حديثِ « اَلْقَدَريّةُ مَجْوسُ هذهِ الاُمة » (2)
( پرسش :) چيزى كه به مردمان رسد به بخت بُود يا به كنش؟ ( ... پاسخ :) بختْ علّت، و كنشْ بهانه چيزى (است) كه به مردمان رسد.(29) نشانِ ديگرِ جبرگرايىِ...
سه‌شنبه، 29 تير 1389
حديثِ « اَلْقَدَريّةُ مَجْوسُ هذهِ الاُمة » (1)
حديث گفته‏اى مغزدار است كه قرنها پيش، يا به‏واقع بر زُفانِ معصومى جارى شده يا براى يافتنِ وجاهت و مقبوليت، به معصومى بسته شده است. پس، صرفِنظر...
سه‌شنبه، 29 تير 1389
نهی از کبوتر بازی
از زنی به نام ام کثیر چنین نقل شده که همراه با خواهرش به نزد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می رود و می گوید: خواهرم می خواهد مسأله...
دوشنبه، 7 تير 1389
مَطلعُ الصباحتَين و مجمع الفصاحتَين (2)
ما در اينجا تمامى مطالب انتخابىِ مرحوم خيابانى را از كتاب مذكور درج مى كنيم30 تا خوانندگان به اهميّت كتابْ واقف گردند. اميد كه روزى نسخه كامل...
پنجشنبه، 3 تير 1389
مَطلعُ الصباحتَين و مجمع الفصاحتَين (1)
يكى ديگر از متون حديثى شيعه كه نسخه كاملى از آن در دست نيست، كتاب مطلع الصباحتَين و مجمع الفصاحتَين است. اين كتاب كه از مجموعه هاى ارزشمند حديثى...
پنجشنبه، 3 تير 1389
عرضه حديث بر امامان (علیهم السّلام) (1)
تاريخ حيات فكرى مسلمانان نشانگر استفاده از رهنمودهاى پيشوايان دينى در همه عرصه هاى دانش است. دانشوران مسلمان همواره كوشيده اند تا رهآورد گشت...
سه‌شنبه، 18 خرداد 1389
اصحاب اجماع (6)
سلمان روزگار، فقيهى صاحب نام، مفسّرى معروف و محدّثى پرتوان و از اركان مذهب شيعه در عصر خود به شمار مى رفته است. از خاصان امامان كاظم و رضا (علیه...
يکشنبه، 19 ارديبهشت 1389
اصحاب اجماع (5)
كنيه اين راوى ثقه و جليل القدر ، ابو محمّد بيّاع السابرى است.84 وى از اصحاب و ياران امامان كاظم، رضا و جواد(علیه السلام) شمرده شده است.85 او...
يکشنبه، 19 ارديبهشت 1389
اصحاب اجماع (4)
ابو على/ابو محمّد نخعى،1 از راويان و محدّثان شيعه است كه از اصحاب اجماع ـ بلكه افقه اصحاب امام صادق(علیه السلام) ـ به شمار آمده است.2 وى از ياران...
يکشنبه، 19 ارديبهشت 1389
اصحاب اجماع (3)
وى از اكابر و اشراف شيعه و ممدوح علماى رجال است. از اصحاب بزرگوار امام باقر و امام صادق(علیه السّلام) و بسيار موجّه و مورد وثوق بوده است. امام...
يکشنبه، 19 ارديبهشت 1389
اصحاب اجماع (2)
كلام علامه كشّى مجمل است و در تفسير آن اختلاف شده است، امّا ظاهر كلام او اين است كه منظور از ماى موصول در مايصحّ عنه مروى است نه روايت؛ لذا اخبارى...
يکشنبه، 19 ارديبهشت 1389
اصحاب اجماع (1)
پس از قرآن، مهمترين منبع شناخت معارف و احكام اسلامى، حديث است. در فرهنگهاى لغت، حديث را به معناى نو، تازه1 و پديدار گشتن چيزى كه نبوده است2 برگردانده...
يکشنبه، 19 ارديبهشت 1389
بررسي سيرنگارش احاديث شيعه(1)
در اين مقاله، اهميت نگارش حديث از نظر اسلام مورد بررسي قرار مي‌گيرد و رواياتي از پيامبر صلي الله عليه و آله و ائمه عليه السّلام در تشويق اصحاب...
يکشنبه، 5 ارديبهشت 1389
بررسي سيرنگارش احاديث شيعه(2)
علامه آغابزرگ تهراني حدود 130 اصل (تهراني، 1403، ج2، ص 125- 167 و ج6، ص 302) و 750 كتاب (همان، ج6، ص 303- 374) و دويست نوادر (همان، ج24، ص 315...
يکشنبه، 5 ارديبهشت 1389
رابطه قرآن و حديث
كلمات كليدي : قرآن و حديث ، اهل الاخبار، نقش قرآن در وادي تشريع قرآن و حديث دو گوهر گران بها و دو گنجينه بى پايان و دو درياى بى كران اند. رسول...
دوشنبه، 23 فروردين 1389
تعليقات آيت الله جعفري براصول كافي،نه باب ازكتاب الحجه
آيت الله جعفري بركتاب الحجه اصول كافي نكاتي را ذكركرده است،برخي ازاين كتاب درباب-راويان حديث و يا افرادي كه درحديث ازآنها نام برده شده- به لحاظ...
شنبه، 21 فروردين 1389
عرضه حديث بر قرآن
در متون حديثي به رواياتي برخورد مي كنيم كه پذيرش و يا رد روايات را منوه به عرضه آنها بر قرآن و سنت دانسته اند و ضابطه و معيار كلي را توافق يا...
شنبه، 21 فروردين 1389
عرضه حديث بر قرآن
در متون حديثي به رواياتي برخورد مي كنيم كه پذيرش و يا رد روايات را منوه به عرضه آنها بر قرآن و سنت دانسته اند و ضابطه و معيار كلي را توافق يا...
شنبه، 21 فروردين 1389
مفهوم عقل از ديدگاه دو شارح اصول كافي (3)
معناى پنجم عقل مورد بحث در كتاب نفس است و داراى چهار مرتبه مى‏باشد: الف ـ عقل بالقوة؛ ب ـ عقل بالملكة؛ ج ـ عقل بالفعل؛ د ـ عقل مستفاد. الف ـ...
پنجشنبه، 19 فروردين 1389
مفهوم عقل از ديدگاه دو شارح اصول كافي (2)
به كمك دلايل، قرائن و شواهد مى‏توان معتبر بودن برخى از رواياتى را كه در صدد تعريف عقل برآمده‏اند، از نظر علامه مجلسى و ملا صدرا اثبات كرد. برخى...
پنجشنبه، 19 فروردين 1389