استاد مطهري و نوآوري در علم كلام (1)
مباحث جديد كلامي كه امروزه با عنوان «كلام جديد» از آنها بحث مي شود، از دغدغه هاي مهم انسان معاصر است كه پرسش هاي نوپيدايي را فراروي انديشمندان...
چهارشنبه، 3 تير 1388
اومانيسم يا انسان مداري
در باب هويت واقعي انسان و استعدادها و توانمنديهاي وي دو ديدگاه کاملا متفاوت بلکه متضاد مطرح شده است. در يک ديدگاه، انسان موجودي کاملا آزاد...
دوشنبه، 4 خرداد 1388
حسن و قبح و بايد و نبايد
آنچه در پي مي‌آيد، تأملاتي است كه در باب دو دسته مهم از محمولات اخلاقي، كه در مباحث فلسفه اخلاق داراي اهميت بسيار مي‌باشند، صورت گرفته است. نخست...
شنبه، 5 ارديبهشت 1388
بررسي مقايسه‌اي نظريات غزالي و سوئين‌برن در باب جاودانگي
علاقه به جاودانگي با حيات بشر عجين شده است. از اينرو كمتر كسي را مي‌توان يافت كه به اين مسئله نينديشد. توجه به تاريخ زندگي بشر، نشان مي‌دهد كه...
سه‌شنبه، 18 فروردين 1388
ذاتى و عرضى در اديان از نگاه ديگر
برخى بر اين باورند كه دين در تعريف، ذات و ماهيت ارسطويى ندارد، و سراغ ذاتيات و عرضيات دين بدين نحو رفتن تلاشى بيهوده است. بر اين پايه مسائلى...
دوشنبه، 17 فروردين 1388
تاريخ تحول و تطور علم كلام
پيدايش علم كلام در اسلام: عموماً, محققين پيدايش علمى به نام كلام را نتيجه ى تحولات فكرى و فرهنگى نيمه ى دوم قرن اول هجرى و اوائل قرن دوم هجرى...
دوشنبه، 17 فروردين 1388
افلاطون ،سنت آگوستین و حلاج
این متن، طرح گفتاری است که در روز دوم آبان 1387 در پردیس کرج دانشگاه تهران و در کارگاهی با عنوان “جوان مسلمان و دنیای متجدد”- برای ورودی های...
دوشنبه، 26 اسفند 1387
شمنیسم( ارواح و نیروهای جادویی )(1)
از آغاز قرن بيستم، قوم شناسان از واژه هاى «شمن»،[1] «حكيم ساحر»،[2]«ساحر»[3] و «جادوگر»[4] به جاى يكديگر براى نام گذارى افراد خاصى كه داراى نيروهاى...
دوشنبه، 19 اسفند 1387
شمنیسم( ارواح و نیروهای جادویی )(2)
در مركز و شمال شرق آسيا روش هاى اصلى عضويت شمن ها، يكى انتقال موروثى حرفه شمنى و دوّم رسالت خودبه خودى («فراخوانى»[1] يا «انتخاب») است. همچنين...
دوشنبه، 19 اسفند 1387
كلام جدید
در تعریف علم كلام آمده است: علمی است كه درباره عقاید اسلامی، یعنی آنچه از نظر اسلام باید بدان معتقد بود و ایمان داشت، بحث می‌كند؛ به این شكل...
جمعه، 2 اسفند 1387
مباحث کلامی استاد جعفری و بر تراند راسل
نام‌ برتراند راسل‌ و - تا حد‌ی‌ - شخصیت‌ علمی‌ و فلسفی‌ او، برای‌ مخاطبان‌ این‌ بحث‌ ناآشنا نیست؛ در عین‌ حال، به‌ آن‌ دسته‌ از خوانندگان‌ محترم‌...
سه‌شنبه، 29 بهمن 1387
نسبت اخلاق و دين(2)
ولي گاهي خداوند الزاماتي را قصد كرده كه مردم آنها را انجام نمي‌دهند. خداوند قصد كرده كه مردم راست بگويند ولي اين كار را نمي‌كنند. آيا بايد گفت...
پنجشنبه، 17 بهمن 1387
نسبت اخلاق و دين(1)
نسبت اخلاق و دين از سه جهت قابل بررسي است. اولین آن از ديدگاه متافيزيكی و آنتولوژيكی است. اينكه آيا وجود اخلاق، هويت‌هاي اخلاقي و ويژگي‌هاي اخلاقي...
پنجشنبه، 17 بهمن 1387
دين در غرب جديد
علي‌رغم تماس‌هاي گسترده‌اي كه مسلمين از قرن گذشته تاكنون با جهان غرب داشته‌اند و هنوز هم دارند، خيلي كم درباره‌ي دين در غرب مطالعه كرده‌اند....
پنجشنبه، 10 بهمن 1387
تبيينهاى روانشناختى از دين
عمده‏ترين تاثير علم بر دين در قرون هفدهم و هجدهم، از ناحيه تصوير جديدى از كيهان كه محصول تحول در نجوم و فيزيك بود، حاصل شد. اين تاثير در قرن...
پنجشنبه، 10 بهمن 1387
آيا بدون دين مي توان اخلاقي زيست؟
كتاب «ايمان يا بي ايماني» ، مناظره مكتوب يك روشنفكر غيرِ ديندارِ لا ادري، به نام اومبرتو اكو (رمان نويس و استاد فلسفه)، با يك روحاني برجسته مسيحي...
پنجشنبه، 10 بهمن 1387
انحصارگرايى اديان
يكى از مباحث مهم دين پژوهى، بحث انحصارگرايى و حق انگارى اديان و مكاتب است. يعنى هر دينى حق و رستگارى و نجات را محدود و محصور به خود مى‏داند....
چهارشنبه، 9 بهمن 1387
دين و آزادى
آزادى تكوينى زيربناى ديانت را تشكيل مى‏دهد، زيرا با فرض مجبور بودن انسان، تكليف دينى، امر و نهى، پاداش و كيفر، بيم و اميد لغو و بى‏اثر خواهد...
شنبه، 5 بهمن 1387
دين و آزادى(2) (آزادى سياسى)
آزادى سياسى در كاربرد عام آن هر گونه فعاليتى را كه بر سرنوشت‏سياسى جامعه تاثير مى‏گذارد، شامل مى‏شود. طبق اين كاربرد، تشكيل احزاب وجمعيت‏ها،...
شنبه، 5 بهمن 1387
عوامل پيدايش معنويت‌هاي نوظهور
معمولاً اين‌طور گفته مي‌شود كه ما در عصر بازگشت انسان به معنويت يا بازگشت معنويت به زندگي بشر به سر مي‌بريم؛ اما نگاهي به روند شتاب‌زده و گستردة...
چهارشنبه، 2 بهمن 1387