مفهوم عقل از ديدگاه دو شارح اصول كافي (1)
در بخش دوم ، «تطبيق ديدگاه ملا صدرا و علامه مجلسى بر روايات» گنجانيده شده است. در اين بخش نظرهاى آنها درباره مفهوم عقل در تك تك روايات اصول...
پنجشنبه، 19 فروردين 1389
رساله اى از آخوند ملاحبيب الله شريف كاشانى (ره)
مرحوم آيةاللّه العظمى ملّاحبيب اللّه شريف كاشانى، فرزند عالم جليل القدر ملّاعلى مدد ساوجى است. پدر بزرگوارِ وى از علماى بزرگ و از شاگردان مرحوم...
پنجشنبه، 19 فروردين 1389
شرحى بر حديث إنّ الغَضَبَ مِن الشّيطانِ (1)
حاج ملا احمد گوگدى گلپايگانى (م پس از 1264ق)(1) يكى از فقهاى عظيم القدر شيعه بوده، كه متأسفانه در حوزه‏هاى علميه ناشناخته مانده است.(2) تأليفات...
دوشنبه، 16 فروردين 1389
شرحى بر حديث إنّ الغَضَبَ مِن الشّيطانِ (2)
اينكه ، در آدمى - كه نسخه مختصره عالم است - آيا آب و آتش وجود دارد يا نه؟ لازم مقاله سالفه - كه آدمى نسخه مختصر عالم است - اين است كه وجود دارد...
دوشنبه، 16 فروردين 1389
شرحى بر حديث إنّ الغَضَبَ مِن الشّيطانِ (3)
اگر كسى بگويد كه چگونه مى‏شود غضبى كه فى الحقيقه موجود يگانه است و مفعول و يا معلول واحد است، نسبت داده شود به فاعلها و يا علتهاى متعدده، بلكه...
دوشنبه، 16 فروردين 1389
شرحى بر حديث إنّ الغَضَبَ مِن الشّيطانِ (4)
در بيان فقره شريفه اخيره «فإذا غضب أحدكم فليتوضأ» است و معناى ظاهرى آن اين است كه پس از اينكه قياسى كه از فقرات ديگر از اين حديث تركيب كرده شد...
دوشنبه، 16 فروردين 1389
کعب الاحبار در بين مسلمانان
در زمان خلافت عمر، مردي از اهل يمن به نام کعب بن ماتع حميري از خانواده ذي رعين و بعضي گفته اند: از خاندان ذي الکلاع با کنيه ي ابواسحاق که از...
يکشنبه، 15 فروردين 1389
شخصيت حديثى جابر بن يزيد جعفى (2)
وى در كتاب رجال خود، يكى از مواردى كه قوّت و وثاقت جابر را كاسته و فرو ريخته است، چنين مى‏داند: روى عنه جماعة غمز فيهم، وضعّفوا، منهم: عمرو...
يکشنبه، 15 فروردين 1389
شخصيت حديثى جابر بن يزيد جعفى (1)
اصول أربعمأة در پديدارى و طراحىِ هندسه كتب نخستين حديث، تأثيرى هويدا و محورى داشته است و بسيار طبيعى است كه در طرحِ انديشه‏هاىِ رجالى، پيوندى...
يکشنبه، 15 فروردين 1389
درنگى در واژه «تَنَقَّبَتْ» در زيارت عاشورا (2)
تكلّف آميز بودن توجيهات گذشته, راه احتمالات جديدى را در اين بحث مى گشايد. پيش از طرح تفصيلى اين احتمالات, ذكر نكته اى مفيد است كه آية الله والد...
شنبه، 14 فروردين 1389
درنگى در واژه «تَنَقَّبَتْ» در زيارت عاشورا (1)
سلسله اسناد ,چه بَسا با ابهاماتى روبه روست كه دو بحث رجالى مهم «تمييز مشتركات» و «توحيد مختلفات» براى حلّ آن پديد آمده اند. سال هاى درازى است...
شنبه، 14 فروردين 1389
سیر تاریخى حدیث
صحیفه امام على ـ درود بروى ـ از صدر اسلام تا کنون در میان اهل تسنن و اهل تشیع از آنچنان شهرتى برخوردار بوده است که بخارى در کتاب «الجامع الصحیح...
شنبه، 7 فروردين 1389
زندگى ابن بطريق
شيخ ابوالحسن, يحيى بن حسن بن حسن بن على بن محمد بن بطريق حلى اسدى ربعى,1 مكنّا به ابوالحسن و ابوزكريا2 و ملقب به شرف الاسلام3 و شرف الدين و شمس...
پنجشنبه، 5 فروردين 1389
ابوهریره در تاریخ اسلام (2)
همانطور که گذشت کلمات ابو هریره را در فرار از جنگ صفین بیان کردیم : وکان یصلی خلف علی و یأکل على سماط معاویه و یعتزل القتال و یقول الصلاه خلف...
سه‌شنبه، 3 فروردين 1389
ابوهریره در تاریخ اسلام (1)
نووی می گوید : وذلک لان راوى أحد هذه الاحادیث أبو هریره رضى الله عنه وهو متأخر الاسلام أسلم عام خیبر سنه سبع بالاتفاق . شرح النووی على صحیح مسلم...
سه‌شنبه، 3 فروردين 1389
افكار نوافلاطونى و گنوسى در حديث (4)
اين ادعاى گلدزيهر كه آنچه در مورد صادر اول بودن عقل در اسلام آمده برگرفته از نوافلاطونى هاست صرفاً مبتنى بر روش نقد تاريخى است. درست است كه اين...
شنبه، 8 اسفند 1388
افكار نوافلاطونى و گنوسى در حديث (3)
از مكاتب بزرگ فلسفى جهان و آخرين سنت فلسفى قديم است كه از قرن سوم ميلادى به بعد در حوزه هاى فرهنگ و تمدن يونان رواج يافت و بعدها بر مسيحيت و...
شنبه، 8 اسفند 1388
افكار نوافلاطونى و گنوسى در حديث (2)
به هر تقدير، همانا اهل سنت از نظريه «نور محمدى» تمام آن نتايجى را كه شيعه استنتاج كرده، برنگرفته است. لكن اهل سنت هر قدر بيش تر تحول فكرى پيدا...
پنجشنبه، 6 اسفند 1388
افكار نو افلاطونى و گنوسى در حديث (1)
ايگناتيس گلدزيهر (گلدتسيهر) (1850ـ1921م) خاورشناسى مجارى است كه پژوهش هايى در مورد اسلام دارد از قبيل: درس هايى از اسلام و اسلام و دين پارسى....
چهارشنبه، 5 اسفند 1388
احاديثى در فضيلت امام على (ع)
محبّت و ارادت به اهل بيت (علیهم السّلام) اختصاص به شيعيان ندارد و در ميان اهل سنّت ـ در كنار افراد قليلى كه خلافت امام على (علیه السّلام) را...
پنجشنبه، 15 بهمن 1388