بازبینی گونه های تقیه در مکتب اهل بیت (علیهم السلام) (7)
برخی از اولاد ائمه (علیهم السلام) چنان که شیخ مفید در کتاب خود الارشاد (1) آورده، همنام با برخی شخصیت های مورد احترام عامه اند، همچون عمر، عثمان،
دوشنبه، 20 شهريور 1391
تحلیل تاریخی تقیه (1)
نویسنده در این نوشتار ابتدا به نمونه های متمایزی از تقیه ی امامان شیعه (علیه السلام) اشاره می کند تا شناختی کامل از عینیت آن به دست آید، آن گاه...
دوشنبه، 20 شهريور 1391
بازبینی گونه های تقیه در مکتب اهل بیت (علیهم السلام) (5)
چنان که دانسته ایم، سیاست فشار و اختناق دستگاه حکومت جائر اموی و عباسی، امامان شیعه (علیهم السلام) را وادار می کرد تا برای حفظ و اشاعه ی مکتب...
دوشنبه، 20 شهريور 1391
بازبینی گونه های تقیه در مکتب اهل بیت (علیهم السلام) (6)
پهنه ی گسترده ی تقیه در معنارسانی گاهی به اختفای میزان علم و آگاهی شخص نسبت به نااهلان یا کم استعدادان منتهی می شود و آن در صورتی است که افشای...
دوشنبه، 20 شهريور 1391
بازبینی گونه های تقیه در مکتب اهل بیت (علیهم السلام)(4)
مسؤولیت پذیری در دستگاه حکومت وقت بنا به مصلحت سازمانی، حزبی، صنفی، مذهبی و دینی گاهی تابع وظیفه است و گاهی عملی است به داعی ضرورت و ناچاری.
دوشنبه، 20 شهريور 1391
بازبینی گونه های تقیه در مکتب اهل بیت علیهم السلام (2)
امام زین العابدین (علیه السلام) محمد بن مسلم زهری را، که گویا وارد دستگاه بنی امیه شده بوده است، اندرز می دهد که باید بدانی یقیناً کم تر چیزی...
دوشنبه، 20 شهريور 1391
بازبینی گونه های تقیه در مکتب اهل بیت علیهم السلام (3)
از نظر امام صادق (علیه السلام) و نیز امام کاظم (علیه السلام) جریان حاک یک جریان ناراست، انحرافی و نیرنگ باز شمرده می شد و لذا خطر آن را برای...
دوشنبه، 20 شهريور 1391
بازبینی گونه های تقیه در مکتب اهل بیت (علیهم السلام) (1)
چنان که بر احدی از اهل مطالعه در سیره ی اهل بیت (علیهم السلام) پوشیده نیست، تقیه از اصول عملی مکتب تشیع و مورد تأکید آن بزرگواران بوده است.
دوشنبه، 20 شهريور 1391
روش شناسی حرکت های مکتبی امامان علیهم السلام (4)
با تحولات روزهای آغازین رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، اسلام دچار بحران های کشنده ای شدند که هویت آن را در معرض خطر جدی قرار می داد. نفاق...
جمعه، 17 شهريور 1391
روش شناسی حرکت های مکتبی امامان علیهم السلام (2)
یهودیان کینه توز در دستگاه خلافت پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، به غرض تحریف این آیین وارد شدند، که نمونه ی بارز آنها کعب الاحبار یهودی...
جمعه، 17 شهريور 1391
روش شناسی حرکت های مکتبی امامان علیهم السلام (3)
یکی از رویکردهای مکتبی و روش های عملی امامان شیعه علیهم السلام در پاسداری از مکتب و شریعت، مبارزه با غلو بوده که امامان شیعه علیهم السلام،
جمعه، 17 شهريور 1391
روش شناسی حرکت های مکتبی امامان علیهم السلام (1)
مکتب دینی، تئوری جامع الهی در باب اداره نظامات اجتماعی و حیات بشر است، که توسط پیامبران الهی، به بشر داده شده است. پیامبران الهی در سلسله های...
جمعه، 17 شهريور 1391
تشیع پاسخی به بنیادی ترین مسائل اسلام (1)
آیا دین، مجموعه ای است پیش ساخته و یا مجموعه ای است در پاسخ به پرسش های بنیادین و یا ترکیبی از این دو؟ تشیع، که قرائتی معصومانه از دین است،
جمعه، 10 شهريور 1391
تشیع پاسخی به بنیادی ترین مسائل اسلام (2)
برای کشانیدن دامن جستار به گستره ی تاریخ، موضع گیری های برجسته ی پیش گفته را در بخش نخستین سده های اسلامی مرور کرده، و در چهار مرحله:
جمعه، 10 شهريور 1391
ماندگاری امامت با پیوند قرآن و عترت(3)
چنان که در مورد انبیای الهی علیهم السلام اعتقاد بر این است که خداوند پس از این که مأموریت دستگیری بندگانش را به آنان می دهد، آن را به دانش و...
جمعه، 10 شهريور 1391
ماندگاری امامت با پیوند قرآن و عترت (2)
اگرچه شیعه، همچون بسیاری دیگر از فرقه های اسلامی به انتخاب افضل اصحاب، به عنوان جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله معتقد است، چه آن که افضل بودن...
جمعه، 10 شهريور 1391
ماندگاری امامت با پیوند قرآن و عترت (1)
مذاهب همچون نمودهای طبیعی از جریان حیات برخوردارند و هر کدام به میزان بیشتری با اصل دین انطباق داشته باشد، شانس ماندگاری بیشتری دارند.
جمعه، 10 شهريور 1391
فلسفه خاتمیت و رابطه آن با امامت (5)
مفهوم شناسی آینده گرایی و انتظار در تفکر شیعی، فرجام اندیشی در تفکر دینی، آینده پذیری، آینده گزینی و آینده باوری، نگاه به آینده و آینده نگری...
جمعه، 10 شهريور 1391
فلسفه خاتمیت و رابطه آن با امامت (4)
یکی از شبهات امروز در خصوص رابطه ی خاتمیت و امامت شبهه ی ناسازگاری در تعریف و تلقی از این دو اصل در تفکر شیعی است. استاد مطهری خیلی پیشتر از...
جمعه، 10 شهريور 1391
فلسفه خاتمیت و رابطه آن با امامت (3)
اصل خاتمیت اسلام از اصول مسلمی است که هیچ مسلمانی در آن تشکیک نمی نماید.«مسلمانان همواره ختم نبوت را امر واقع شده تلقی کرده اند، هیچ گاه برای...
جمعه، 10 شهريور 1391