حلاج از ديد شيخ مفيد (ره)
محمدبن محمدبن النعمان المفيد، معروف به ابن معلم (336-413 ه . ق) يكى از دانشمندان بزرگ قرن چهارم و اوايل قرن پنجم است. اين دو قرن يكى از مهمترين...
چهارشنبه، 17 دی 1393
افلاطون ،سنت آگوستین و حلاج
این متن، طرح گفتاری است که در روز دوم آبان 1387 در پردیس کرج دانشگاه تهران و در کارگاهی با عنوان “جوان مسلمان و دنیای متجدد”- برای ورودی های...
چهارشنبه، 17 دی 1393
حلاج ؛ مدعي دروغين مهدويت
حسين بن منصور حلاج درميان مردم مي گشت و چنان وانمود مي كرد كه مهدي موعود از طالقان ظهور خواهد كرد و ظهور وي نزديك است.
چهارشنبه، 17 دی 1393
تفسیر مادی گرایانه از حلاج و نقد آن
یکی دیگر از شخصیتهایی که اخیرا مادی مسلکان برای توجیه خود دست به تحریف او زده اند، حسین بن منصور حلاج است. حلاج یک شخصیت جنجال انگیز در جهان...
چهارشنبه، 17 دی 1393
شخصيت دوگانه حلاج
در طول تاريخ مطالب مختلفي از حلاج نقل شده و يا داستان‌هايي از او روايت شده كه در نگاه اول آدمي را به اين فكر وامي‌دارد كه وي انسان بزرگي بوده...
چهارشنبه، 17 دی 1393
اثبات واجب از منظر ابن سينا، قيصري و محقق طوسي
قيصري در اين بخش مسائل مهمي را درباره ي حقيقت هستي از ديدگاه عرفا مطرح مي کند که ما آن ها را ضمن چند مسئله بحث مي کنيم. نخستين آن ها مسئله ي...
يکشنبه، 14 دی 1393
هدف قيصري از شرح بر تائيه ي ابن فارض
هر چند که اين علم، علمي است کشفي و ذوقي، که جز صاحبان وجد و وجود و شايستگان عيان و شهود، کسان ديگر از آن بهره اي ندارد، اما مي بينيم که علماي...
يکشنبه، 14 دی 1393
هدف قيصري از شرح بر تائيه ي ابن فارض
مؤلّف محترم اظهار مي دارد که حقايق عرفاني محصول کشف و شهود است و راه وصول به آن ها نيز در اصل، همين طريقه ي سير و سلوک مي باشد، اما از آن جا...
شنبه، 13 دی 1393
در ختم خلافت و ولايت
بدان که خلافت در اين دنيا ضرورتاً بايد به پايان برسد، زيرا دنيا متناهي است پس هر چه در آن است پايان پذير است، و چون خلافت نيز در اين دنياست،...
شنبه، 13 دی 1393
درباره ي حقيقت فنا و بقا
در مصباح الهداية در تعريف فنا و بقا، چنين آمده که: فنا عبارت است از نهايت سير الي الله و بقا عبارت است از بدايت سير في الله، چه سير الي الله...
شنبه، 13 دی 1393
قوس صعودي وجود، مبناي اصلي ولايت (2)
بنابر قبول اصل « اصالت وجود » همه ي اوصاف و آثار، ناشي از وجود بوده و ذاتي آن خواهند بود. امّا نشئت گرفتن همه ي آثار از وجود، به دليل آن است...
شنبه، 13 دی 1393
منازل سير و سلوک
عرفاي اسلام براي انسان، از لحاظ سلوک و کمالات عرفاني ده مرتبه و درجه را در نظر مي گيرند، بر اين مبنا که انسان داراي يک نفس حيواني و يک اثر روحاني...
شنبه، 13 دی 1393
قوس صعودي وجود مبناي اصلي ولايت (1)
چنان که مي دانيم، ولايت خاصّه، مبناي بسياري از مسائل عرفان اسلامي از قبيل نبوّت، خلافت، شهود و کرامت و... مي باشد. اين ولايت، خود مبتني بر اصل...
شنبه، 13 دی 1393
رابطه ي نبوّت و ولايت در عرفان
در مقايسه ي ولايت و نبوت، عقيده عرفا بر اين است که: « انبيا در واقع، اولياي فاني در حق و باقي به حقّ اند، که از مقام غيب وجود و اسرار آن خبر...
شنبه، 13 دی 1393
از احديّت تا عالم مُلک
بدان که نخستين تجلّي خداي سبحان بر خويشتن، و نخستين اظهارش در وجود خويش که به منزله ي هيولاي کلّي است که از آن به عنوان « نفس رحماني » تعبير...
شنبه، 13 دی 1393
در بيان عالم مثال
بدان که ميان عالم اجسام و عالم ارواح مجرده، عالم ديگري هست که « بزرخ » ناميده مي شود و به آن عالم اشاره دارد اين آيه ي کريمه که: « دو دريا را...
شنبه، 13 دی 1393
نکاتي مهم درباره ي « وجود » و احکام آن در عرفان
از آن جا که وجود، اساسي ترين اصل جهان بيني عرفاني بوده و عرفان مکتبي است که در عين رابطه و پيوند تنگاتنگش با عواطف و احساسات و جاذبه ها و نيازهاي...
شنبه، 13 دی 1393
هدف قيصري از شرح بر تائيه ي ابن فارض
هر چند که اين علم، علمي است کشفي و ذوقي، که جز صاحبان وجد و وجود و شايستگان عيان و شهود، کسان ديگر از آن بهره اي ندارد، اما مي بينيم که علماي...
شنبه، 13 دی 1393
ماسوي الله يا نيستي هاي هستي نما
هر چه به عنوان « غير حق » و « ماسوا » باشد، در حقيقت به منزله ي امواجي است در درياي ناآرام، که بي ترديد اگر چه موج از آن لحاظ که عرضي است قائم...
پنجشنبه، 11 دی 1393
معناي قيوميّت حق در نزد عرفا
از آن جا که مقوّم يک حقيقت، مقوّم افراد آن نيز مي باشد، احاطه و قيّوميّت ذاتي حق تعالي به ماسوا نيز روشن و آشکار مي گردد. و هم چنين اوّل و آخر...
پنجشنبه، 11 دی 1393