اهل بيت رسالت در تفسير طبري
قبل از هر چيز بايد يادآوري کنم که هدف از نگارش اين مقاله اين بود که روشن شود طبري هم مانند بسياري ديگر از علماي اهل تسنن حاضر نبوده فضايل اهل...
دوشنبه، 3 آذر 1393
مقايسه ي تأکيد بر قدرت مادي و قدرت روحاني در قرآن و تورات
با استناد به آنچه درباره ي موسي (عليه السلام) و فرعون در قرآن کريم آمده، در درجه ي نخست درمي يابيم که موضوع « قدرت » بُعد بزرگي را از دو سوي...
چهارشنبه، 7 آبان 1393
مقايسه ي جبر و اختيار در دو قصه ي قرآني و توراتي
در اين مقاله موضوع اختيار و جبر را در قصه ي موسي (عليه السلام) و فرعون مي کاويم. اساساً قصه ي قرآني تأکيد دارد که اعمال فرعون، زاده ي اراده ي...
چهارشنبه، 7 آبان 1393
نمونه اي از تفاوت مفهوم نبوت در قرآن کريم و تورات
در باب نبوّت بايد متذکر شويم که پيامبر در درجه ي نخست همان انسان برگزيده از سوي خدا براي ابلاغ رسالت آسماني به بشر است. بنابراين پيامبران همان...
چهارشنبه، 7 آبان 1393
نگاهي کوتاه به نظريه ي وراثت زمين در قرآن و تورات
نظريه ي وراثت زمين در قرآن، از يک طرف با ستمکاراني که اصول و موازين را نابود مي کنند پيوند دارد و از جانب ديگر با اعاده ي آن اصول به دست قدرت...
سه‌شنبه، 6 آبان 1393
مبارزه ي موسي با ساحران از رديچه ي وحي قرآني
پيش از سخن گفتن از رويدادهايي که براي ساحران حکومت فرعون در مواجهه و رويارويي با موسي (عليه السلام) پيش آمده و در قرآن بدان ها تصريح شده، بايد...
سه‌شنبه، 6 آبان 1393
و اينگونه موسي کليم الله شد
موسي (عليه السلام) همراه همسرش در راه بازگشت خود به مصر از مدين، در شب سخت سرد و تاريک، به ناگاه آتشي از دور ديد. پس به همسرش گفت: در جاي خود...
سه‌شنبه، 6 آبان 1393
موانع تحقق جامعه ي آرماني قرآن کريم
بدون شک همگان موظفند براي برداشتن اين موانع و چالش ها تلاش نمايند و زمينه ي ظهور حضرت مهدي (عليه السّلام) را فراهم سازند، و معناي درست انتظار...
دوشنبه، 5 آبان 1393
جهاني سازي و جامعه ي آرماني از نگاه قرآن
برابر آيات کريمه ي قرآن، کتاب هاي آسماني و پيامبران الهي (عليهم السّلام)، از جهاني شدن و جهاني سازي نهايي الهي، سخن گفته و تحقق آن را وعده داده...
دوشنبه، 5 آبان 1393
روابط بين المللي در جامعه ي آرماني قرآن کريم
چون در جامعه ي آرماني نهايي، همه ي مردمان به دين گراييده و يک جامعه ي فراگير ديني با حاکميت حضرت مهدي (عليه السّلام) را شکل داده اند، همه ي جوامع...
دوشنبه، 5 آبان 1393
نهاد و نظام ارتباطات اجتماعي- سياسي در جامعه ي آرماني قرآن
جامعه ي آرماني، در زمينه ي ارتباطات عمومي و فردي، جامعه اي قانون مدار و ضابطه مند است و دولت به ملّت و مردم به دولت، مردم به يکديگر و يک جامعه...
دوشنبه، 5 آبان 1393
نهاد و نظام اقتصادي در جامعه ي آرماني قرآن
در نهاد و نظام اقتصادي جامعه ي آرماني، رشد و توسعه ي اقتصادي و سلامت و عدالت اقتصادي هم زمان، مورد توجه قرار گرفته است؛ نگاهي کوتاه به آيات قرآن...
دوشنبه، 5 آبان 1393
نهاد حکومتي در جامعه ي آرماني قرآن کريم
بدون ترديد هر جامعه، نيازمند حکومت است؛ براي تبيين نهاد حکومت در جامعه ي آرماني بايد به دو مطلب رهبري و مديريت و نظام سياسي آن توجه کرد:
يکشنبه، 4 آبان 1393
نهاد و نظام آموزش و پرورش در جامعه ي آرماني قرآن
در جامعه ي آرماني، جايگاه علم و دانش، تعليم و تربيت، به خوبي شناخته شده است، بر اساس فرموده ي اميرالمؤمنين (عليه السّلام)، ريشه ي هر شقاوت و...
يکشنبه، 4 آبان 1393
ويژگي هاي جامعه ي آرماني قرآن کريم (3)
در جامعه ي آرماني، رفاه و برخورداري نيز مورد توجه و درخواست است؛ ولي شهروندانش هرگز رفاه و آباداني و آسايش را بدون آراستگي به ايمان و دين ورزي،...
يکشنبه، 4 آبان 1393
ويژگي هاي جامعه ي آرماني قرآن کريم (1)
جامعه ي آرماني قرآن در ابعاد و شئون گوناگون اجتماعي، ويژگي هاي خاصّ خود را دارد. برخي انديشمندان مسلمان، کنار نهادن خود مختاري در برابر حاکميت...
يکشنبه، 4 آبان 1393
ويژگي هاي جامعه ي آرماني قرآن کريم (2)
اتحاد در پرتو آموزه هاي وحياني را بايد يکي از ويژگي هاي بارز و عام جامعه ي آرماني تلقي کرد، زيرا يکي از آموزه هاي مؤکّد قرآن در خصوص نظام اجتماعي...
يکشنبه، 4 آبان 1393
هدف جامعه ي آرماني قرآن
اغلب بلکه همه جوامع آرماني بشري، هدف کلي خود را تحقق عدالت و تأمين کمال و سعادت آدمي، معرفي کرده اند، ولي به دليل آن که سعادت، کمال و عدالت،...
يکشنبه، 4 آبان 1393
گستره ي جامعه ي آرماني قرآن
گستره ي جامعه ي آرماني قرآن، همه ي انسان ها را در بر مي گيرد و جهان وطني است، زيرا مرزهاي آن جغرافيايي نيست، بلکه همان گونه که از عنوانش يعني...
يکشنبه، 4 آبان 1393
نام و عنوان جامعه ي آرماني قرآن
هر مکتب، پيروان خود را به دليل انتساب آن ها به امر خاصي، با نام و عنوان ويژه اي، مشخص و نامگذاري کرده است؛ برخي عنوانِ پيروان خود را به دليل...
يکشنبه، 4 آبان 1393