درآمدی بر گرایش تفسیر عرفانی(3)
امام خمینی (ره) عدم استفاده ی اخلاقی، ایمانی و عرفانی را یکی از موانع و حجاب های فهم قرآن دانسته در این زمینه می فرماید:
چهارشنبه، 18 مرداد 1391
درآمدی بر گرایش تفسیر عرفانی(2)
مفسران عارف از گونه هایی ویژه در تفسیر خود بهره می برند که این گونه ها، زمینه ای برای ارزیابی مثبت یا منفی صاحبنظران از این تفاسیر عرفانی شده...
چهارشنبه، 18 مرداد 1391
تحليلي نو از حروف مقطعه و نقد آراي مفسران
در باب تفسير حروف مقطعه تاکنون از سوي مفسران مباحث زيادي صورت گرفته و تفسيرهاي متعددي بيان شده است، اما همچنان جاي بحث بيشتر دارد. گرچه به سختي...
دوشنبه، 17 بهمن 1390
مباني تأويلات باطني شهرستاني در مفاتيح الاسرار (3)
ترتب و تضاد نيز يکي از مباني تأويلي شهرستاني است و در ادامه ي زوج هاي مکملي او محسوب مي گردد. مراد از ترتب هماهنگي و يگانگي و گردآوردن اشيا بر...
چهارشنبه، 12 بهمن 1390
مباني تأويلات باطني شهرستاني در مفاتيح الاسرار (2)
از آنجا که سخن درباره آن دسته از مباني، پيش فرض ها، اصول موضوعه، باورهاي اعتقادي، و بسترهاي علمي است که بر روش تفسيري شهرستاني تأثيرگذار بوده...
چهارشنبه، 12 بهمن 1390
مباني تأويلات باطني شهرستاني در مفاتيح الاسرار (1)
از رشته هاي وابسته به دانش تفسير، شناخت روش تفسير و تاويل مفسران و جايگاه اعتقادي و کلامي آن است. مفاتيح الاسرار و مصابيح الابرار از يگانه تفاسير...
چهارشنبه، 12 بهمن 1390
قرآن و زبان رمزي و تأويلي(2)
تأويل و بطن قرآن و کاربرد آن بحث مفصلي دارد که ما در اين جا به صورت خلاصه اشاره مي کنيم. (ر. ک: رضايي اصفهاني، منطق تفسير قرآن (1)، 242-177 و...
دوشنبه، 12 دی 1390
قرآن و زبان رمزي و تأويلي(1)
در اين مقاله نخست به مفهوم زبان قرآن و تاريخچه آن اشاره مي شود، سپس دو مورد از مسائل زبان قرآن مورد بررسي قرار مي گيرد، ابتدا زبان رمزي و يکي...
دوشنبه، 12 دی 1390
مصادیق آیه تطهیر
روی سخن قرآن پیش و پس از آیه تطهیر همسران حضرت است،لیکن ناگاه روی سخن تغییر پیدا می‌کند و در بین مخاطب خویش را عترت و اهل بیت قرار داده به آن‌ها...
چهارشنبه، 23 آذر 1390
تأويل چونان سلاح
معتزله از بحث بر انگيز ترين جريانات فكري اسلامي در ميان صاحب نظران و متفكران مسلمان است. آن ها در ارتباط با قرآن يا جبر و اختيار و ديگر مسائل...
دوشنبه، 13 تير 1390
مفهوم «تأويل» در سوره يوسف عليه السلام(2)
با توجه به اينکه در ميان ديدگاه هاي چهارگانه فوق، گروه سوم و چهارم براي تفسيرخود دليلي ارائه نکرده اند يا به نقل اقوال بسنده نموده اند، از اين...
جمعه، 15 بهمن 1389
مفهوم «تأويل» در سوره يوسف عليه السلام(1)
چه بسيار واژه هاي قرآني که در ساختار کلام الهي از بار معنايي خاصي برخوردارند و جز با ژرف انديشي و تأمل در زبان قرآن، دسترسي به معاني آنها ميسر...
جمعه، 15 بهمن 1389
باطن قرآن
در باره ى چيستى باطن قرآن، هم در روايات توضيحاتى داده شده و هم فرضيه ها و نظريه هايى از طرف دانشمندان اسلامى ارائه شده است. به طور كلّى در اين...
يکشنبه، 28 شهريور 1389
تأويل قرآن در نگاه اسماعيليان (1)
نويسنده مقاله با اشاره به تمايزى كه در نظر اسماعيليان ميان بُعد ظاهرى و بُعد باطنى دين وجود دارد و نيز تقسيم علوم نزد آنان به علوم ظاهرى و علوم...
چهارشنبه، 5 اسفند 1388
تأويل قرآن در نگاه اسماعيليان (2)
قرآن مى گويد: (و اذا وقع القول عليهم اخرجنا لهم دابة من الارض تكلمهم)(نمل: 82). سجستانى اشاره مى كند كه اين «دابه» بحث هاى زيادى را در ميان مفسران...
چهارشنبه، 5 اسفند 1388
تاويل قرآن در منظر اهل بيت عليهم السلام
تأويل قرآن، موضوعى است كه بيشتر مفسران و نويسندگان علوم قرآن، مطالبى درباره آن نگاشته اند; امّاحقيقت اين است كه بيشتر اين نوشته ها و پردازشها...
دوشنبه، 12 اسفند 1387
تاويل قرآن در منظر اهل بيت (علیهم السلام)
تأويل قرآن ، موضوعى است كه بيشتر مفسران و نويسندگان علوم قرآن، مطالبى درباره آن نگاشته اند؛ امّاحقيقت اين است كه بيشتر اين نوشته ها و پردازشها...
يکشنبه، 8 دی 1387
« تاويل قرآن‏» و رابطه زبان شناختى آن با« تنزيل قرآن»
گاهى در تفسير قرآن، مطالبى ارائه مى‏شود كه رابطه منطقى و زبان شناختى با الفاظ قرآن ندارد; مانند تفسير «ليال عشر» در سوره مباركه فجر به «حواس...
دوشنبه، 25 آذر 1387
تاويل در قرآن كريم
1-آيه محكم و متشابه كه سابقا نقل شد «فاما الذين فى قلوبهم زيغ فيتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة و ابتغاء تاويله و ما يعلم تاويله الا الله‏»...
دوشنبه، 25 آذر 1387
تأويل در قرآن
از جمله اعتراضاتي که اهل سنت نسبت به شيعه داشته و دارد، اين است که مي گويد: در تفاسير روايي شيعه، رواياتي از اهل بيت پيامبر عليهم السلام نقل...
پنجشنبه، 23 آبان 1387