تجربه‏اى عقلى و حكیمانه از زندگى سیاسى خواجه نصیر
خواجه نصیر الدین طوسى فیلسوفى واقع گرا و حقیقت گراست. وى حكمت و فلسفه را از آن جهت مى‏خواهد كه نفس انسان، كمال و سعادت خود را در اتصاف و تخلق...
جمعه، 11 ارديبهشت 1388
خواجه نصير، بزرگترين متكلم شيعي‌
دكتر موسي ملايري، عضو هيات علمي و مدير گروه معارف اسلامي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركز است. با ايشان در رابطه با خواجه نصير گفتگويي انجام...
جمعه، 11 ارديبهشت 1388
آشنایی با مکتب شیراز
پس از رحلت غياث‏الدين منصور، به علت اوضاع و احوال سياسي و برخوردهاي اعتقادي و قويتر شدن حكومت مركزي صفويه، جمع شدن علما و دانشمندان در پايتخت...
شنبه، 29 فروردين 1388
طبقه بندی حکمای اسلامی بر اساس سیر تاریخی توسط استاد مطهری
طبقات فلاسفه، به ترتیبی که ما بدست آورده ایم، یک سلسله منظم و مرتب و بدون وقفه است و نشانه یک فرهنگ مستمر است. همچنانکه نظیر آنرا در فقه و حدیث...
شنبه، 15 فروردين 1388
فلسفه اسلامى؛ هستى و چيستى 5
نخست, بايد به رفع اين شبهه پرداخت كه فلسفه بيش از يك ماهيّت ندارد; ولى اصناف و افراد متعدّد دارد. فلسفه, با توجه به تعريف هاى مختلفى كه دارد,...
دوشنبه، 5 اسفند 1387
فلسفه اسلامى؛ هستى و چيستى 4
پرسش اول درباره چيستى فلسفه است و طبعاً پرسش دوم بايد اين باشد كه فلسفه دينى و يا اسلامى چيست; و در ادامه, اين پرسش مطرح مى شود كه فلسفه اسلامى...
دوشنبه، 5 اسفند 1387
فلسفه اسلامى؛ هستى و چيستى (2)
بنا به نظر شما, جدا كردن فلسفه از اسلام و الاهيات, مايه رشد هر دو آنها مى شود. امّا به واقع چرا نبايد فلسفه خالص را به هيچ دينى منسوب كرد؟ به...
دوشنبه، 5 اسفند 1387
فلسفه اسلامى؛ هستى و چيستى (1)
فلسفه اسلامى, تقريباً يك مفهوم بدون مصداق است و بر همين اساس, در ادامه به چند نكته اشاره و تأكيد مى كنم و سپس به ادله اين مدعا مى پردازم. الف)...
دوشنبه، 5 اسفند 1387
فلسفه
در تعریف فلسفه اختلاف نظر فراوانی وجود دارد. یک علت این اختلاف تعاریف، آن است که موضوع فلسفه که زمانی علم علوم و جامع کلیه معارف انسانی بود تغییر...
شنبه، 3 اسفند 1387
آشنايي با معنا و مفهوم فلسفه در اسلام
در پرتو قرآن و حديث که اصطلاح حکمت در هر دوي آنها به کار رفته است، صاحب نظران مسلماني که وابسته به مکاتب فکري مختلف هستند، طي سالهاي متمادي درصدد...
سه‌شنبه، 15 بهمن 1387
تنديس‌هاي نور
از نيمه نخست سده چهارم هجري قمري تاريخ سوم سده ششم قمري در حوزه فلسفي، 4 رهيافت سياسي و به تعبيري 4 پارادايم سياسي در تمدن اسلامي مطرح شد كه...
يکشنبه، 1 دی 1387
شيخ اشراق شيخ شهيد
شهاب‌الدين‌ابوالفتوح يحيي بن حبش‌بن‌اميرك سهروردي‌، در 549 ق. ‌در سهرورد در اطراف شهر زنجان امروزي به‌دنيا آمد. بعدها در مراغه‌نزد مجدالدين‌جيلي‌رفت‌و...
پنجشنبه، 28 آذر 1387
آشنايي با معنا و مفهوم فلسفه در اسلام
در پرتو قرآن و حديث که اصطلاح حکمت در هر دوي آنها به کار رفته است، صاحب نظران مسلماني که وابسته به مکاتب فکري مختلف هستند، طي سالهاي متمادي درصدد...
شنبه، 18 آبان 1387
ابن سینا و فلسفه سیاسی
ابوعلي حسين‌بن عبدالله‌بن سينا 370 - 428ق بزرگ‌ترين فيلسوف مشايي و درخشنده‌ترين نام در تاريخ علم و فكر و طب در جهان اسلا‌م است. او در روستاي...
پنجشنبه، 16 آبان 1387
بررسى آراى فلسفى امام خمينى «ره» (3)
اين اعدام تخت بلقيس، اعدام مطلق نيست تا مشكل اعاده معدوم مطرح گردد، بلكه اعدام به معناى ادخال تحت اسماء باطنى است كه مناسب آن مى باشد، و ايجاد...
پنجشنبه، 16 آبان 1387
بررسى آراى فلسفى امام خمينى «ره» (2)
فلاسفه مشاء پيش از ملاصدرا تنها تشكيك عامى را پذيرفته و تشكيك خاصى را متوجه بوده، اما آن را انكار مى كردند؛ همان گونه كه در ابتداى نمط چهارم...
پنجشنبه، 16 آبان 1387
بررسى آراى فلسفى امام خمينى«ره» (1)
حضرت امام خمينى فيلسوفى كامل و متضلع است كه تبّحر و خبرويت او در حكمت متعاليه زبانزد خاص و عام بوده است. در (آينه دانشوران) آمده است: (از متخصصين...
پنجشنبه، 16 آبان 1387
فلسفه اسلامي در دوران جديد
امروزه در کشور ما به فلسفه اسلامي کمتر توجه مي شود ، در حالي که استقبال از فلسفه هاي غربي رو به افزايش است . چه دلايل وعواملي را در اين وضعيت...
سه‌شنبه، 14 آبان 1387
شيوه ی فلسفيدن كربن
به نظر مى رسد، كربن هم سنت گرا بوده و هم معنوى انديش. معنوى كه به هر حال بوده است و سنت گرايى او را هم از آثارش مى توانيم بفهميم. در واقع فكر...
دوشنبه، 13 آبان 1387
نيشيدا كيتارو، روشنگرى برشالوده تجربه شرقى
نيشيدا كيتارو (nishida kitaro) مهمترين و تأثيرگذارترين فيلسوف ژاپن در قرن بيستم بود. كارهايش را از چند جهت راهگشا دانسته اند: او رشته فلسفه را...
شنبه، 19 مرداد 1387