تاریخ عرفای اسلامی
در جهان اسلام، عالیترین صورت معرفت هرگز یک «علم» خاص نبوده که در سطح علم بشری باقی بماند، بلکه «حکمت» بوده است که در آخرین تحلیل به معنی عرفان...
شنبه، 17 فروردين 1392
عرفان اسلامی در هند
مقاله پیش رو به دوره های سه گانه عرفان اسلامی و ظهور عارفان مسلمان در شبه قاره هند می پردازد . هر چند عرفان اسلامی در دوره نخست خود در سرزمین...
دوشنبه، 28 اسفند 1391
مقایسه ختم ولایت از نگاه قیصری و حکیم قمشه ای
از بحث های مهم مکتب ابن عربی، بحث کیستی ختم ولایت است. شارحان مکتب ابن عربی، به ویژه قیصری و حکیم قمشه ای، هر کدام با دلایلی به ارائه نظریه پرداخته...
دوشنبه، 28 اسفند 1391
امر‌بین‌الامرین در اندیشه ابن عربی
ابن عربی به لحاظ «سر‌القَدَر» جبر را و به لحاظ «سرّ‌سرّ‌القَدَر» تفویض را نفی می کند. به عقیدۀ او هر کاری از جهت ایجاد و اظهار، به خدا برمی گردد...
دوشنبه، 28 اسفند 1391
خلود عذاب در مکتب ابن عربی
ابن عربی منکر خلود در جهنم و جاودانه بودن عذاب ظاهری و باطنی نیست. اگر وی، از قطع عذاب و حدوث نعمت برای اهل آتش (جاودانگان در جهنم) سخن می گوید،...
دوشنبه، 14 اسفند 1391
چند سؤال مهم از علامه جعفری
زبان فارسی از نظر من بسیار شیرین و عالی می‌باشد، اگر چه خوب نمی‌توانم صبحت نمایم. ولی در زمینة ادبیات فارسی، اشعار جنید عراقی را مطالعه نموده‌ام.
شنبه، 21 بهمن 1391
سنت های عرفانی قرآن کریم و بازتاب آن در متون عرفانی
یکی از مباحث مهم علوم قرآنی، بحث «سنت های قرآنی» است و سنت همان راهی است که در جمیع زمانها به گونه واحدی طی می شود و به عبارتی بیان تأکیدی نوعی...
چهارشنبه، 13 دی 1391
ریشه های عرفان از دیدگاه زبانشناسی
دیدگاه های فلسفی در طول تاریخ منجر به پیدایش نحله های مختلفی در دنیای زبانشناسی شده است، چامسکی رهیافت عقلگرایانه دکارتی و افلاطونی و دیدگاه...
چهارشنبه، 13 دی 1391
مسیحیت و عرفانی
عرفان از جمله واژه هایی است که در جهان مسیحیت همراه با ابهام و غموض می باشد. عرفان به منزله ی نماد است و در واقع این نقطه نظرها نوعی کنایه، اشاره...
چهارشنبه، 29 آذر 1391
احمد غزالی و «عشق محض»
ابن داود اصفهانی که چنانکه از نامش پیداست اسلافش ایرانی بوده اند ( وی در سال 297 هجری/909 میلادی در سن چهل و دو سالگی در گذشت)، کتابی به زبان...
دوشنبه، 10 مهر 1391
عارف بر سر دار
1. حلاج، بی شک از مهمترین شخصیتهای عالم تصوف است. واقعه ی تأثر آور زندانی شدن و محاکمه ی او در بغداد، و پس از آن، قربانی شدن و شهادت وی بعلت...
دوشنبه، 10 مهر 1391
حکیم ترمذی
حکیم ترمذی، ( ابوعبدالله محمد بن علی الحسن، یا علی الحسین) در قرن سوم هجری ( نهم میلادی) می زیست. تاریخ صحیح تولد و مرگ او معلوم نیست حتی مشخصات...
دوشنبه، 10 مهر 1391
جنید خراز
جنید ابوالقاسم محمد بن الجنید الخراز، ایرانی الاصل در نهاوند به دنیا آمد و در همه ی عمر در عراق یا بعبارت بهتر، در بغداد متوطن بود و در آنجا...
دوشنبه، 10 مهر 1391
ابویزید بسطامی
ابویزید طیفوربن عیسی بن سروشان بسطامی، نیاکانش زردشتی بودند سپس پدر بزرگش سروشان به اسلام گروید. ابویزید قسمت اعظم عمر را در شهر بسطام واقع در...
دوشنبه، 10 مهر 1391
آغاز تصوف
در علم اشتقاق معمول، کلمه ی صوفی از کلمه ی عربی «صوف» به معنی «پشم»، مشتق گردیده است. این کلمه اشاره ای به عادت صوفیان است که با پوشیدن جامه...
دوشنبه، 10 مهر 1391
اسماعیلیه و تصوف
آثار و متون سنت اسماعیلیه ی الموت نشان می دهد که چگونه معرفت عملی و تجارب تصوف، بروبار امامت است و در عین حال چگونه امامت با چنین تجربه ای ملازمه...
يکشنبه، 9 مهر 1391
شناخت عرفانی در فلسفه اسلامی
ملاصدرا با توضیح مسلمیات عرفان، بین آن و عرفان اشراق اقتران و تقاربی اساسی نشان می دهد به این معنی که مسلمیت شهود نبوی و ادراکات مافوق احساس...
يکشنبه، 9 مهر 1391
شناخت عرفانی در اسلام
بین شناخت عرفانی فلسفه ی نبوی و پدیده ی کتاب مقدس « کتاب منزل»، رابطه ای اساسی برقرار است. از نظر فکر فلسفی، در مهد امت «اهل الکتاب»، مسأله ی...
يکشنبه، 9 مهر 1391
حقیقت و شریعت در اسلام
در غرب معمولاً چنین شایع است که در قرآن هیچ مطلب صوفیانه و فلسفی موجود نیست و فیلسوفان و صوفیان چیزی از آن اقتباس نکرده اند. اما مسأله ی مورد...
يکشنبه، 9 مهر 1391
موضوع مبانی تأویل عرفانی(4)
جناب کاشانی بعد از اینکه به تفاوت میان تفسیر و تأویل می پردازد کتاب ارزشمند تأویلات را –نه تفسیر- بلکه ارائه الگوی «تأویل» برای اهل ذوق می داند.
پنجشنبه، 16 شهريور 1391