زندگی نامه بان کی مون، هشتمين دبيرکل سازمان ملل متحد

نکاتی برجسته از سوابق کاری آقای بان هنگام انتخاب به دبيرکلی، به عنوان وزير امور خارجه و تجارت کشور خود مشغول خدمت بود. دوره خدمت طولانی ايشان در وزارت خانه شامل انجام وظيفه در دهلی نو، شهر واشنگتن و وين با مسئوليت های گوناگونی در مشاغل مختلف از جمله مشاور رئيس جمهور در
پنجشنبه، 17 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زندگی نامه بان کی مون، هشتمين دبيرکل سازمان ملل متحد
زندگی نامه بان کی مون، هشتمين دبيرکل سازمان ملل متحد
زندگی نامه بان کی مون، هشتمين دبيرکل سازمان ملل متحد

بان کی مون از جمهوری کره، هشتمين دبيرکل سازمان ملل متحد با 37 سال سابقه خدمت دولتی و خدمت در صحنه جهانی به سمت جديد رسيده است.

نکاتی برجسته از سوابق کاری

آقای بان هنگام انتخاب به دبيرکلی، به عنوان وزير امور خارجه و تجارت کشور خود مشغول خدمت بود. دوره خدمت طولانی ايشان در وزارت خانه شامل انجام وظيفه در دهلی نو، شهر واشنگتن و وين با مسئوليت های گوناگونی در مشاغل مختلف از جمله مشاور رئيس جمهور در سياست خارجی، مشاور عالی رئيس جمهور در امنيت ملی، قائم مقام وزير در برنامه ريزی خط مشی و مديرکل امور امريکا بوده است. در تمامی دوره خدمتش، بصيرت او شبه جزيره کره را به صلح و آرامش رهنمون کرده، نقشی فزاينده در صلح و ثبات در منطقه و به گونه ای گسترده تر در جهان ايفا کرده است.
آقای بان رابطه طولانی با سازمان ملل متحد دارد که به سال 1975 باز می گردد يعنی هنگامی که برای بخش سازمان ملل وزارت امور خارجه کار می کرد. آن کار طی سال ها با وظايفی چون دبيراولی جمهوری کره در نمايندگی دائم آن کشور در سازمان ملل در نيويورک، رياست بخش سازمان ملل در مقر وزارت خانه در سئول، و سفير اعزامی به وين که در آن هنگام در 1999 به عنوان سرپرست کميسيون تدارکاتی برای سازمان معاهده منع جامع آزمايش هسته ای خدمت کرد، گسترش يافت. در سال های 2001 و 2002 به عنوان رئيس هيئت در دوره رياست مجمع عمومی به وسيله جمهوری کره ، او تصويب فوری نخستين قطعنامه آن اجلاس را تسهيل نمود که حملات تروريستی 11 سپتامبر را محکوم می کرد و ابتکاراتی چند با هدف تقويت عملکرد مجمع به کار بست و بدين سان موجبات تبديل اجلاسی که در بحران و سردرگمی آغاز شده بود به اجلاسی که در آن تعدادی از اصلاحات مهم به تصويب رسيد را فراهم نمود.
آقای بان همچنين به گونه ای فعال در موضوعات مرتبط با روابط داخلی کره درگير بوده است. در 1992، به عنوان مشاور ويژه وزير امور خارجه در سمت نايب رئيس کميسيون مراقبت هسته ای مشترک جنوب- شمال خدمت کرد که در پی آن اعلاميه مشترک تاريخی شبه جزيره کره بدون سلاح هسته ای به تصويب رسيد. در سپتامبر 2005، به عنوان وزير خارجه با تصويب بيانيه مشترک درباره حل و فصل موضوع هسته ای کره شمالی در مذاکرات شش جانبه نقشی راهبردی در پديد آوردن موافقت نامه ديگری ايفا کرد که نقطه عطفی محسوب می شود و هدف آن ارتقای صلح و ثبات در شبه جزيره کره بود.

تحصيلات

آقای بان مدرک کارشناسی در روابط بين الملل از دانشگاه ملی سئول در سال 1970 دريافت کرد. در 1985 به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در امور اداری از دانشکده دولتی کندی دانشگاه هاروادر نايل شد.

جوايز و افتخارات

آقای بان تعداد زيادی جوايز ملی و بين المللی، مدال و تقديرنامه دريافت کرده است. در 1975، 1986 و مجددا در 2006 بالاترين نشان لياقت مراتب خدمت برای انجام وظيفه به کشورش را دريافت داشت.

زندگی شخصی

آقای بان متولد 13 ژوئن 1944 است. او و همسرش، خانم يو (بان) سون- تايک که يکديگر را در 1962 در دبيرستان ملاقات کردند، يک پسر و دو دختر دارند. علاوه بر زبان کره ای، آقای بان به انگليسی و فرانسه صحبت می کند.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.