نكاتى چند درباره ابن عربى (1)
شخصيت متناقض محيى الدين بن عربى از حدود هشتصد سال پيش كه وى به نشر انديشه هاى خود مشغول بوده است، تا عصر حاضر و بايد گفت تا آينده، مورد تحسين...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
نكاتى چند درباره ابن عربى (2)
متفكرانى مانند امام خمينى(رحمت الله علیه) و شهيد مطهرى(رحمت الله علیه) كه اعتقادات مردم را موروثى و تابع محيط مى دانند (وسخنانشان دراين باب درمقاله...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
ترجمه و تحریر جامی از خمریه ی ابن فارض
پیوند و داد و ستد و تاثیر و تأثر دو زبان و فرهنگ عربی و فارسی که از همان روزگار انگیزش نبی اکرم صلی الله علیه و آله- به پیمبری و حتی دیر زمانی...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
ابن عربی بنیانگذارجهان بینی عرفانی (3)
مروجین عقاید ابن عربی به علت اهمیت مطالب فصوص الحکم و تاثیرآن درآرای صوفیه معاصر ابن عربی و عرفای بعد از او ،بالغ بر120شرح فارسی و عربی بر آن...
دوشنبه، 17 آبان 1389
ابن عربي بنيانگذار جهان بيني عرفاني (2)
ابن عربي آثارزيادي دارد .به راستي مي توان ازايشان به عنوان يکي از پرکارترين و پرمايه ترين نويسندگان ماه نام برد .«ابوالعلاعنيفي »درمقدمه تعليقات...
دوشنبه، 17 آبان 1389
ابن عربي بنيانگذارجهان بيني عرفاني (1)
عرفان يک حوزه مستقل معرفتي است که با روش کشف و شهود به بررسي انسان و جهان مي پردازد و غايت اصلي آن شناخت حق و اسما و صفات اوست .عارف نيز کسي...
دوشنبه، 17 آبان 1389
معاد جسماني از ديدگاه ابن عربي
دراين مقاله، ضمن بيان اصول ومباني عرفان ابن عربي در زمينه معاد جسماني، بر اين نکات تأکيد شده است:1- انسان موجودي مجردي است که همواره و در هريک...
شنبه، 15 آبان 1389
ابن‌عربي و جبر و اختيار (1)
جبر و اختيار همواره از مسائل مهم و بحث‌انگيز عقيدتي مسلمانان است که به لحاظ تاريخي، ريشه‌هاي آن را در قرآن و سنت مي‌توان يافت. اين مسئله در همان...
چهارشنبه، 13 مرداد 1389
ابن‌عربي و جبر و اختيار (2)
به لحاظ ايجادي فعل شرکت نمي‌‌پذيرد؛ زيرا فعل تنها يک ايجاد ‌‌دارد و آن هم انحصاراً به حق باز مي‌‌گردد. اما به لحاظ غيرايجادي، ابن‌عربي اشتراک...
چهارشنبه، 13 مرداد 1389
خير و شر در مکتب ابن عربي
مسئله شر، هنوز دشوارترين مسائل در حوزه مطالعات ديني است. اين موضوع در انديشه بشري، پيشينه درازي دارد، ولي درعرفان نظري، سابقه آن به محي الدين...
سه‌شنبه، 4 خرداد 1389
اعيان ثابته يا ثابتات ازلي
در اين مقاله، به بررسي تطبيقي دو آموزه ي اعيان ثابته در عرفان اسلامي و ثابتات ازلي در كلام معتزله مي پردازيم. تبيين و تعريف اعيان ثابته و ثابتات...
سه‌شنبه، 4 خرداد 1389
بررسی طبقات پیر هرات
در قرن پنجم هجری، به تدریج آثار عرفانی عرضه شدند و مورد ارزیابی قرار گرفتند. یکی از نخستین جوانه های این فرآیند پدیدار شدن تذکره های صوفیانه...
سه‌شنبه، 4 خرداد 1389
حقيقت «طي الارض» از منظر امام خميني(ره)
مسئله ي طي الارض به عنوان يک کرامت و امر خارق العاده تلقي مي شود که در نظر عرفاني حضرت امام (ره) از اقتضائات برخواسته از مراتب کشف صوري عرفاني...
سه‌شنبه، 4 خرداد 1389
سلسله مراتب هستى در مكتب ابن‌عربى (2)
حضرت پنجم مرتبة انسان كامل است كه جامع جميع مراتب الاهى و كَونى و تمام تنزلات وجود است. از اين مرتبه به «كون جامع» تعبير مى‌شود. در ميان موجودات...
شنبه، 1 خرداد 1389
سلسله مراتب هستى در مكتب ابن‌عربى (1)
تصوف و عرفان اسلامى با ظهور ابن‌عربى در قرن هفتم هجرى وارد مرحلة تازه‌اى شد. بعد از وي، قونوى به دليل توان فلسفى و نيز به بركت مشاهدات عميق عرفانى‌اش،...
شنبه، 1 خرداد 1389
رساله اى از آخوند ملاحبیب الله شریف کاشانى (ره)
مرحوم آیةاللّه العظمى ملّاحبیب اللّه شریف کاشانى، فرزند عالم جلیل القدر ملّاعلى مدد ساوجى است. پدر بزرگوارِ وى از علماى بزرگ و از شاگردان مرحوم...
پنجشنبه، 19 فروردين 1389
تقوا از دیدگاه امام خمینی (ره)
بدان از عزیز که چنانچه از برای این بدن صحت و مرضی است و علاج و معالجی، برای نفس انسانی و روح آدمیزاده نیز صحت و مرض و سقم و سلامتی و علاج و معالجی...
سه‌شنبه، 10 فروردين 1389
ایمان از دیدگاه امام خمینی (ره)
بدان که «ایمان» غیر از علم به خدا و وحدت، و سایر صفات کمالیه ی ثبوتیه و جلالیه و سلبیه، و علم به ملائکه و رسل و کتب و یوم قیامت است. چه بسا کسی...
سه‌شنبه، 10 فروردين 1389
توکل از دیدگاه امام خمینی (ره)
مردم در معرفت ربوبیت ذات مقدس بسی مختلف و متفاوت اند ، عامه ی موحدین... به حسب لقلقه ی لسان گاهی می گویند مقدر امور حق است و همه چیز در تحت تصرف...
سه‌شنبه، 10 فروردين 1389
رضا از دیدگاه امام خمینی (ره)
بدان که رضا عبارت است از : خوشنودی بنده از حق - تعالی شأنه- و اراده ی او و مقدرات او . و مرتبه ی اعلای آن، از اعلا مراتب کمال انسانی و بزرگتر...
سه‌شنبه، 10 فروردين 1389