روش شناسی حرکت های مکتبی امامان علیه السلام (1)
مکتب دینی، تئوری جامع الهی در باب اداره نظامات اجتماعی و حیات بشر است، که توسط پیامبران الهی، به بشر داده شده است. پیامبران الهی در سلسله های...
دوشنبه، 8 آبان 1391
روش شناسی حرکت های مکتبی امامان علیهم السلام (2)
یهودیان کینه توز در دستگاه خلافت پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، به غرض تحریف این آیین وارد شدند، که نمونه ی بارز آنها کعب الاحبار یهودی...
دوشنبه، 8 آبان 1391
تشیع پاسخی به بنیادی ترین مسائل اسلام (1)
آیا دین، مجموعه ای است پیش ساخته و یا مجموعه ای است در پاسخ به پرسش های بنیادین و یا ترکیبی از این دو؟ تشیع، که قرائتی معصومانه از دین است، چه...
يکشنبه، 7 آبان 1391
تشیع پاسخی به بنیادی ترین مسائل اسلام (2)
برای کشانیدن دامن جستار به گستره ی تاریخ، موضع گیری های برجسته ی پیش گفته را در بخش نخستین سده های اسلامی مرور کرده، و در چهار مرحله:
يکشنبه، 7 آبان 1391
ماندگاری امامت با پیوند قرآن و عترت (2)
اگرچه شیعه، همچون بسیاری دیگر از فرقه های اسلامی به انتخاب افضل اصحاب، به عنوان جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله معتقد است، چه آن که افضل بودن...
يکشنبه، 7 آبان 1391
ماندگاری امامت با پیوند قرآن و عترت(3)
چنان که در مورد انبیای الهی علیهم السلام اعتقاد بر این است که خداوند پس از این که مأموریت دستگیری بندگانش را به آنان می دهد، آن را به دانش و...
يکشنبه، 7 آبان 1391
ماندگاری امامت با پیوند قرآن و عترت (1)
مذاهب همچون نمودهای طبیعی از جریان حیات برخوردارند و هر کدام به میزان بیشتری با اصل دین انطباق داشته باشد، شانس ماندگاری بیشتری دارند. مذهب تشیع،...
يکشنبه، 7 آبان 1391
امامت در آینه ی اندیشه (10)
نویسنده ی مقاله معتقد است تشکیل امت و تأسیس دولت، دو عمل سیاسی بزرگ بود که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله انجام داد. این حکومت که به شیوه ی...
يکشنبه، 7 آبان 1391
امامت در آینه ی اندیشه (8)
جامعه همچون یک اندام زنده دارای تولد، حیات، رشد و مرگ است. حیات او وابسته به شرایط فیزیکی، روانی و فرهنگی است که بسان عوامل حیات بخش در جامعه...
يکشنبه، 7 آبان 1391
امامت در آینه اندیشه (9)
از نگاه نویسنده، اصلاحات عبارت است از یک فرایند و جریان تغییرزای فراگیر که تمامی شؤون حیات انسانی را در برگرفته و پوشش می دهد. در نگاه امام علی...
يکشنبه، 7 آبان 1391
امامت در آینه ی اندیشه (6)
در این نوشتار، نهضت عاشورا از منظر جامعه شناختی تحلیل گردیده است. در این تحلیل بیش از هر چیز، خطبه های خود امام علیه السلام مورد توجه واقع شده...
يکشنبه، 7 آبان 1391
امامت در آینه ی اندیشه (7)
اگر بخواهیم شاخصه های مهم از حکومت علوی و شخصیت امیرالمؤمنین علیه السلام، به عنوان حاکم ایده آل، را بشماریم سرتا سر وجود مقدس ایشان را آکنده...
يکشنبه، 7 آبان 1391
امامت در آینه ی اندیشه (4)
نظام اجتماعی امت و امامت، نظام الهی، خدامحور، متحد، هماهنگ و هم مسلک می باشد. ستون فقرات چنین نظام والا و ارزشمندی را دیانت و عدالت تنظیم می...
يکشنبه، 7 آبان 1391
امامت در آینه ی اندیشه (5)
در این نوشتار به نقش حادثه ی عاشورا در القای پیام ها پرداخته شده و پیامدهای آن نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش پیام ها، چندین پیام سترگ...
يکشنبه، 7 آبان 1391
امامت در آینه ی اندیشه (2)
چکیده: از شمار چالش ها و پرسش های عمده ی حقوقی، که در جهان مدرن و پیشرفته ی امروزی و به ویژه تمدن غرب پیش آمده است، این است که عده ای از صاحب...
يکشنبه، 7 آبان 1391
امامت در آینه ی اندیشه (3)
چکیده: مسأله ی امامت و رهبری، اگرچه برای هر مکتبی با اهمیت است، لکن برای اندیشه و تفکر شیعی رکنی بنیادین و اساسی است که تبیین درست آن، همه ی...
يکشنبه، 7 آبان 1391
امامت در آینه ی اندیشه (1)
در این مقاله بحث رهبر معظم انقلاب (حفظه الله) در سه دوره ی پیش از انقلاب، دوره ی پیروزی انقلاب اسلامی و در مقطع رهبری داهیانه ی معظم له مطرح...
يکشنبه، 7 آبان 1391
خاتمیت و رابطه آن با امامت (5)
مفهوم شناسی آینده گرایی و انتظار در تفکر شیعی، فرجام اندیشی در تفکر دینی، آینده پذیری، آینده گزینی و آینده باوری، نگاه به آینده و آینده نگری...
يکشنبه، 7 آبان 1391
خاتمیت و رابطه آن با امامت (3)
اصل خاتمیت اسلام از اصول مسلمی است که هیچ مسلمانی در آن تشکیک نمی نماید.«مسلمانان همواره ختم نبوت را امر واقع شده تلقی کرده اند، هیچ گاه برای...
يکشنبه، 7 آبان 1391
خاتمیت و رابطه آن با امامت (4)
یکی از شبهات امروز در خصوص رابطه ی خاتمیت و امامت شبهه ی ناسازگاری در تعریف و تلقی از این دو اصل در تفکر شیعی است. استاد مطهری خیلی پیشتر از...
يکشنبه، 7 آبان 1391