جوش داخل بینی؛ علت و نحوه درمان

جوش درون مجاری بینی جای نگرانی نداشته و اغلب بدون هیچ درمانی از بین می‌رود. این جوش یک مشکل پوستی جدی نبوده و استفاده از دارو عموماً نیاز نمی‌باشد. در اکثر موارد، این یک عفونت پوستی خفیف بوده و اغلب نیازی به مراجعه به پزشک نخواهد بود.
شنبه، 4 دی 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمیده جبل عاملی
موارد بیشتر برای شما
جوش داخل بینی؛ علت و نحوه درمان
جوش در بینی یک پدیده‌ی غیر محتمل بوده که در اکثر مواقع نیازی به درمان آن نیست. با این حال، پمادهای موضعی به منظور از بین بردن این عفونت باکتریایی در دسترس می‌باشند.

معمولاً جوش بر روی صورت، قفسه سینه و یا پشت ظاهر می‌شود. دقیق‌تر آنکه، ناحیه‌ی صورت اغلب دچار این شکل از عفونت پوستی می‌گردد. بوجود آمدن جوش درون بینی نادر بوده، در حالی که بروز جوش روی بینی شایع‌تر می‌باشد. با این حال، زمانی که جوش درون سوراخ‌های بینی بوجود می‌آید، به احتمال زیاد برای مدتی در آن قسمت باقی می‌ماند. به این دلیل که ناحیه‌ی داخلی بینی به دلیل وجود مخاط مرطوب می‌باشد. رطوبت درون بینی ممکن است این عفونت را بدتر کرده و در نتیجه زمان بهبودی را افزایش دهد.

جوش داخل سوراخهای بینی موجب بوجود آمدن احساس ناراحت کننده‌ای در فرد می‌شود. در اکثر مواقع، لمس بینی می‌تواند موجب درد شود. جوش درون بینی درد کرده و فرو بردن انگشت درون بینی را غیر ممکن می‌سازد. جوش درون سوراخ‌های بینی موجب می‌شود آن ناحیه از بینی کمی سنگین‌تر شود. هنگامی که جوش درون بینی بوجود می‌آید، عطسه می‌تواند موجب ناراحتی زیادی گردد. در واقع، احساس بودن چیزی درون بینی خود می‌تواند حقیقتاً موجب بروز عطسه گردد.
 

قرمز شدن پوست و بوجود آمدن جوش بر روی ناحیه‌ی صورت و حتی درون بینی متداول‌ترین عوارض جانبی نوشیدن الکل می‌باشد. این شکل از تورم داخل سوراخهای بینی می‌تواند دردناک باشد. بسیاری از افراد عادت دارند که به طور مداوم ناحیه‌ی داخلی بینی را با ناخن بخارانند. در چنین مواردی، باکتری‌های موجود در ناخن‌های آنها به درون حفره‌های بینی منتقل شده و شکلی از جوش را درون بینی ظاهر می‌سازد.
 

موی زیر پوستی (رشد نکرده)

موی زیرپوستی ممکن است در هر نقطه‌ای از بدن ایجاد شود. این عارضه در بینی زمانی ایجاد می‌شود که فرد سعی می‌کند موی بینی خود را با استفاده از تیغ، موم و یا موچین جدا کند. ممکن است تکه‌هایی از مو به درون پوست رشد کرده و موی زیرپوستی را ایجاد کنند.
 
بروز جوش داخل بینی در نقطه‌ای که موی زیرپوستی ایجاد می‌شود شایع است. ازجمله دیگر علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱) ناراحتی پوست
۲) خارش
۳) درد
۴) حساسیت نسبت به لمس
 
معمولاً موی زیرپوستی بدون درمان بهبود پیدا می‌کند ولی در صورت وجود علائم شدید و دائمی فرد باید به پزشک مراجعه کند. پزشک ممکن است استفاده از یک پماد موضعی برای درد و داروهای آنتی بیوتیک برای رفع عفونت را پیشنهاد دهد.روش‌های درمانی خانگی می‌توانند علائم موی زیرپوستی را تسکین دهند.
ازجمله این روش‌ها می‌توان به استفاده از کمپرس گرم برای کاهش درد و استفاده از روغن درخت چای که خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد اشاره کرد. تا زمانی که علائم عارضه برطرف شوند از چیدن موهای بینی خودداری کنید.
 
جوش داخل بینی؛ علت و نحوه درمان
 

کورک داخل بینی

نوع دیگری از انواع جوشهای داخل بینی، کورک می باشد که به دنبال عفونت فولیکول مو و ایجاد چرک داخل آن، به وجود می آید. بر اساس گزارش سایت WebMD (اطلاعات پزشکی و دارویی محتویات این سایت هستند.)، کورک در هر ناحیه ای از بدن از بینی گرفته تا پشت شما می تواند ظاهر شود (به ویژه در نواحی کم مو) و عامل ایجاد آن باکتری استافیلوکوکوس اورئوس است.

از آن جا که این باکتری می تواند گسترش یابد و مشکلات جدی تری برای شما ایجاد کند، توصیه می شود حتما به پزشک مراجعه کنید تا محتویات داخل کورک را خارج کرده و با تجویز داروی مناسب، آن را درمان کند.امّا به ندرت پیش می آید که کورک برای شما خطرناک و مشکل ساز شود.
 

درمان

خوب بایستی گفت که اگر جوش بر روی صورت بوجود آمده بود، درمان این عفونت بسیار ساده‌تر می‌شد. با در نظر گرفتن ناحیه‌ای که جوش بوجود آمده، اتخاذ درمان می‌تواند کار خسته کننده‌ای باشد. کرم‌های موضعی جهت درمان این عفونت قابل دسترس می‌باشند. اما سئوال این است که این پمادهای موضعی را چگونه استفاده نمایید.

فرد به سادگی نمی‌تواند از انگشتان خود جهت قرار دادن این کرم‌ها بر روی جوش استفاده کند. این امر در واقع می‌تواند درد را شدیدتر کرده و موجب التهاب بیشتر شود. گزینه‌ی بهتری که در دسترس است، شستن و تمیز کردن حفره‌های بینی با آب گرم می‌باشد. این امر به از بین رفتن کثیفی‌های جمع شده در حفره‌های بینی کمک می‌کند. پس از شستن ناحیه‌ی درونی بینی، قرار دادن پماد و یا کرم با استفاده از یک گوش پاک کن مؤثرتر خواهد بود. این گزینه‌های درمانی موضعی قطعاً موجب کاهش درد و خارش مرتبط با جوش‌های درون بینی می‌شوند.

آکنه به علت وجود عفونت باکتریایی بوده و استفاده از یک کرم آنتی بیوتیک اغلب در این موارد توصیه می‌شود. با این حال چنانچه جوش به طور عمیق در داخل بینی بوجود آمده باشد، پیش از انجام هرگونه خود درمانی با یک پزشک مشورت نمایید. ترواش مایع زرد رنگ از جوش داخل بینی نشان می‌دهد که عفونت تشدید شده و نیاز به درمان پزشکی تجویز شده در اولین فرصت است.
 

نگاهی دیگر به درمان 

جوش داخل بینی می تواند نشان دهنده عوارض متنوعی با شدت های مختلف باشد.بنابراین باید بدانید که چه چیزی داخل بینی شما در حال رشد است.
اگر این برجستگی به صورت خود به خود یا با استفاده از کمپرس گرم بعد از چند روز از بین رفت، نشان دهنده این است که بدن شما توانسته با عفونت مقابله و خود را درمان کند. اما اگر این جوش به دلیل دردناک بودن و یا تنگی نفس در زندگی شما تداخل ایجاد می کند، یا اینکه باعث بروز علائم دیگری در شما شده است، توصیه می شود قبل از وخیم تر شدن اوضاع حتما به پزشک مراجعه کنید تا بتواند به شما در  درمان جوش داخل بینی  کند.

چگونه می توان از ایجاد جوش داخل بینی جلوگیری کرد؟

به دلیل اینکه باکتری استافیلوکوکوس اورئوس عامل بیشتر جوش های بینی است، به منظور جلوگیری از این اتفاق باید مانع از ورود باکتری ها به داخل بینی خود شوید. به عنوان مثال هرگز وسایل شخصی مانند موچین یا قیچی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید (البته کندن یا کوتاه کردن موهای بینی به هیچ عنوان توصیه نمی شود) و سعی کنید همیشه دستانتان تمیز باشد به ویژه اگر عادت دارید که انگشتتان خود را داخل بینی خود کنید.
 

ترکاندن جوش؟

ترکاندن و یا خراشاندن جوش با استفاده از یک سوزن استریل را نبایستی بدون مشورت با پزشک انجام دهید. این روش از بین بردن جوش می‌تواند بسیار دردناک باشد. بعضی افراد عادت دارند که به محض بوجود آمدن جوش، آن را بلافاصله می‌ترکانند. ترکاندن پیش از موقع جوش به احتمال زیاد موجب خونریزی و آسیب به پوست ظریف داخل بینی می‌شود. همچنین احتمال بروز عفونت باکتریایی ثانویه درون بینی در این روش بالاتر خواهد بود. بهترین گزینه این است که اجازه دهید، باکتری دوره‌ی خود را طی کرده و در نهایت جوش فروکش خواهد کرد.

من حیث‌المجموع جوش درون مجاری بینی جای نگرانی نداشته و اغلب بدون هیچ درمانی از بین می‌رود. این جوش یک مشکل پوستی جدی نبوده و استفاده از دارو عموماً نیاز نمی‌باشد. در اکثر موارد، این یک عفونت پوستی خفیف بوده و اغلب نیازی به مراجعه به پزشک نخواهد .


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.