کارکردهاي نقل روايات اهل سنت در منابع شيعي(2)
يكي ديگر از كاركردهاي مراجعه به منابع روايي اهل سنت و نقل احاديث تفسيري، فهم بهتر روايات شيعي و گاه، تصحيح معناي مستفاد از آنهاست. اين فايده...
دوشنبه، 24 آبان 1389
كاركردهاي نقل روايات اهل سنت در منابع شيعي (1)
راويان و محدثان و اهل سنت، گستره فراواني از سخنان نبوي (ص) را به نقل از راويان هم مسلك و مورد اعتماد خود در منابع حديثي گرد آوردند. جواز و امكان...
دوشنبه، 24 آبان 1389
اعتبار دعاهاي ابن طاووس از نگاه او
اين مقاله در پي آن است كه، از طريق نگاه ابن طاووس، نشان دهد دعاهايي كه او ذكر كرده، چه اندازه قابل اعتماد و اطمينان است. از اين رو، از دو رويكرد...
دوشنبه، 24 آبان 1389
تحليلي بر احاديث نفي قضايي غير حتمي الهي
در مقابل روايات فراواني كه بر دو گونه محتوم و غيرمحتوم بودن قضاي الهي دلالت دارند، رواياتي نيز هست كه برحتمي بودن قضاي الهي تأكيد دارند. اين...
دوشنبه، 24 آبان 1389
روش شناسي فقه الحديثي شيخ بهايي
شيخ بهايي، از زمره فقيهان چيره دست و محدثان باريك بيني است كه فقاهت و درايت، در آثار وي موج مي زند، بازگويي ظريف معنايي و دقايق مفهومي روايات،...
دوشنبه، 24 آبان 1389
رساله حاجى بابا قزوينى در شرح يك حديث نبوى
مرحوم حاج بابا قزوينى, از علما و بزرگان قرن دوازدهم هجرى, در عين حال كه جزو دانشمندان عصر خويش به شمار مى رفته1 و بزرگانى چون ميرزا عبداللّه...
يکشنبه، 25 مهر 1389
ابو هريره و نشر اسرائيليات (3)
يحيى بن معين در كتاب تاريخ خود، فوت ابوهريره را در سال 58هـ، زمان خلافت معاويه، دانسته و گفته است كه در همين سال، سعيد بن عاص، سعد بن مالك و...
يکشنبه، 25 مهر 1389
ابو هريره و نشر اسرائيليات (2)
اسامى يى كه براى ابوهريره، اين مرد سى چهره تاريخ عرب نقل كرديم، در منابع معتبر رجال و تاريخ ذكر شده است، از جمله در: الاستيعاب فى تمييز الصحابة،...
يکشنبه، 25 مهر 1389
ابو هريره و نشر اسرائيليات (1)
عن النبى(صلّی الله علیه و آله و سلّم) : ستكون عنّى رواة يروون الحديث فأعرضوه على القرآن، فإن وافق القرآن فخذوه وإلاّ فدعوه. پس از من، راويانى...
يکشنبه، 25 مهر 1389
سعادت و نحوست ايام (2)
محمّد بن دقّاق مى گويد به امام رضا (علیه السّلام) نامه نوشتم و از مسافرت در روز چهارشنبه آخر ماه سؤال كردم. حضرت مرقوم فرمود: برعكس آنچه مردمان...
يکشنبه، 25 مهر 1389
سعادت و نحوست ايام (1)
يكى از مسائل مهمّى كه در ميان ملل و اقوام گوناگون مورد توجّه بوده و مردم كم و بيش بدان معتقد بوده اند، «سعادت و نحوست ايّام» است كه بعضى از روزهاى...
يکشنبه، 25 مهر 1389
عرضه حديث بر امامان (علیهم السّلام) (2)
از نخستين كسانى كه عرضه حديث را آغاز كرده اند، «ابوالطفيل عامر بن واثله» است. او كه اصحاب حضرت رسول(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و از ياران حضرت...
يکشنبه، 25 مهر 1389
چند اشتباه درباره شهداي کربلا
تاريخ، آينه اي روشن براي دريافت برخي حقايق است و در علم رجال و تراجم نيز بسيار کاربرد دارد. بدون تکيه و استناد به تاريخ نمي توان ترجمه افراد...
شنبه، 24 مهر 1389
آثار فقه الحديثي و سندي نقل به معنا
يکي از مسائل بنيادين در حديث شناسي و علوم مرتبط با آن، آثار حديثي، عملي و استنباطي نقل به معناست. اين مقاله به دنبال آن است که به آثار نقل به...
چهارشنبه، 14 مهر 1389
آثار حديثى امام خمينى (ره)
امام خمينى(رحمت الله علیه) , نادر مردى بود كه از پسِ قرون و اعصار متمادى پا به عرصه وجود نهاد تا اسلام را در متن جامعه, عينيت بخشد و حكومتى بر...
پنجشنبه، 8 مهر 1389
منشاء قول به تحریف
منشا قول به تحریف، روایاتی است كه در كتب حدیثی اهل سنت و شیعه آمده است، ظاهر آن روایات، به تحریف كتاب دلالت دارد و همواره علما و محققان شیعه...
چهارشنبه، 7 مهر 1389
حديث در اَندلُس (1)
محقّقان غربى, چون گلدزيهر, شاخت و اخيراً جويْنْبُل , بيشتر از ديگران مدّعى اند كه ادبيات حديثى در دوران متأخّرترى نسبت به آنچه كه در سنّت رسمى...
سه‌شنبه، 6 مهر 1389
حديث در اَندلُس (2)
مجموعه احاديث وارد شده [به اندلس] در نيمه نخست قرن سوم هجرى, به نقل از محدّثان مدنى و مصرى بود و هيچ مدركى در دست نيست كه در اين دوره, تماس مستقيمى...
سه‌شنبه، 6 مهر 1389
دروغ پردازان در حوزه حديث شيعه (3)
15 ـ محمّد بن على، أبو سمينة، الصّيرفى (بن ابراهيم بن موسى ابوجعفر القرشى): اتّهام: مشهور به دروغگويى بوده است97؛ غالى، فاسد الاعتقاد و ضعيف...
يکشنبه، 4 مهر 1389
دروغ پردازان در حوزه حديث شيعه (2)
5 ـ اسماعيل بن على بن رزين بن عثمان بن عبدالرّحمن بن عبداللّه بن بديل بن ورقاء الخزاعى، ابن أخى دعبل، ابوالقاسم : اتهام: دروغگو، جاعل حديث،...
يکشنبه، 4 مهر 1389