نو انديشي ديني طريق است ، نه نقد
چكيده: آقاي كديور در اين گفت ‏وگو كه درباره كتاب حق‏الناس است (مجموعه مقالات وي درباره رابطه اسلام و حقوق بشر) به ويژگي‏هاي اسلامي كه به نظر...
پنجشنبه، 13 آبان 1389
اعتدال گرايي در معرفت شناسي معاصر
در اين مقاله ابتدا شواهدي بر پيدايش رويكرد اعتدال گرايانه در معرفت شناسي معاصر ارائه كرده و نشان مي دهيم كه طرفداران اين رويكرد با كاهش سطح انتظارات...
شنبه، 8 آبان 1389
معیارهای ترجمه متون دینی
در ادامه سلسله نشست‌های حدیث‌پژوهی، نشست «ترجمه متون دینی ـ اصول و شاخص‌ها»، به همت گروه ترجمه پژوهشکده علوم و معارف حدیث، در روزهای چهارشنبه...
چهارشنبه، 21 مهر 1389
آراي كلامي طبرسي در مجمع ‏البيان (3)
و الصّحيح ان نبيّنا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله لم يكن متعبّداً بشريعة مَنْ تقدّم من الانبياء و لكن وافقت شريعته شريعة ابراهيم فلذلك قال فاتّبعوا ملة...
دوشنبه، 19 مهر 1389
آراي كلامي طبرسي در مجمع ‏البيان (2)
هذه كلمة تنزيه لله تعالي عما لا يليق به وبصغاته وتنزيه له من ان يكون له شريك في عبادته‏اي جل و تقدس و تنزّه من ان يكون له شريك تعالي و تعظم و...
دوشنبه، 19 مهر 1389
آراي كلامي طبرسي در مجمع ‏البيان (1)
يكي از كتاب هائي كه آراي كلامي مؤلف آن استخراج شده، تفسير شريف مجمع البيان تأليف ابو علي فضل بن حسن طبرسي مفسر بزرگ شيعه مي‏باشد.
دوشنبه، 19 مهر 1389
نگاهي انتقادي به مباني معرفت شناسي فمينيسم (2)
پنج مبنا، که تقريبا از مباني مهم معرفت شناسي عصر نوين است، به نحو عمده اي در معرفت شناسي هاي فمينيستي دخالت دارد. در ضمن ارائه ي هريک از اين...
چهارشنبه، 26 خرداد 1389
نگاهي انتقادي به مباني معرفت شناسي فمينيسم (1)
«معرفت شناسي فمينيسم» رويکردي است نوظهور که با تکيه بر تأثير مستقيم عنصر جنسيت بر معرفت در جامعه ي غربي متولد شد. اگرچه غايت و هدف اين رويکرد...
چهارشنبه، 26 خرداد 1389
مباني فلسفه -کلامي جنگ و جهاد از منظر اديان(2)
آئين مسيح(ع) بي شک برخاسته از آئين موسي(ع) است و در حقيقت مي توان آن را انقلابي در شريعت يهود به شمار آورد، زيرا به تصريح انجيل، عيسي(ع) خود...
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 1389
مباني فلسفي- کلامي جنگ و جهاد از منظر اديان (1)
اديان الهي که به حقيقت يکي بيش نيستند و به تعبير قرآن همگي آئين اسلام به شمار مي آيند و تفاوت در شريعت و اصول عملي، معيار تعدد آن هاست، به مثابه...
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 1389
بداء در قرآن، احاديث و حکمت متعاليه
بداء از ويژگيهاي مبتني بر نصوص ديني تفکر شيعي و به معناي نسخ در امور تکويني مي باشد. اين مفهوم در مورد خدا و انسان به کار مي رود. بر اين مبنا...
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 1389
جايگاه يقين در معرفت ديني (2)
شايد تازه ترين بياني که از برهان نظم، در غرب ارائه شده، بيان وايتهد، رياضي دان و فيلسوف انگليسي باشد که به تعبير مرحوم علامه جعفري نظراتش در...
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 1389
جايگاه يقين در معرفت ديني (1)
در مقاله ي پيش رو ابتدا به اهميت، ارزشمندي و کيميايي عنصر يقين در مجموعه ي باورها و معارف ديني به خصوص مبدأ هستي و آثار و ابعاد گسترده ي آن اشاره...
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 1389
حسن و قبح ذاتى و عقلى
مساله حسن و قبح ذاتى و عقلى از بحثهاى مهم و ارزشمندى است كه براى‏خود پايگاهى در علومى همچون علم كلام،علم اخلاق و علم اصول دارد. اين مساله ازمسائل...
يکشنبه، 13 دی 1388
روش فهم دين
شبهه ي اول اين است که گفته شده: روحانيون، علما و فقها در طول تاريخ اسلام تفسيرهاي خاصي را از متون اسلامي ارائه داده و چنين وانمود کرده اند که...
پنجشنبه، 28 آبان 1388
كلام سياسى
موضوع گفتگوى اين شماره, ((كلام سياسى)) است. در مورد اين موضوع با دو تن از استادان حوزه علميه قم به گفتگو نشسته ايم. حضرت آيت الله محمدهادى معرفت...
سه‌شنبه، 3 شهريور 1388
نوسازى و سنت (2)
اين رويكرد هرگز در خارج از فضاى روحى و فرهنگى غرب به فرهنگهاى غير غربى نمى نگريسته است و جز تلاش در جهت تحويل اين فرهنگها به عنوان نقاطى در فرايند...
چهارشنبه، 28 مرداد 1388
نوسازى و سنت (1)
بحث سنت و تجدد از دلمشغوليهاى اساسى ايران امروز است بى گمان حركت به سمت توسعه اقتصادى, فرهنگى, سياسى و اجتماعى از ضروريات جامعه كنونى ماست. اين...
سه‌شنبه، 27 مرداد 1388
انتظارات بشر از دين
مساله انتظار بشر از دين مساله نوظهور در عرصه فرهنگى ماست و اكنون مورد توجه محققان و متفكران قرار گرفته و هر فردى از آنان در چهارچوب برداشت هاى...
چهارشنبه، 17 تير 1388
استاد مطهري و نوآوري در علم كلام(2)
جريان روشنفكري ديني به طور مشخص از بطن ديدگاههاي سيد جمال الدين اسد آبادي نشات گرفت و در فرايند تاريخي خود، بسياري از تحصيل كردگان علوم جديد...
چهارشنبه، 3 تير 1388