عبور از شریعت
عرفان که همان معرفت خداوند است، جزء همه ادیان و غایت آن‌ها است. مردم به اشتباه فکر می‌کنند که دین، در همین آداب و رسوم و عبادات ظاهری خلاصه می‌شود...
پنجشنبه، 1 بهمن 1394
عرفان در برابر فلسفه در قرون نخستین اسلام
سخن از «عرفان در برابر فلسفه» در متن تمدن اسلامی معنایی بسیار متفاوت از آن چیزی دارد که غرب از آن حکایت داشته است. در غرب بسیاری از فیلسوفان،...
چهارشنبه، 30 دی 1394
تبیین شطحیات عرفانی
ابهام و تناقض در بیان، از جمله مهمترین شاخصه‌های شطحیات عرفانی در حوزه‌ی معرفت‌شناسی است. از نظر ملاصدرا وضوح یا ابهام شهود عرفانی، ارتباط مستقیمی...
شنبه، 26 دی 1394
ابن عربی و نظریه‌ی تقلید از خدا
علم، در اندیشه‌ی ابن عربی شناخت ذات اشیاء است. به عقیده‌ی او تنها خداوند است که می‌تواند اشیاء را بالذات و بدون وجود امری زائد بشناسد و لذا جز...
شنبه، 26 دی 1394
نگاهی به موت اختیاری
در نظر شیخ نجم الدین كبری «حیات حقیقی»، همان «حیات معنوی» است؛ حیاتی كه برون رفت از ظاهر بسوی باطن، فنا شدن در حق و بقا یافتن به بقای او، و نیز...
دوشنبه، 21 دی 1394
بنیانگذار وحدت وجود، حلاج یا ابن عربی؟
وحدت وجود از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مباحث عرفانی است كه همواره محل بحث و تأمل اندیشمندان به ویژه پس از ظهور ابن عربی بوده است. در مرتبه‌ای نازل‌تر...
يکشنبه، 29 آذر 1394
تمثیل، آیینه‌ی اجتماع
تمثیل یكی از صور خیال است و یكی از انواع تشبیه به شمار می‌آید. از آنجا كه مشبه‌به در تمثیل معمولاً حسی و ملموس است، می‌توان از ظاهر آن پی به...
يکشنبه، 29 آذر 1394
بررسی تطبیقی عرفان ایرانی با ادیان و مكتب‌های فلسفی و عرفانی هند
آمیختگی و ارتباط فرهنگی دو تمدن باستانی ایران و هند، نكته‌ای غیرقابل انكار است. از جمله نكات بسیار مهم و قابل تأمل، بررسی تطبیقی عرفان ایرانی...
يکشنبه، 29 آذر 1394
جایگاه زن در عرفان و تصوف اسلامی
زن به عنوان نیمی از جامعه‌ی انسانی در پژوهش‌های نوین، جایگاهی ویژه دارد. نظر به دگرگونی عمده‌ای كه در نگرش به این عنصر برجسته‌ی اجتماعی در عصر...
يکشنبه، 29 آذر 1394
تعادل واژگانی در ترجمه متون دینی: چالش‌ها و راهكارها
بحث اصلی این مقاله، مطالعه و بررسی تعادل واژگانی و چالش‌ها و راهكارهای آن با تأكید بر ترجمه متون دینی است. بدین منظور، ابتدا چند تعریف از ترجمه...
يکشنبه، 29 آذر 1394
عرفان وارداتی
در چشم بر هم زدنی، درست در همان ایّام که بسیاری از ما شهر را امن و دنیا را به کام می‌پنداشتند؛ درست در همان ایّام که بسیاری از ما تکلیف خود را...
يکشنبه، 17 آبان 1394
ابن فارض
ابن فارض حموی ( 632-576 هـ. ق ) بزرگ‌ترین شاعر متصوف در زبان عربی است. وی در حماه شام زاده شد و به سنین جوانی در آنجا به تحصیل و سلوک مشغول بود....
پنجشنبه، 7 آبان 1394
درباره ی باباطاهر
باباطاهر ، عارف و شاعر ایرانی قرن پنجم که به یکی از گویشهای غرب ایران شعر سروده است . به گفتة رضاقلی خان هدایت (1215ـ1288)، که منبع خود را ذکر...
شنبه، 7 شهريور 1394
بابافَرج تبریزی
بابافرج از بزرگان صوفیه‌ی تبریز در قرن ششم بود. نام کامل او بر اساس نوشته‌ی لوح قبرش که صاحبِ روضات الجنان ضبط کرده است «بابافرج بن بدل بن فرجِ...
جمعه، 6 شهريور 1394
ابوعبدالله باکویی
محمدبن عبدالله بن عبیدالله بن باکویه‌ی شیرازی، از مشایخ صوفیه در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم، و متوفی در ذوالقعده‌ی 428 بود.
جمعه، 6 شهريور 1394
ابوالحسن سُلم بن حسن باروسی
باروسی از صوفیه‌ی خراسان در قرن سوم بود. نسبت او به باروس است که قریه‌ای در نزدیکی دروازه‌ی نیشابور بوده است. به نقلِ سمعانی در الانساب از تاریخ...
جمعه، 6 شهريور 1394
بایزید بسطامی
بایزید بسطامی شهرت طَیفوربن عیسی بن سروشان، صوفی و زاهد و عارف ایرانی، است که بنابه منابع زندگینامه‌ی او، جدش سروشان از زردشتیان بسطام بود و...
پنجشنبه، 5 شهريور 1394
باباالیاس خراسانی
باباالیاس خراسانی ، از مشایخ صوفیة ترکمن تبار آناطولی در نیمة اول قرن هفتم و پایه گذار برخی از جریانهای بدعتگرا، که قیام سیاسی و اجتماعی بزرگی...
دوشنبه، 2 شهريور 1394
بابا فرج تبریزی، صوفی قرن ششم
بابافَرج تبریزی ، از بزرگان صوفیه تبریز در قرن ششم . نام کامل او براساس نوشتة لوح قبرش که صاحبِ روضات الجنان ضبط کرده است «بابافرج بن بدل بن...
دوشنبه، 2 شهريور 1394
بابا رکن، در تخت فولاد اصفهان
بابارکن الدین شیرازی ، مسعودبن عبداللّه ، عارف قرن هشتم . اصلاً از مردم بیضای فارس بود و بدین سبب برخی از منابع نسبت «بیضاوی » را هم به لقب او...
دوشنبه، 2 شهريور 1394