4 علت شگفت انگیز افزایش وزن

این تعجب آور نیست كه غذاهایی سر شار از سرخ كردنی‌ها و دسرهای شیرین و نیز وعده‌های غذایی حجیم چاق كننده هستند و همینطور این طبیعی است كه اگر دریافت كالری بیش از سوزاندن آن باشد هم، سبب افزایش وزن می‌گردد.اما چیزی كه مهم است این است كه علی رغم رعایت نكات بهداشتی، مانند محاسبۀ میزان كالری دریافت شده و مصرف و سوزاندن آن، فعالیت ورزشی مناسب و نهایتاً رعایت سبك زندگی به نحوی كه شما هرگز اضافه وزن و یا چاقی نداشته باشید ناگهان بنا به دلایلی ممكن
دوشنبه، 12 اسفند 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
4 علت شگفت انگیز افزایش وزن
4 علت شگفت انگیز افزایش وزن
4 علت شگفت انگیز افزایش وزن

تهیه کننده: محمود کریمی
منبع : راسخون
این تعجب آور نیست كه غذاهایی سر شار از سرخ كردنی‌ها و دسرهای شیرین و نیز وعده‌های غذایی حجیم چاق كننده هستند و همینطور این طبیعی است كه اگر دریافت كالری بیش از سوزاندن آن باشد هم، سبب افزایش وزن می‌گردد.اما چیزی كه مهم است این است كه علی رغم رعایت نكات بهداشتی، مانند محاسبۀ میزان كالری دریافت شده و مصرف و سوزاندن آن، فعالیت ورزشی مناسب و نهایتاً رعایت سبك زندگی به نحوی كه شما هرگز اضافه وزن و یا چاقی نداشته باشید ناگهان بنا به دلایلی ممكن است دچار اضافه وزن گردید كه حتی نمی‌توانید باور كنید كه چه اتفاقی افتاده؟حال در ذیل به چهار دلیلی كه ممكن است این افزایش وزن را به دنبال داشته باشد اشاره می‌نمائیم:

1- فقدان خواب مناسب:

در افرادی كه از خواب مناسب و كافی برخوردار نیستید سیستم فیزیولوژی وبیومكانیكال بدن به نحوی خواهد بود كه سبب افزایش جذب و ذخیره چربی در بدن می‌گردد. از طرف دیگر بعضی ها برای اینكه بتوانند شب را براحتی یا به زودی بخوابند به خوردن غذای بیشتر یا میان‌ وعده هایی پر كالری می‌‌پردازند كه آن نیز سبب تجمع كالری و باز هم افزایش وزن می‌‌گردد. ضمن اینكه علائمی‌از خستگی زودرس، چرتهای روزانه و تحرك پذیری بیش از حد خواهند داشت.بكوشید خواب مناسب در حدود 8 ساعت در روز داشته باشید.شبی 15 دقیقه زودتر به تخت خواب خود بروید، ورزش را بیشتر و منظم انجام دهید تا اینكه كم كم خواب شما بیشتر و منظم تر گردد.

2- استرس:

یكی از دلایلی كه در افزایش وزن می‌‌تواند مؤثر باشد استرس روزانه برای تلاش بیشتر برای درآمد بیشتر و یا درگیری‌های روزمره ای و... همگی سبب افزایش ترشح هورمونهای وابسته به استرس مانند كورتیزول، لپتین و... می‌گردد كه همگی از نظر بیوشیمی‌ایی سبب تجهیز بدن برای مقابله به سوخت بیشتر می‌گردد و نهایتاً تجمع وافزایش كالری را بدنبال خواهد داشت در حالی كه مصرف آن متناسب با افزایش نیست و سبب ذخیره و چاقی در ناحیه شكم می‌گردد. از طرف دیگر افرادی كه تحت استرس قراردارند با خوردن موادی سرشار از كربوهیدرات وشیرینی احساس بهتری پیدا می‌كنند و علت آن نیز به سبب ترشح بیشتر سروتونین درمغز و اثر آرامش‌بخش آن می‌باشد. لذا پزشكان توصیه می‌كنند این افراد باید تحت انجام روش‌های آرامش دهنده و ورزش منظم قرار گیرند.

3- دریافت دارو:

مصرف بعضی داروها كه جهت درمان بیماری هایی همچون افسردگی، دیابت، اختلالات سایكوز، تشنج، میگرن و فشارخون استفاد می‌شود سبب افزایش وزن نیز می‌گردد.گر چه بعضی داروها خود مستقیماً اثری بر چاقی ندارند، برای مثال داروهای ضد افسردگی به دلیل بهبود وضعیت بیمار سبب افزایش میل بیمار به خوردن می‌گردد كه نهایتاً منجر به افزایش وزن می‌شود و یا بعضی داروها سبب تجمع آب در بدن شده و افزایش وزن موجود به دلیل وزن آب اضافی موجود در بدن می‌باشد.
به هر حال داروهای ذیل در ایجاد افزایش وزن مؤثر شناخته شده است:
استروئیدها
داروهای ضد افسردگی
داروهای ضد سایكوز
داروهای ضد تشنج
داروهای ضد فشار خون
داروهای دیابتی
داروهای سوزش سردل در نهایت سلامتی جسمی ‌و روحی شما گاهی به افزایش مختصر وزن برتریت دارد گر چه با رعایت رژیم غذایی و ورزشهای منظم روزانه نیز می‌توان آنرا كنترل نمود.
شایعترین بیماری كه سبب افزایش وزن می‌گردد هیپوتیروئیدی است كه با علائمی ‌همچون كاهش اشتها، افزایش خواب و خستگی زودرس، افزایش وزن، صدای خشن، عدم تحمل سرما و سر درد نمایان می‌گردد و نادرترین بیماری كه سبب افزایش وزن می‌گردد سندرم كوشینگ است كه بدلیل افزایش بیش از حد كورتون در بدن می‌باشد كه البته گاهی نیز دریافت بیش از حد كورتون ها هم مشكل فوق را ایجاد می‌كند. در هر صورت فراموش نكنید كه حتما در خصوص بیماری و یا عدم مصرف داروهای خود با پزشك مشورت نمائید و صرفاً برای كاهش وزن داروی مصرفی خود را قطع نكنید.

4- یائسگی:

دلیل دیگری كه ممكن است سبب افزایش وزن گردد یائسگی در زنان می‌باشد كه به دلیل كاهش فعالیت و نیز كاهش هورمون های زنانه، اشتها در این افراد افزایش یافته و نیز به افسردگی مستعد گردیده و كم خواب نیز می‌گردند كه همه عوامل فوق در چاقی زنان در این سن می‌تواند مؤثر باشد. در واقع كاهش استروژِن سبب می‌گردد تا چربی های اضافی در شكم و در قسمت میانی بدن بیشتر ذخیره و نمایان گردد.
امّا در صورتیكه زنان یائسه، از یك رژیم غذایی سالم و برنامۀ منظم ورزشی بهره ببرند همچنین به میزان كافی ویتامین D و كلسیم دریافت كنند براحتی می‌توانند با چاقی و اضافه وزن خود مبارزه نمایند و از بدنی سالم و وزنی مناسب برخوردار گردند

منبع :

WWW.E4PERSIAN.COM
نقل از پایگاه جامع زنان ایران





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.