حکمت و فلسفه چيست؟
مى توان فلسفه را ـ كه «حكمت» نيز ناميده مى شود ـ همان «معرفت» و شناخت بشرى از هستيها دانست، و تقريباً در تمام تعريفهايى كه از فلسفه يا حكمت شده...
شنبه، 27 فروردين 1390
رسالت فيلسوف در دنياي معاصر
خداوند خرد بخش خردآفرين را سپاس مي‌گوئيم که به ما توفيق داد که بنام و ياري او و بانگيزه جستجوي حکمت و حقيقت در اينجا گردآئيم و در جهاني پر آشوب...
شنبه، 27 فروردين 1390
فلسفه ايراني، نقش مغان در تاريخ فلسفه
بايد ديد كه اين تمدن گسترده و خيره كننده، و آن فلسفه و علوم، چگونه از مشرق به مغرب رفته و به يونان رسيده است. تمدن و آداب زندگى و رسوم عرفى را...
شنبه، 27 فروردين 1390
حکمت و فلسفه اسلامي (3)
اين هر دو كلمه داراى معانى چندى مى باشند و هريك را بايد لفظ مشتركى به حساب آورد كه گاه داراى معانى متضاد است. عرفان را اگر جهانبينى مبتنى بر...
شنبه، 27 فروردين 1390
حکمت و فلسفه اسلامي (2)
برخلاف معتزله، كلام شيعى تأثيرى چندان از ورود فلسفه و منطق بخود (جز ورود برخى اصطلاحات يونانى) نپذيرفت و از بركت و يارى احاديث ائمه اهل بيت(ع)...
شنبه، 27 فروردين 1390
حکمت و فلسفه اسلامي (1)
با ظهور اسلام (610م) و نزول قرآن، علاوه بر عقيده توحيدى كه با شرك و چندگانه پرستى بشدت بمقابله برخاسته بود، جهان بينى جديدى به مؤمنان و مسلمانان...
شنبه، 27 فروردين 1390
زندگى و انديشه هاى عرفانى ابونصر سراج طوسى (4)
از ديگر اعتقادات سراج اين است كه روح متنعم به تنعم بدن و متعذب به عذاب بدن است و با بدنى كه از آن خارج شده محشور مى شود و همچنان كه بدن طعم مرگ...
سه‌شنبه، 9 فروردين 1390
زندگى و انديشه هاى عرفانى ابونصر سراج طوسى (3)
سراج در فصل مربوط به «صدور الكتب و الرسائل» ابتداى بعضى از اين نامه ها را ذكر مى كند[144] ولى اطلاعاتى از اين نامه ها نمى دهد. ظاهراً جنيد نامه...
سه‌شنبه، 9 فروردين 1390
زندگى و انديشه هاى عرفانى ابونصر سراج طوسى (2)
از بعضى منابع به دست مى آيد كه ابونصر خود سرسلسله بعضى فرقه هاى صوفيه بوده است. در مجموعه خطى فتوت نامه حاجى بابا طوسيه لى، ابونصر سراج پير سراجان...
سه‌شنبه، 9 فروردين 1390
زندگى و انديشه هاى عرفانى ابونصر سراج طوسى (1)
ابونصر سراج طوسى، از شخصيت هاى بزرگ دوره كلاسيك است كه با نوشتن كتاب اللمع فى التصوف توانست نام خود را در دنياى تصوف ماندگار كند. متأسفانه درباره...
سه‌شنبه، 9 فروردين 1390
او يک خيابان نيست، يک دنياست
از خيابان نوفل لوشاتو که به سمت غرب برويد، در ميانه هاي خيابان، خيابان فرعي و عمود قرار دارد که نام روي تابلوي آن کمي براي عموم تعجب بر انگيز...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
بحث در فلسفه اسلامي
فلسفه اسلامي مدتها مورد ترديد بود، گروهي چنين فلسفه اي را انکار مي کردند و گروهي اثبات. اين ترديد در تمام طول قرن نوزدهم همچنان برجاي بود. منکران...
پنجشنبه، 20 آبان 1389
نگاه راهبردي خواجه نصير به حكومت
ترسيم راهبردها همانند انديشه ورزي و تبيين مسائل يكي از اهداف مهم حكومت است كه در جهت پيشبرد و بسط كارآمدي آن ضروري است. خواجه نصيرالدين طوسي...
پنجشنبه، 3 تير 1389
تثبیت دینی بودن همه دانش‌ها به برکت فلسفه مطلق الهی
حمد ازلی خدای سبحان را سزاست که حکمت را خیر کثیر نامید; تحیّت ابدی، پیامبران الهی را رواست که سرای حکمت را با مِفتاح حضرت ختمی نبوّت ( صلی الله...
سه‌شنبه، 11 خرداد 1389
آیا فلسفه اسلامی داریم؟ (2)
همان‏طور که قبلاً نیز اشاره کردیم، ممکن است در موضوعاتی هستی‏شناختیْ دین حکمی مخالف حکم عقل داشته باشد؛ یعنی، دین فلسفه را تخطئه کند. در چنین...
دوشنبه، 20 ارديبهشت 1389
آیا فلسفه اسلامی داریم؟ (1)
این‏که عنوان «فلسفه اسلامی» صرفا یک نام است یا توصیفی است حقیقی، مسئله‏ای است در خور بحث. در این مقاله، ابتدا مجموعه‌‏ای که تحت این عنوان شناخته...
دوشنبه، 20 ارديبهشت 1389
معنا و مفهوم فلسفه در اسلام
حقيقت فلسفه چيست؟ چه تعريفي از آن مي توان ارائه داد؟ و ميان فلسفه و ديگر علوم چه نسبتي برقرار است؟ سؤال در خصوص «چيستي فلسفه» از دير زمان مورد...
شنبه، 4 ارديبهشت 1389
كاشف قاره هاي معنوي
اشاره:‌ هانري کربن به دليل توجه ويژه به معارف اشراقي و عرفاني اسلامي و نيز معرفي برخي بزرگان ايراني در سطح جهان،از اهميت خاصي برخوردار است. دكتر...
پنجشنبه، 9 مهر 1388
زندگی نامه ی حكيم جهانگير خان قشقايي رحمت الله علیه(2)
آيت الله جهانگير خان قشقايي در علوم نقلي و عقلي، به ويژه در حكمت به مرحلة كمال رسيد و در مدرسة صدر[1] به تدريس پرداخت. بزرگان از اهل علم و ادب...
سه‌شنبه، 23 تير 1388
زندگی نامه ی حكيم جهانگير خان قشقايي رحمت الله علیه(1)
جهانگير خان قشقايي در سال 1243 هـ . ق. در خانواده‌اي تحصيل كرده به دنيا آمد. پدرش محمد خان نام داشت و از ايل قشقايي، طايفة دره شوري، تيره جانبازلو...
سه‌شنبه، 23 تير 1388