عليت، بعد از فارابي تا ابن سينا
ميان فارابي (مرگ 339 هـ) و ابن سينا (مرگ 428 هـ) فاصله داريم در حدود يک قرن. در اين فاصله جريان هاي فکري گوناگوني پديد آمدند که برخي از آن ها،...
دوشنبه، 5 آبان 1393
عليت از نظر « کندي » نخستين فيلسوف اسلامي
در عصر زندگي کندي ( الکندي ) (مرگ 252 يا 260) افکار يونانيان به عربي ترجمه مي شد. اين کار را غالباً مسيحيان سرياني، به تشويق خلافت اسلامي به...
دوشنبه، 5 آبان 1393
عليت از نظر متفکران اسلام، از آغاز تا کندي
خردورزي که تفکر فلسفي، يکي از آثار و نتايج آن است، مورد تأييد و تأکيد دين اسلام است.هيچ يک از اديان موجود و شناخته شده جهان- جز اسلام- نه فقط...
دوشنبه، 5 آبان 1393
بررسي معناي اصالت وجود در آثار ملاصدرا
ما همگي موجوداتي انديشمند و داراي حواسّ متعدد و گوناگون هستيم و از همان آغاز که با جهان پيرامون خود روبه رو مي شويم، پديده هاي پيرامون را تشخيص...
يکشنبه، 4 آبان 1393
بررسي سابقه ي اصالت وجود ملاصدرا در انديشه هاي پيش از او
يعني اگر خواستار پيدايش جوجه باشيم، بايد تخم مرغي باشد؛ زمان بايسته نيز بگذرد تا اين جوجه پديد آيد. وگرنه امکان ندارد که بدون يک زمينه مناسب...
يکشنبه، 4 آبان 1393
مفهوم واژه ي وجود در حکمت متعاليه
وجود هر پديده اي همان هويت خارجي او است. بنابراين وجود هرچيزي، يک حقيقت جدا از ماهيت آن نيست. وقتي که پديده ها را ملاحظه مي کنيم، از آن ها دو...
يکشنبه، 4 آبان 1393
مفهوم واژه ي اصالت در حکمت متعاليه
اصيل در لغت و عرف، چيزي است که گوهر و نژاد نيک دارد و نجيب و ارجمند است. اين کلمه درباره انسان، اسب، خانواده، قوم و ملّت و نيز به معناي صادق...
يکشنبه، 4 آبان 1393
مفهوم واژه ي ماهيت در حکمت متعاليه
ماهيت از « ما هو؟ » اخذ شده است. « ما هو؟ » يعني « چيستي ». به اين معنا که هرگاه انسان بخواهد با ديدن پديده ها، آن ها را بشناسد، درباره آن ها...
يکشنبه، 4 آبان 1393
نقد و ارزيابي فلسفه اسلامي
در اين مطلب به نقد و ارزيابي « فلسفه اسلامي » مي پردازيم. آيا تفکري مي تواند، ديني باشد و در عين حال فلسفي هم باشد؟ آيا چيزي به نام فلسفه اسلامي...
چهارشنبه، 30 مهر 1393
فلسفه از نظر سهروردي
او در تلويحات همان تعريف معروف را براساس موضوعيت « وجود مطلق » مطرح مي کند و در المشارع و المطارحات، همان مطالب را تکرار کرده است. در لمحات...
چهارشنبه، 30 مهر 1393
تعريف فلسفه از نظر ملاصدرا
صدرا نيز در تعريف، موضوع و مسائل حکمت بحث کرده است. از آنجا که پس از وي، حکمت متعاليه او تاکنون، به عنوان حکمت برتر از مکتب هاي مشائي و اشراقي...
چهارشنبه، 30 مهر 1393
فلسفه از منظر ابوالبرکات بغدادي ( م. 547هـ )
معرفت انسان، نخست به پديده مرکب تعلّق مي گيرد (مثلاً ما انسان را مي شناسيم)، سپس به شناخت مبادي و علل آن مي پردازيم. اما بايد توجه داشت که معرفت...
چهارشنبه، 30 مهر 1393
فلسفه در نظر ابن سينا
ابن سينا (مرگ 428هـ) به تفصيل درباره ي تعريف فلسفه بحث کرده است؛ اما نه در همه کتاب هايش. او الاهيات اشارات را با عنوان « درباره وجود و علّت...
چهارشنبه، 30 مهر 1393
تعريف فلسفه از منظر ابونصر فارابي
فارابي (مرگ 339هـ) دومين شخصيت در تاريخ فلسفه اسلام، چندان به تعريف فلسفه و مسائل مربوط به موضوع، قلمرو، هدف و روش آن، نپرداخته است. به گونه...
چهارشنبه، 30 مهر 1393
تعريف فلسفه از منظر يعقوب بن اسحق کندي
به اين معنا که فلسفه، جامع دانش ها و در عين حال نتيجه و محصول دانش هاي ديگر است. کندي اين تعريف ها را از ديگران نقل مي کند. او در بزرگ ترين و...
چهارشنبه، 30 مهر 1393
نقدي بر قاعده ي الواحد و اصل سنخيت
نويسنده ي محترم در مقاله ي مزبور، سعي در نقد و تضعيف قاعده الواحد داشته است؛ به اين شکل که، اول تصويري نادرست و نامطلوب از قاعده ارائه کرده و...
دوشنبه، 28 مهر 1393
نقد تفکيکي انگاري ملاصدرا
بر اساس يکي از ديدگاه هاي طرح شده، روش شناسي ملاصدرا در حکمت متعاليه تفکيکي است. مدعاي اين نظرگاه اين است که ملاصدرا در سير تحول روشي خود از...
يکشنبه، 27 مهر 1393
نقش نظريه افلاک در آراء فيلسوفان اسلامي
يکي از مسلّماتي که در برخي از مباحث و آراء فيلسوفان مسلمان، نقش برجسته يي ايفا کرده است، نظريه افلاک با محوريت زمين مي باشد. اين نظريه، تأثيرات...
يکشنبه، 27 مهر 1393
نظريه افلاک و تأثير آن بر فلسفه اسلامي
به نظر فيلسوفان اسلامي، مباحث طبيعي ( طبيعيات ) به مثابه اصول موضوعه، در علم الهي استفاده مي شود. برخي از مباحث مابعدالطبيعه، تحت تأثير علم تجربي...
يکشنبه، 27 مهر 1393
کوششي در بازسازي انديشه ي ابوالعباس ايرانشهري
با تمامي تُنُک مايگي ما نسبت به زندگي و انديشه ي ابوالعباس محمد بن محمد ايرانشهري نيشابوري و با انتباه به همان مدارک ناچيزي که درباره ي او باقي...
شنبه، 26 مهر 1393