انديشه مهدويت و آراي دکتر نصر
دکتر نصر همراه با ديگر سنت گرايان همانند رنه گنون، شوان وکومارا سومي جامعه سنتي را با سازکاهاي خاص خود ترسيم نموده اند که تاکنون محقق نگشته،...
شنبه، 3 مهر 1389
حکيمه خاتون، شاهد ولادت خجسته
اين نوشتار، زندگي حکيمه خاتون، دخترامام جواد (ع) را بررسي مي کند وبه وقايعي مي پردازد که آن بانوي گرامي نقل کرده است؛ حکاياتي درباره مادرامام...
شنبه، 3 مهر 1389
مهدي قائم عليه السلام منجي و امام دواردهم (2)
بنابربررسي اين دو عالم برجسته شيعي اثناعشري، موقعيت اماميه درباره ثبت امام دوازدهم، در طي يک قرن بعد از شهادت امام عسکري (ع) نشان داده مي شود....
شنبه، 3 مهر 1389
مهدي قائم عليه السلام ،منجي و امام دوازدهم (1)
اين مقاله، انشعابات اماميه را پس از شهادت امام حسن عسکري (ع) بررسي مي کند وبه تبيين بنيادي القاب قائم، صاحب الامر، حجت و مهدي، متداول ترين القاب...
شنبه، 3 مهر 1389
رسم شيدايي
آفرينش براساس هدف وغايتي رقم خورده است؛ دردل هستي شوري زده اندوبرسر آن شيدايي ريخته اند وتمامي کائنات را از عشق ومحبت آفريدگار سرمست کرده اند؛«وبعثهم...
شنبه، 3 مهر 1389
نظريه پردازي بر اساس فرهنگ مهدوي (1)
متون و منابع ديني، جهت استخراج اعتقادات، اخلاق، آداب، نظريه‌هاي علمي و كاربردي و طرح مدل‌هاي ديني، به مثابه سرچشمه و اصل براي مؤمنان تلقي مي‌گردد....
چهارشنبه، 31 شهريور 1389
نقش امام هادي(ع) در انديشه مهدويت (2)
عباسيان نمي توانستند با تفكر مهدويت از بنياد مخالفت كنند؛ زيرا زمان زيادي برپايه آن مردم را به دور حكومت خويش گرد آورده بودند. همان گونه كه آنان...
سه‌شنبه، 30 شهريور 1389
نقش امام هادي(ع) در انديشه مهدويت (1)
در مقاله حاضر نويسنده ضمن تشريح كاركردهاي انتظار و جايگاه انديشه مهدويت در دوران امام هادي(ع) به تلاش خلفاي عباسي براي انحصار اين تفكر در خانه...
سه‌شنبه، 30 شهريور 1389
مهدويت از ديدگاه اسماعيليان و قرمطيان (4)
از جمله خلفاي جنجال برانگيز اسماعيلي الحاكم بامرالله (د: 411 ه) است كه پس از العزيز، فرزندان المعز، به خلافت رسيد. در زمان الحاكم، فرقة دروزيه...
شنبه، 27 شهريور 1389
نيم نگاهي به انديشه مهدويت در جريان انقلاب اسلامي
همزمان با رشد و گسترش انديشه مهدويت در فضاي پيروزي انقلاب اسلامي ايران، اين مسئله مطرح شد که خط سبزي که شيعيان در باورداشت ها و اعتقادات مذهبي...
شنبه، 27 شهريور 1389
مهدويت از ديدگاه اسماعيليان و قرمطيان (3)
به اعتقاد اسماعيليان، پس از فوت محمد بن اسماعيل، سه نفر از فرزندانش جانشين او شدند كه به آنها ائمه مستور اطلاق شده است. در منابع، نام ائمه مستور...
پنجشنبه، 25 شهريور 1389
بودای پنجم در عصر کالی
با مراجعه مختصر به روایات اهل بیت میتوان دریافت که دربین تمام اعتقادات و شناخت، مهمترین مسئله، بحث ولایت وشناخت ائمه است ،بطوری که اعتقاد و یاعدم...
چهارشنبه، 24 شهريور 1389
مهدويت از ديدگاه اسماعيليان و قرمطيان (2)
قرمطيان از شاخه‌هاي مهم اسماعيلي‌اند، دعوت آنان تا زمان عبيدالله مهدي هدف واحدي را دنبال مي‌كرد. رئيس اين فرقه حمدان بن اشعث، ملقب به قرمط ،[37]...
دوشنبه، 22 شهريور 1389
مهدويت از ديدگاه اسماعيليان و قرمطيان (1)
فرقه اسماعيليه در نيمه دوم قرن دوم هجري، براساس اعتقاد به امامت اسماعيل، فرزند امام جعفر صادق(ع)، شكل گرفت. اسماعيليان در خصوص مهدويت عقايد خاصي...
پنجشنبه، 18 شهريور 1389
مقدمه‌اي بر دكترين مهدويت
در دكترين مهدويت دين و گزاره‌هاي مبتني بر نمادهاي دين مطرح مي‌باشند. نكته مهم در اين مبحث اينست كه مكاتب مادي و يا مكاتب الهي، مفهومي به نام...
چهارشنبه، 17 شهريور 1389
مهدويت از ديدگاه آيت‌الله‌ بهجت (ره) (2)
آسيب اصلي در نظرگاه آيت‌الله بهجت(ره)، آسيب رابطة امام و مأموم است. از اين رو راه حلّ محوري ايشان اصلاح اين رابطه و تعميق آن است. تصريح مي‌كنند:...
سه‌شنبه، 16 شهريور 1389
مهدويت از ديدگاه آيت‌الله بهجت (ره) (1)
بي‌ترديد حضرت آيت‌الله العظمي محمدتقي بهجت (ره) كه از مفاخر زندة تشيع است، براي بسياري شناخته شده‌اند. ايشان كه شيخ الفقهاء اين عصرند از بزرگان...
سه‌شنبه، 16 شهريور 1389
مهدويت و دمکراسي ؛ محل نزاع كجاست؟ (2)
در قسمت قبل بحث ما معطوف به مفهوم «مهدويت» بود. ما تلاش کرديم نشان بدهيم که مهدويت، امامت و نبوت در اين بحث موضوعيت ندارند و نزاعي اگر هست بر...
دوشنبه، 15 شهريور 1389
مهدويت و دمکراسي ؛ محل نزاع كجاست؟ (1)
درجه‌بندي مسائل از حيث اهميت و اولويت و تشخيص مسائل اصلي و زيربنايي و تفکيک آنها از مسائل فرعي و روبنايي و اولويت بخشيدن به حل و فصل مسائلي که...
دوشنبه، 15 شهريور 1389
قرآن و مهدويت
بيش از يكصد آيه از قرآن كريم به مصلح كل حضرت بقية الله ارواحنا فداه تفسير و تأويل شده است، كه علامه بزرگوار، ملا محمد باقر مجلسي در دائرة المعارف...
شنبه، 13 شهريور 1389