کرامت ذاتي انسان، از منظر حکمت متعاليه
مراعات دادگري نسبت به هر انساني لازم است، خواه آن شخص مسلمان باشد خواه نباشد... زيرا رعايت حقوق، آزادي، عدالت، مساوات، مواسات و مانند آن ......
چهارشنبه، 21 آبان 1393
حکمة المشرقية
در اين گفتار مراد ما بيان احوال و آثار شيخ الرئيس ابوعلي حسين بن عبدالله بن سينا ( 370 - 428 هجري ) و با بيان عقايد و آراء و روش تحقيق او در...
سه‌شنبه، 20 آبان 1393
قاعده مشرقيه « نور و ظلمت » و نظريه اشراقي « معاد »
« قاعده مشرقيه » مورد اعتقاد حکماي فارس و مبناي حکمت نوري ايشان که سهروردي درصدد احياء آن است، عبارت است از اصل نور و ظلمت؛ جايگاه اين قاعده...
سه‌شنبه، 20 آبان 1393
فضايل قرآني در حکمت متعاليه
امروز روز ملاصدرا و روز حکمت است و حکمت هم خير کثير است. يکي از فوايد اين روز آن است که بالاخره گفتار حکيمي مرور مي شود و بعضي مبادي حکمي بازگو...
دوشنبه، 19 آبان 1393
نظام اخلاقي قرآن از ديدگاه علامه طباطبايي
ارتباط تنگاتنگ اخلاق با اديان بخصوص اديان الهي و تأکيد اديان الهي بر اخلاق ، مسئله را بجايي رسانده که عده يي گمان کرده اند ميان دين و اخلاق اتحاد...
دوشنبه، 19 آبان 1393
امکان اخلاق متعاليه
اين عظمت ابن سيناست که مي دانست مسئله اخلاق چه واديي است و براي همين به آن نپرداخت. مبحث اخلاق بسيار مهم است. منشأ‌ اخلاق همان دين است؛ دين و...
دوشنبه، 19 آبان 1393
اخلاق و فصلي از علم الهي
خيلي خوشبختم که در اين مجلس چند کلمه يي در باب اخلاق بعنوان فصلي از علم الهي صحبت مي کنم. از درآمد بسيار خوبي که ايراد کردند بهره برديم. از بنياد...
دوشنبه، 19 آبان 1393
درآمدي بر فلسفه اخلاق متعاليه
من به همه مهمانان عزيز و فضلا و بويژه اساتيد محترم خير مقدم عرض مي کنم. امروز بر حسب تقويم، روز اول خرداد، روز ملاصدرا و روز حکمت است. اين روز...
دوشنبه، 19 آبان 1393
کتابشناسي اصول هندسه ي اقليدس، با تأکيد بر تحرير خواجه نصيرالدين طوسي (2)
به خطّ شکسته نستعليق سيّد محمّد باقر بن مرتضي طباطبايي يزدي حائري، کتابت: سده ي 13 هـ، کاغذ: فرنگي سفيد، 32 گ (46 ب- 77ب)، 17 س، اندازه ي متن:...
پنجشنبه، 15 آبان 1393
کتابشناسي اصول هندسه ي اقليدس، با تأکيد بر تحرير خواجه نصيرالدين طوسي (1)
کتاب اصول الهندسة و الحساب (اصول اقليدس) به جهت دقّت، ظرافت و اهميّت آن، بيش از دو هزار سال است که مورد توجّه، تدريس و تدرّس رياضيدانان و هندسه...
پنجشنبه، 15 آبان 1393
رويکرد خواجه ي طوسي به طبقه بندي علوم (3)
قبلاً به اين نکته اشاره نموديم که قطب الدين شيرازي در طبقه بندي خود از نمودار 1 خواجه تأثير پذيرفته است، اما اين تأثير به همين جا ختم نمي يابد....
پنجشنبه، 15 آبان 1393
رويکرد خواجه ي طوسي به طبقه بندي علوم (2)
با پذيرش سخن تفصيلي خواجه، بايد توجه داشت که در اين گونه طبقه بندي ها، تقارني ميان علوم اوائل و اواخر (يا فلسفي در برابر غير فلسفي يا مذهبي/...
پنجشنبه، 15 آبان 1393
رويکرد خواجه ي طوسي به طبقه بندي علوم (1)
طبقه بندي علوم در آثار فلاسفه ي يونان مطرح شده است، چنان که ارسطو علوم را به صناعي ( توليدي يا شعري )، عملي و نظري و علم نظري را به علم طبيعي،...
پنجشنبه، 15 آبان 1393
مباني ابن سينا در حدوث و قدم عالم و نقد اهل کلام (2)
در تفکر فيلسوفان يوناني، فاعليت الاهي وجود نداشت. يعني آنان موجودات جهان را محصول زمان و زمينه مي دانستند و پيدايش موجود را از عدم ناب، ممکن...
چهارشنبه، 7 آبان 1393
مباني ابن سينا در حدوث و قدم عالم و نقد اهل کلام (1)
ابن سينا در کتاب هايش از جمله در اشارات، تمامي يک نمط را به تبيين حدوث ذاتي و قدم زماني جهان و اثبات و توضيح مباني و مقدمات آن اختصاص داده است....
چهارشنبه، 7 آبان 1393
عليّت، از ابن سينا تا ملاصدرا
از ابن سينا که بگذريم با حوزه جديدي از عقايد و افکار در جهان اسلام روبه رو مي شويم که حال و هواي همگي، فاصله گرفتن از خردورزي و پناه بردن به...
دوشنبه، 5 آبان 1393
عليت از نظر ملاصدرا و پيروانش
با توجه به کميت بحث هاي ابن سينا، صدرالمتألهين، برخلاف فيلسوفان مسلمان ديگر، در عليت چنان به تفصيل بحث کرده که از نظر کميت، اگر بيش از ابن سينا...
دوشنبه، 5 آبان 1393
عليت از نظر ابن سينا
کار ابن سينا را در دو مرحله پي مي گيريم: يکي گزارش آنچه در آثار او درباره عليت وجود دارد. ديگري يک نگرش تحليلي در جهت تشخيص کارهاي اختصاصي ابن...
دوشنبه، 5 آبان 1393
عليت، تا پيش از ابن سينا
ابن سينا به فلسفه اسلامي، نظامي سنجيده و استوار بخشيده است. او تا امروز جايگاه خود را به عنوان برجسته ترين فيلسوف جهان اسلام حفظ کرده است. همه...
دوشنبه، 5 آبان 1393
عليت از نظر فارابي
پيش از مرگ فارابي ( ابونصر ) در سال 339 هجري، دو جريان فکري ديگر، در کنار معتزله پديد آمد؛ يکي بس ناکامياب بود و ديگري چنان کامياب که پس از حدود...
دوشنبه، 5 آبان 1393