مفهوم آمرزيدگى از راه ايمان در مسيحيت(1)
حضرت عيسى ضمن توصيه به اعمال شريعت، بر درونى شدن اعمال شريعت تأكيد ورزيد و ارزش اعمال را منوط به فروتنى آدمى و پرهيز از رياكارى دانست. با اين...
يکشنبه، 7 فروردين 1390
اسلام و يكتاپرستى مسيحى (2)
اگر اين فهم از عقيده تثليث، يعنى قائل شدن به كثرت و تنوع فعاليت هاى خداوند در ارتباط با آفرينش خود، به دقت بررسى شود مى تواند فتح بابى باشد بر...
يکشنبه، 7 فروردين 1390
اسلام و يكتاپرستى مسيحى (1)
در اين نوشته [1] ، جان هيك به بررسى تحولات تازه اى كه در مفهوم خدا در مسيحيت پديد آمده، مى پردازد. وى اين ديدگاه را مطرح مى كند كه بر خلاف سنت...
يکشنبه، 7 فروردين 1390
الاهيات در زمان حاضر (2)
هانس فرى (1922ـ1988) گفته است كه هر الاهياتى را بايد بر حسب اين كه اولاً تا چه ميزان تمرينى براى توصيف درونى جامعه مسيحى از خود است و ثانياً...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
الاهيات در زمان حاضر (1)
عنوان «الاهيات در زمان حاضر»[1] بيانگر اين مطلب است كه الاهيات به رغم اين كه جزئى ثابت از پيكره معرفت به شمار مى رود; متغيّر نيز مى باشد. الاهيات...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
انتقال به مدرنيته (2)
نهضت اصلاح دينى جريانى پيچيده و نامتجانس بود و با موضوعاتى بسيار گسترده تر از اصلاح آموزه هاى كليسا سروكار داشت. اين نهضت به موضوعاتِ اساسى در...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
انتقال به مدرنيته (1)
اين مقاله به بررسى تحولات فكرى و اعتقادى در مسيحيت غرب از اواخر قرون وسطى تا زمان ورود به دوره روشنگرى و روى آوردن به جهان بينى عقل گرايانه مى...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
يادكردهاى دين زرتشت در متون مانوى
دين زرتشت، در مقام يكى از اديان متنفذ آسياى كهن، چنان كه از آموزه هاى مانوى برمى آيد، تأثيرات گسترده اى را در انگاره هاى يزدان شناسى و كيهان...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
خلق و استمرار بهشت و دوزخ در كلام اسلامى (2)
به طور خلاصه به نظر اكثر اهل سنت بهشت و دوزخ براى هميشه وجود خواهد داشت و تنها كسانى كه ايمان نياوردند تا ابد در دوزخ ساكن اند. هر چند ابن تيميه،...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
خلق و استمرار بهشت و دوزخ در كلام اسلامى (1)
اكثر متكلمان مسلمان (اهل سنت) معتقد به خلق گذشته بهشت و دوزخ اند و مستند گفتارشان آيه 133 سوره آل عمران و نيز احاديث بخصوص حديث معراج پيامبر(صلّی...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
بازانديشى سنت معنوىِ نبى در دوره مدرن
معمولا در تعريف سنت نبوى گفته مى شود كه آن عبارت است از قول و فعل و تقرير پيامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) . اين تعريف از سنت در علم فقه...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
بولتمان و بارت
فهم ديالكتيكى از وحى مشخصه تفكر كارل بارت بود كه همگان را حيرت زده كرد. اقبال تام بدين كتاب موجب شد كه به سه دانشگاه مهم آلمان يعنى گوتينگن،...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
تعريف معنويت گرايى جديد
در اين نوشتار برآنم كه به يك پرسش به ظاهر پيش پا افتاده كه پيش از اين بارها عالمانِ جنبش هاى نوپديد دينى از آن بحث كرده اند، پاسخ گويم[1]. يك...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
«شرح الاصول الخمسه» از کيست؟
کتاب شرح الاصول الخمسه در سال 1384 هـ. ق براي نخستين بار از سوي مکتبه وهبه و با تحقيق عبدالکريم عثمان در قاهره به چاپ رسيد. محقق کتاب به اشتباه،...
يکشنبه، 8 اسفند 1389
« ثنويت » در كلام و فلسفه*
ثنويت اصطلاحي كلامي است كه در فلسفه نيز كاربرد دارد، اين واژه در لغت به معناي دوگانگي است و ثنوي به كسي گفته مي شود كه به اثنينيت منسوب است و...
يکشنبه، 8 اسفند 1389
تبارشناسي كلام جديد
تحولات دنياي جديد، پرسش هاي تازه اي فراروي متكلمان نهاده و حتي كساني را بر آن داشته است تا از نو شدن علم كلام سخن بگويند. مسائلي چون منشأ دين،...
يکشنبه، 8 اسفند 1389
گستره اعتبار عقل
در اين نوشتار، با نگاهي معرفت شناختي به بررسي اين مسأله مي پردازيم که گستره عقل در دستيابي به معرفت هاي ديني تا کجاست؟ بي گمان اين بحث آن گاه...
يکشنبه، 8 اسفند 1389
معناي حقيقي اختيار (3)
بسياري از انديشمندان شيعه و به خصوص متفکّرين معاصر، در تبيين رابطه بين قضا و قدر و اختيار انسان بر اين اعتقادند که قضا و قدر خداوند را خواست...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
معناي حقيقي اختيار (2)
در نگاه اول، اختيار به اين معناست که خود انسان آنچه را که مي خواهد انجام دهد و آنچه را که نمي خواهد انجام ندهد؛ يعني داعي انجام کار براي او فقط...
چهارشنبه، 19 آبان 1389
معناي حقيقي اختيار (1)
در اين مقاله سعي بر آن است که در مورد معناي صحيح اختيار بحث شود و معاني که تا امروز در مورد اختيار مطرح گشته است، نقد و ارزيابي گردد. آنچه معمولاً...
چهارشنبه، 19 آبان 1389