عرفان و مفاهیم عرفانی در گلشن راز
از نظر اهل عرفان و از جمله شبستری بزرگ‌ترین مانع سیر و سلوک انسان گرفتار آمدن او در حجاب خود است و سالک باید بکوشد تا با توبه از گناهان خود را...
يکشنبه، 23 بهمن 1390
شبستري و ميراث سنت‌های عرفاني
تاريخ عرفان و تصوف از قرن هفتم به بعد همواره تحت تأثير دو چهره شاخص و شخصيت بزرگ كه به سان دو قله بلند در افق تفكر معنوي جلوه‌گري می‌کنند، بوده...
يکشنبه، 23 بهمن 1390
از یک نظرش جمله وجودم همه جان کرد
ظاهرا مرموزترین مقطع زندگی مولانا چیستان دیدار او با شمس است. به راستی در این دیدار چه جذب و انجذابی رفت و چه رقیه و فسونی ساخته و پرداخته شد...
شنبه، 26 آذر 1390
یقین قرآنی و تیقّن عرفانی
دانش اهل علم همچون دانش متکلمان و فقیهان به قرآن دانشی از سنخ دانش انبیاء و اولیاء نیست، بلکه علمی است نظری که محتاج به طلب و کسب است. در نظر...
شنبه، 26 آذر 1390
شاخصه های عرفان اصیل اسلامی از نگاه امام خمینی (ره)
یکی از ابعاد شخصیتی حضرت امام(ره) که در حجاب چهره سیاسی ایشان قرار گرفت، و در نتیجه چنانچه بایسته است بر نسل معاصر آشکار نشد، چهره عرفانی ایشان...
شنبه، 14 آبان 1390
آیا « انا الحق » گفتن حلاج ، شرک و یا دعوی خدایی بود؟
لاج در ترانه های عاشقانه اش ، بیش از هر عارف دیگری ، درجه فهم خویش را از جایگاه انسان در آفرینش بصورت کاملا واضح نشان داد و تئوری خود را ، بر...
دوشنبه، 24 مرداد 1390
تفسیری از حاج اسماعیل دولابی
تفسیر این بیت حافظ این است که سه ماه رجب و شعبان و رمضان فصول اهل محبت است . سه ماه کافی است تا نه ماه دیگر را شراب صافی طی کنی و برای مقصد نهایی...
سه‌شنبه، 28 تير 1390
شبستري و معرفت عارفانه (3)
شيخ شبستر بعد از برشمردن نارسائي ها و کاستي هاي طريقه ي استدلال در شناخت حق و ناکامي هايش در وصول به حقيقت مطلق در ابياتي چند به ذکر لغزش گاه...
شنبه، 18 تير 1390
شبستري و معرفت عارفانه (4)
در اين ابيات و ابياتي که خواهد آمد شاعر به تبيين محدوده قلمرو آفاق مي پردازد و صاحب فکر نکو را دعوت مي کند تا بندهاي زندان عالم طبع را از دست...
شنبه، 18 تير 1390
شبستري و معرفت عارفانه (2)
شيخ شبستر بعد از اينکه به تعريف و تبيين تفکر در دو مشرب عرفاني و برهاني مي پردازد و تفکر در مشرب عرفاني را سير الي الله و سير في الله و سير بالله...
شنبه، 18 تير 1390
شبستري و معرفت عارفانه (1)
آثار عرفاي بزرگ اسلام بيانگر اين حقيقت مي باشد که دو عنصر « معرفت» و « محبت» نقش مهمي هم در شکل گيري و هم در مرزبندي اين آثار وزين داشته اند...
شنبه، 18 تير 1390
جهان محسوس نمادي از حق است
از نگاه ابن عربي حق داراي دو جنبه مخفي و متجلي است. به همين نسبت دعوت پيامبر اسلام(ص) داراي دو ويژگي تنزيهي و تشبيهي است. تنزيه همان تصديق به...
دوشنبه، 13 تير 1390
لقاءالله از ديدگاه روح‌الله
امام خمينى(رحمة الله علیه) در ضمن شرح حديث 28 از كتاب ارزشمند چهل حديث، با بيانى زيبا و شيوا، اما به اجمال و اختصار به شرح اين مهم پرداخته‌اند....
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
انسان كامل در فصوص و مثنوى (3)
اصطلاح «كلمه» حتى يكبار هم در مثنوى ديده نمى شود (رك از دريا به دريا / فرهنگ واژه نماى مثنوى) وضع و حال اصطلاح حقيقت محمدى نيز چنين است. اما...
شنبه، 27 فروردين 1390
انسان كامل در فصوص و مثنوى (2)
حقيقت محمدى، نامى است از نام هاى متعدد فيض مقدس يا وجود منبسط بر اعيان. عرفاى تابع ابن عربى، براى اين مفهوم، لااقل 23 نام گوناگون وضع كرده اند...
شنبه، 27 فروردين 1390
انسان كامل در فصوص و مثنوى (1)
انسان كامل از اصطلاحات كليدى عرفان نظرى است. بنابر نظر اهل عرفان انسان كامل علت غايى خلقت; سبب ايجاد و بقاى عالم; اسم جامع الهى; واسطه ميان حق...
شنبه، 27 فروردين 1390
زندگى و اندیشه هاى عرفانى ابونصر سراج طوسى (4)
از دیگر اعتقادات سراج این است که روح متنعم به تنعم بدن و متعذب به عذاب بدن است و با بدنى که از آن خارج شده محشور مى شود و همچنان که بدن طعم مرگ...
سه‌شنبه، 9 فروردين 1390
زندگى و اندیشه هاى عرفانى ابونصر سراج طوسى (3)
سراج در فصل مربوط به «صدور الکتب و الرسائل» ابتداى بعضى از این نامه ها را ذکر مى کند[144] ولى اطلاعاتى از این نامه ها نمى دهد. ظاهراً جنید نامه...
سه‌شنبه، 9 فروردين 1390
زندگى و اندیشه هاى عرفانى ابونصر سراج طوسى (2)
از بعضى منابع به دست مى آید که ابونصر خود سرسلسله بعضى فرقه هاى صوفیه بوده است. در مجموعه خطى فتوت نامه حاجى بابا طوسیه لى، ابونصر سراج پیر سراجان...
سه‌شنبه، 9 فروردين 1390
زندگى و اندیشه هاى عرفانى ابونصر سراج طوسى (1)
ابونصر سراج طوسى، از شخصیت هاى بزرگ دوره کلاسیک است که با نوشتن کتاب اللمع فى التصوف توانست نام خود را در دنیاى تصوف ماندگار کند. متأسفانه درباره...
سه‌شنبه، 9 فروردين 1390