قضای الهی، همیشه مبتنی بر خیر است و خیر بودن، پایه رضامندی است و برای خیرباوری باید نظام ارزیابی خیرگرا داشته باشیم.
شنبه، 3 اسفند 1398
تکیه‌گاهی به غیر از خدا، انتخابی غلط
هیچ انسانی نیست که به تکیه‌گاه نیاز نداشته باشد. اگر انسان احساس کند که در زندگی، هیچ پشتوانه و تکیه‌گاهی ندارد، دچار احساس ناامیدی، ناکامی و...
شنبه، 3 اسفند 1398
تسلیم و پذیرفتن تقدیر
وقتی انسان بداند که مالکیت از آن خداوند است و او مالکیتی ندارد، از آنچه خداوند انجام می‌دهد، ناراضی نمی‌گردد.
شنبه، 3 اسفند 1398
مهم‌ترین مبانی دین‌شناختی (قسمت اول)
شادکامی، برنامه و نقشه راه می‌خواهد. کسی می‌تواند برنامه ارائه کند که از ماهیت انسان و شادکامی، باخبر باشد و از هوس پاک باشد، و این کسی جز خداوند...
جمعه، 2 اسفند 1398
مهم‌ترین مبانی دین‌شناختی (قسمت دوم)
انسان علاقه‌مند به سعادت و بهروزی، نیازمند شناخت مصالح و مفاسد است و امر و نهی خداوند حکیم می‌تواند بهترین راهنمای‌وی باشد.
جمعه، 2 اسفند 1398
عوامل رضا‌مندی در زندگی
انسان، از طلب خیر، خسته نمی‌شود، هر چه را که برای زندگی‌اش نافع ببیند، در طلبش بر می‌خیزد، و اگر شری به او برسد، بیش از اندازه دچار نومیدی و...
جمعه، 2 اسفند 1398